Veranderingen aan top na zwak vierde kwartaal Ahold | RetailDetail

Veranderingen aan top na zwak vierde kwartaal Ahold

Veranderingen aan top na zwak vierde kwartaal Ahold

Het Nederlandse supermarktconcern Ahold heeft een moeilijk vierde kwartaal achter de rug, met bijna overal dalende cijfers. Voor CEO Dick Boer het sein om in te grijpen: Ahold Europe houdt op te bestaan en Sander van der Laan neemt Albert Heijn onder zijn hoede.

Zwak vierde kwartaal

De geconsolideerde netto-omzet van Ahold daalde in het vierde kwartaal met 4,2% naar 7,5 miljard euro, iets lager dus dan de analistenprognose van 7,6 miljard. De omzet ligt ook 1,1% lager dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder bij constante wisselkoersen.

 

Dat brengt de totale netto-omzet van het concern voor heel 2013 op 32,6 miljard euro, een daling van 0,2% tegenover 2012. Ahold meldt wel dat er bij constante wisselkoersen een stijging van 2% zou zijn opgetekend.

 

VS en Tsjechië in de min, thuismarkt "uitdagend"

De zwakste prestaties kwamen uit de Verenigde Staten – dat nog altijd tekent voor bijna 60% van de groepsomzet - en Tsjechië: de Amerikaanse omzet ging liefst 6,7% lager (-2,1% in dollar) tot 6 miljard dollar en in Tsjechië dook de omzet zelfs 7,9% omlaag (-1,9% bij constante wisselkoersen) tot 338 miljoen euro.

 

Op zijn thuismarkt Nederland (inclusief België) houdt Ahold het net positief (+0,7%), maar ook hier pakken zich onweerswolken samen. De minieme omzetstijging tot 2,7 miljard euro is namelijk enkel te danken aan expansie (de identieke omzet daalde met 1%) en aan onlinedochter Bol.com, want bij Albert Heijn krimpt de verkoop.

 

Enkel België vormt een lichtpuntje, aldus CEO Dick Boer: "We zijn nog altijd tevreden over onze supermarkten in België". Dat zijn er intussen al 19, maar Ahold rapporteert geen aparte resultaten voor ons land.

 

Ahold Europe ontmanteld

Voor Dick Boer waren de tegenvallende resultaten het sein om de touwtjes wat strakker in handen te nemen. De topman wil voortaan rechtstreeks op de hoogte blijven van het reilen en zeilen bij vlaggenschip Albert Heijn en schrapt daartoe Ahold Europe.

 

Sander van der Laan, tot voor kort bevoegd voor dat Europese tussenniveau, wordt verantwoordelijk voor Albert Heijn en gaat rechtstreeks rapporteren aan de CEO. Ook Albert (de activiteiten van Ahold in Tsjechië) rapporteert voortaan rechtstreeks aan Dick Boer. Bij webwinkel Bol.com blijft alles bij het oude: Chief Commercial Officer Hanneke Faber blijft daar de touwtjes in handen hebben.

 

"De food retail industrie blijft zich snel ontwikkelen en wij zien belangrijke groeimogelijkheden om te voorzien in de veranderende manier waarop klanten bij ons boodschappen doen", zegt CEO Dick Boer. "Het besluit van vandaag brengt ons management nog dichter bij de dagelijkse operatie."

 

"Doordat wij ons Albert Heijn-merk verder gaan verstevigen in zowel Nederland als de ons omringende landen, gecombineerd met het groeiende omnichannel aanbod via Albert Heijn online, de Albert Heijn pick up points en Albert Heijn to go, zijn we nog beter in staat om onze klanten te helpen en als bedrijf te groeien."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!

Alter’Native Food: A place apart at the upcoming SIAL Paris !

14/06/2018

(Advertorial) From 21st to 25th of October, Paris will be the world's food capital. 7,200 French and international exhibitors will be presenting their innovations among 21 exhibitions sectors.

Johnny Thijs stopt als voorzitter van Spadel

14/06/2018

Johnny Thijs is opgestapt als voorzitter van de Waalse mineraalwaterproducent Spadel. Zijn mandaat liep nog tot 2020, maar de gewezen postbaas treedt af “om persoonlijke redenen”, zo meldt De Tijd.

15% korting bij gebruik herbruikbare charcuteriedoos

14/06/2018

Vanaf vandaag krijgen klanten bij de lokale AD Delhaize van Geetbets korting wanneer ze een herbruikbare charcuteriedoos gebruiken. Liever een korting dan statiegeld, zo vindt uitbater Carl Vanhove.