Vlamingen in het buitenland houden vast aan Belgische producten

Vlamingen in het buitenland houden vast aan Belgische producten

Naar schatting wonen er meer dan 500 000 Vlamingen in het buitenland, waarvan meer dan 85% één of meerdere keren per jaar terugkomt naar België. De overgrote meerderheid daarvan (meer dan 90%) koopt bij die gelegenheid geregeld typisch Belgische producten; de helft neemt zelfs élke keer Belgische klassiekers mee naar hun nieuwe thuis.

Invloed op identiteit

Dat staat te lezen in een masterscriptie van Ann Deckers van de Faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen, waaraan 1.117 landgenoten deelnamen. Voor de bedrijven, maar ook voor de overheden, is het interessant om te weten in hoeverre de Belgische identiteit in het buitenland behouden blijft, of de consumptie van Belgische producten in het buitenland daar een rol in speelt en hoe ze die consumptie dan kunnen aanzwengelen.

De Belgische klassiekers

Uit de studie blijkt dat expats nog steeds één tot meerdere keren per jaar speculaas, bier, witloof, mosselen en stoofvlees consumeren. Chocolade staat bij de meesten zelfs wekelijks op het menu. Daarnaast consumeert en importeert de Vlaming ook een hele reeks andere producten. Zo worden sauzen – vooral Mayonaise, Pickles en Mosterd van Devos Lemmens – massaal meegenomen. Ook broodbeleg zoals kaas, charcuterie en salades worden vaak vermeld. Voorts scoren uiteraard chocopasta en hagelslag hoog: met name de merken Nutella, Côte d’Or en Kwatta zijn favoriet. Voor desserts en zoetigheden zijn Delacre, Jules De Strooper en Lotus de grote namen. Ook suiker, en dan zeker de bruine en de lichtbruine variant van onder andere Candico en Tienen, prijkt op het boodschappenlijstje wanneer de ‘buitenlandse’ Belg ons land aandoet.

 

Naar schatting wonen er meer dan 500 000 Vlamingen in het buitenland, waarvan meer dan 85% één of meerdere keren per jaar terugkomt naar België. De overgrote meerderheid daarvan (meer dan 90%) koopt bij die gelegenheid geregeld typisch Belgische producten; de helft neemt zelfs élke keer Belgische klassiekers mee naar hun nieuwe thuis.

Invloed op identiteit

Dat staat te lezen in een masterscriptie van Ann Deckers van de Faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen, waaraan 1.117 landgenoten deelnamen. Voor de bedrijven, maar ook voor de overheden, is het interessant om te weten in hoeverre de Belgische identiteit in het buitenland behouden blijft, of de consumptie van Belgische producten in het buitenland daar een rol in speelt en hoe ze die consumptie dan kunnen aanzwengelen.

De Belgische klassiekers

Uit de studie blijkt dat expats nog steeds één tot meerdere keren per jaar speculaas, bier, witloof, mosselen en stoofvlees consumeren. Chocolade staat bij de meesten zelfs wekelijks op het menu. Daarnaast consumeert en importeert de Vlaming ook een hele reeks andere producten. Zo worden sauzen – vooral Mayonaise, Pickles en Mosterd van Devos Lemmens – massaal meegenomen. Ook broodbeleg zoals kaas, charcuterie en salades worden vaak vermeld. Voorts scoren uiteraard chocopasta en hagelslag hoog: met name de merken Nutella, Côte d’Or en Kwatta zijn favoriet. Voor desserts en zoetigheden zijn Delacre, Jules De Strooper en Lotus de grote namen. Ook suiker, en dan zeker de bruine en de lichtbruine variant van onder andere Candico en Tienen, prijkt op het boodschappenlijstje wanneer de ‘buitenlandse’ Belg ons land aandoet.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top