Veiling van Roeselare lanceert nieuw kwaliteitslabel

Veiling van Roeselare lanceert nieuw kwaliteitslabel

De Belgische groentemarkt heeft er een nieuw kwaliteitslabel bij: Fine Fleur. Het nieuwe label, dat vooralsnog enkel weggelegd is voor frisée en serresla, werd gisteren in de Roeselaarse REO Veiling gelanceerd.

"Gezond, vers en authentiek"

De Roeselaarse veiling maakte van de primeurverkoop van serresla en friséesla gebruik om het nieuwste label voor te stellen. "Fine Fleur staat voor een authentiek product dat werd geteeld met een sterke betrokkenheid van de producent", zegt directeur Paul Demyttenaere. "Daarmee zetten we in op de stijgende vraag naar gezonde, verse en authentieke producten".

 

Dat vers mag je wel écht letterlijk nemen, aldus slateler Francky Bouckaert uit Gits: "Fine Fleur-producten worden om 8 uur geveild en wij verbinden ons ertoe om ze tegen 10 uur op de veiling te leveren. Ze gaan dan even in de koeler, om tegen 11 uur in de vrachtwagen te liggen", waarna ze  naar de winkels en supermarkten vertrekken.

 

Met naam en foto van de teler

De Fine Fleur-producten zullen ook makkelijk herkenbaar zijn in het winkelrek: ze krijgen een aparte verpakking met naam en foto van de producent.

 

"Later dit jaar willen wij ook prei, grondtomaten en grondwitloof onder die naam op de markt brengen", blikt directeur Demyttenaere al vooruit. Op dat moment wordt het nieuwe label met een grote campagne breed in de markt gezet en moet het even bekend worden als Flandria en Tomabel, klinkt het nog in Roeselare.

 

REO Veiling werd opgericht in 1942 en telt vandaag meer dan 2.900 leden-aandeelhouders. Ruim 1.200 vennoten zorgen samen voor een aanvoer van ongeveer 40 miljoen verpakkingen op jaarbasis, of meer dan 200 miljoen kg verse groenten en fruit per jaar. De belangrijkste producten zijn prei, witloof, aardbeien, kropsla, paddenstoelen en tomaten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Back to top