Veranderingen aan top na zwak vierde kwartaal Ahold

Veranderingen aan top na zwak vierde kwartaal Ahold

Het Nederlandse supermarktconcern Ahold heeft een moeilijk vierde kwartaal achter de rug, met bijna overal dalende cijfers. Voor CEO Dick Boer het sein om in te grijpen: Ahold Europe houdt op te bestaan en Sander van der Laan neemt Albert Heijn onder zijn hoede.

Zwak vierde kwartaal

De geconsolideerde netto-omzet van Ahold daalde in het vierde kwartaal met 4,2% naar 7,5 miljard euro, iets lager dus dan de analistenprognose van 7,6 miljard. De omzet ligt ook 1,1% lager dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder bij constante wisselkoersen.

 

Dat brengt de totale netto-omzet van het concern voor heel 2013 op 32,6 miljard euro, een daling van 0,2% tegenover 2012. Ahold meldt wel dat er bij constante wisselkoersen een stijging van 2% zou zijn opgetekend.

 

VS en Tsjechië in de min, thuismarkt "uitdagend"

De zwakste prestaties kwamen uit de Verenigde Staten – dat nog altijd tekent voor bijna 60% van de groepsomzet - en Tsjechië: de Amerikaanse omzet ging liefst 6,7% lager (-2,1% in dollar) tot 6 miljard dollar en in Tsjechië dook de omzet zelfs 7,9% omlaag (-1,9% bij constante wisselkoersen) tot 338 miljoen euro.

 

Op zijn thuismarkt Nederland (inclusief België) houdt Ahold het net positief (+0,7%), maar ook hier pakken zich onweerswolken samen. De minieme omzetstijging tot 2,7 miljard euro is namelijk enkel te danken aan expansie (de identieke omzet daalde met 1%) en aan onlinedochter Bol.com, want bij Albert Heijn krimpt de verkoop.

 

Enkel België vormt een lichtpuntje, aldus CEO Dick Boer: "We zijn nog altijd tevreden over onze supermarkten in België". Dat zijn er intussen al 19, maar Ahold rapporteert geen aparte resultaten voor ons land.

 

Ahold Europe ontmanteld

Voor Dick Boer waren de tegenvallende resultaten het sein om de touwtjes wat strakker in handen te nemen. De topman wil voortaan rechtstreeks op de hoogte blijven van het reilen en zeilen bij vlaggenschip Albert Heijn en schrapt daartoe Ahold Europe.

 

Sander van der Laan, tot voor kort bevoegd voor dat Europese tussenniveau, wordt verantwoordelijk voor Albert Heijn en gaat rechtstreeks rapporteren aan de CEO. Ook Albert (de activiteiten van Ahold in Tsjechië) rapporteert voortaan rechtstreeks aan Dick Boer. Bij webwinkel Bol.com blijft alles bij het oude: Chief Commercial Officer Hanneke Faber blijft daar de touwtjes in handen hebben.

 

"De food retail industrie blijft zich snel ontwikkelen en wij zien belangrijke groeimogelijkheden om te voorzien in de veranderende manier waarop klanten bij ons boodschappen doen", zegt CEO Dick Boer. "Het besluit van vandaag brengt ons management nog dichter bij de dagelijkse operatie."

 

"Doordat wij ons Albert Heijn-merk verder gaan verstevigen in zowel Nederland als de ons omringende landen, gecombineerd met het groeiende omnichannel aanbod via Albert Heijn online, de Albert Heijn pick up points en Albert Heijn to go, zijn we nog beter in staat om onze klanten te helpen en als bedrijf te groeien."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Carrefour Market Groenplaats levert binnen uur aan huis

21/09/2017

De Carrefour Market aan de Groenplaats in Antwerpen is in een volledig nieuw jasje gestoken, met aandacht voor milieu en doorstroming. Bijzonder is dat de winkel voortaan binnen het uur aan huis levert bij zijn klanten.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Carrefour Express ziet brood in ‘blurring’

21/09/2017

De proximiteitsformule van Carrefour verkent de mogelijkheden van ‘food to go’ en consumptie ter plaatse. De nieuwste generatie winkels voegt diensten en restauratie toe: het onderscheid tussen retail en horeca vervaagt.

Nieuwe CEO Carrefour wil Hypermarkten op zondag open

21/09/2017

Volgens een van de Fransen vakbonden heeft Alexandre Bombard, de nieuwe CEO van Carrefour, het plan opgevat om de Hypermarkten ook op zondag te openen. Een deel van hen zou mogelijk wel de deuren moeten sluiten.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Back to top