Veiling van Roeselare lanceert nieuw kwaliteitslabel

Veiling van Roeselare lanceert nieuw kwaliteitslabel

De Belgische groentemarkt heeft er een nieuw kwaliteitslabel bij: Fine Fleur. Het nieuwe label, dat vooralsnog enkel weggelegd is voor frisée en serresla, werd gisteren in de Roeselaarse REO Veiling gelanceerd.

"Gezond, vers en authentiek"

De Roeselaarse veiling maakte van de primeurverkoop van serresla en friséesla gebruik om het nieuwste label voor te stellen. "Fine Fleur staat voor een authentiek product dat werd geteeld met een sterke betrokkenheid van de producent", zegt directeur Paul Demyttenaere. "Daarmee zetten we in op de stijgende vraag naar gezonde, verse en authentieke producten".

 

Dat vers mag je wel écht letterlijk nemen, aldus slateler Francky Bouckaert uit Gits: "Fine Fleur-producten worden om 8 uur geveild en wij verbinden ons ertoe om ze tegen 10 uur op de veiling te leveren. Ze gaan dan even in de koeler, om tegen 11 uur in de vrachtwagen te liggen", waarna ze  naar de winkels en supermarkten vertrekken.

 

Met naam en foto van de teler

De Fine Fleur-producten zullen ook makkelijk herkenbaar zijn in het winkelrek: ze krijgen een aparte verpakking met naam en foto van de producent.

 

"Later dit jaar willen wij ook prei, grondtomaten en grondwitloof onder die naam op de markt brengen", blikt directeur Demyttenaere al vooruit. Op dat moment wordt het nieuwe label met een grote campagne breed in de markt gezet en moet het even bekend worden als Flandria en Tomabel, klinkt het nog in Roeselare.

 

REO Veiling werd opgericht in 1942 en telt vandaag meer dan 2.900 leden-aandeelhouders. Ruim 1.200 vennoten zorgen samen voor een aanvoer van ongeveer 40 miljoen verpakkingen op jaarbasis, of meer dan 200 miljoen kg verse groenten en fruit per jaar. De belangrijkste producten zijn prei, witloof, aardbeien, kropsla, paddenstoelen en tomaten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top