Veiling van Roeselare lanceert nieuw kwaliteitslabel | RetailDetail

Veiling van Roeselare lanceert nieuw kwaliteitslabel

Veiling van Roeselare lanceert nieuw kwaliteitslabel

De Belgische groentemarkt heeft er een nieuw kwaliteitslabel bij: Fine Fleur. Het nieuwe label, dat vooralsnog enkel weggelegd is voor frisée en serresla, werd gisteren in de Roeselaarse REO Veiling gelanceerd.

"Gezond, vers en authentiek"

De Roeselaarse veiling maakte van de primeurverkoop van serresla en friséesla gebruik om het nieuwste label voor te stellen. "Fine Fleur staat voor een authentiek product dat werd geteeld met een sterke betrokkenheid van de producent", zegt directeur Paul Demyttenaere. "Daarmee zetten we in op de stijgende vraag naar gezonde, verse en authentieke producten".

 

Dat vers mag je wel écht letterlijk nemen, aldus slateler Francky Bouckaert uit Gits: "Fine Fleur-producten worden om 8 uur geveild en wij verbinden ons ertoe om ze tegen 10 uur op de veiling te leveren. Ze gaan dan even in de koeler, om tegen 11 uur in de vrachtwagen te liggen", waarna ze  naar de winkels en supermarkten vertrekken.

 

Met naam en foto van de teler

De Fine Fleur-producten zullen ook makkelijk herkenbaar zijn in het winkelrek: ze krijgen een aparte verpakking met naam en foto van de producent.

 

"Later dit jaar willen wij ook prei, grondtomaten en grondwitloof onder die naam op de markt brengen", blikt directeur Demyttenaere al vooruit. Op dat moment wordt het nieuwe label met een grote campagne breed in de markt gezet en moet het even bekend worden als Flandria en Tomabel, klinkt het nog in Roeselare.

 

REO Veiling werd opgericht in 1942 en telt vandaag meer dan 2.900 leden-aandeelhouders. Ruim 1.200 vennoten zorgen samen voor een aanvoer van ongeveer 40 miljoen verpakkingen op jaarbasis, of meer dan 200 miljoen kg verse groenten en fruit per jaar. De belangrijkste producten zijn prei, witloof, aardbeien, kropsla, paddenstoelen en tomaten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.