Vlamingen in het buitenland houden vast aan Belgische producten | RetailDetail

Vlamingen in het buitenland houden vast aan Belgische producten

Vlamingen in het buitenland houden vast aan Belgische producten

Naar schatting wonen er meer dan 500 000 Vlamingen in het buitenland, waarvan meer dan 85% één of meerdere keren per jaar terugkomt naar België. De overgrote meerderheid daarvan (meer dan 90%) koopt bij die gelegenheid geregeld typisch Belgische producten; de helft neemt zelfs élke keer Belgische klassiekers mee naar hun nieuwe thuis.

Invloed op identiteit

Dat staat te lezen in een masterscriptie van Ann Deckers van de Faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen, waaraan 1.117 landgenoten deelnamen. Voor de bedrijven, maar ook voor de overheden, is het interessant om te weten in hoeverre de Belgische identiteit in het buitenland behouden blijft, of de consumptie van Belgische producten in het buitenland daar een rol in speelt en hoe ze die consumptie dan kunnen aanzwengelen.

De Belgische klassiekers

Uit de studie blijkt dat expats nog steeds één tot meerdere keren per jaar speculaas, bier, witloof, mosselen en stoofvlees consumeren. Chocolade staat bij de meesten zelfs wekelijks op het menu. Daarnaast consumeert en importeert de Vlaming ook een hele reeks andere producten. Zo worden sauzen – vooral Mayonaise, Pickles en Mosterd van Devos Lemmens – massaal meegenomen. Ook broodbeleg zoals kaas, charcuterie en salades worden vaak vermeld. Voorts scoren uiteraard chocopasta en hagelslag hoog: met name de merken Nutella, Côte d’Or en Kwatta zijn favoriet. Voor desserts en zoetigheden zijn Delacre, Jules De Strooper en Lotus de grote namen. Ook suiker, en dan zeker de bruine en de lichtbruine variant van onder andere Candico en Tienen, prijkt op het boodschappenlijstje wanneer de ‘buitenlandse’ Belg ons land aandoet.

 

Naar schatting wonen er meer dan 500 000 Vlamingen in het buitenland, waarvan meer dan 85% één of meerdere keren per jaar terugkomt naar België. De overgrote meerderheid daarvan (meer dan 90%) koopt bij die gelegenheid geregeld typisch Belgische producten; de helft neemt zelfs élke keer Belgische klassiekers mee naar hun nieuwe thuis.

Invloed op identiteit

Dat staat te lezen in een masterscriptie van Ann Deckers van de Faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen, waaraan 1.117 landgenoten deelnamen. Voor de bedrijven, maar ook voor de overheden, is het interessant om te weten in hoeverre de Belgische identiteit in het buitenland behouden blijft, of de consumptie van Belgische producten in het buitenland daar een rol in speelt en hoe ze die consumptie dan kunnen aanzwengelen.

De Belgische klassiekers

Uit de studie blijkt dat expats nog steeds één tot meerdere keren per jaar speculaas, bier, witloof, mosselen en stoofvlees consumeren. Chocolade staat bij de meesten zelfs wekelijks op het menu. Daarnaast consumeert en importeert de Vlaming ook een hele reeks andere producten. Zo worden sauzen – vooral Mayonaise, Pickles en Mosterd van Devos Lemmens – massaal meegenomen. Ook broodbeleg zoals kaas, charcuterie en salades worden vaak vermeld. Voorts scoren uiteraard chocopasta en hagelslag hoog: met name de merken Nutella, Côte d’Or en Kwatta zijn favoriet. Voor desserts en zoetigheden zijn Delacre, Jules De Strooper en Lotus de grote namen. Ook suiker, en dan zeker de bruine en de lichtbruine variant van onder andere Candico en Tienen, prijkt op het boodschappenlijstje wanneer de ‘buitenlandse’ Belg ons land aandoet.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".