Vlamingen in het buitenland houden vast aan Belgische producten | RetailDetail

Vlamingen in het buitenland houden vast aan Belgische producten

Vlamingen in het buitenland houden vast aan Belgische producten

Naar schatting wonen er meer dan 500 000 Vlamingen in het buitenland, waarvan meer dan 85% één of meerdere keren per jaar terugkomt naar België. De overgrote meerderheid daarvan (meer dan 90%) koopt bij die gelegenheid geregeld typisch Belgische producten; de helft neemt zelfs élke keer Belgische klassiekers mee naar hun nieuwe thuis.

Invloed op identiteit

Dat staat te lezen in een masterscriptie van Ann Deckers van de Faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen, waaraan 1.117 landgenoten deelnamen. Voor de bedrijven, maar ook voor de overheden, is het interessant om te weten in hoeverre de Belgische identiteit in het buitenland behouden blijft, of de consumptie van Belgische producten in het buitenland daar een rol in speelt en hoe ze die consumptie dan kunnen aanzwengelen.

De Belgische klassiekers

Uit de studie blijkt dat expats nog steeds één tot meerdere keren per jaar speculaas, bier, witloof, mosselen en stoofvlees consumeren. Chocolade staat bij de meesten zelfs wekelijks op het menu. Daarnaast consumeert en importeert de Vlaming ook een hele reeks andere producten. Zo worden sauzen – vooral Mayonaise, Pickles en Mosterd van Devos Lemmens – massaal meegenomen. Ook broodbeleg zoals kaas, charcuterie en salades worden vaak vermeld. Voorts scoren uiteraard chocopasta en hagelslag hoog: met name de merken Nutella, Côte d’Or en Kwatta zijn favoriet. Voor desserts en zoetigheden zijn Delacre, Jules De Strooper en Lotus de grote namen. Ook suiker, en dan zeker de bruine en de lichtbruine variant van onder andere Candico en Tienen, prijkt op het boodschappenlijstje wanneer de ‘buitenlandse’ Belg ons land aandoet.

 

Naar schatting wonen er meer dan 500 000 Vlamingen in het buitenland, waarvan meer dan 85% één of meerdere keren per jaar terugkomt naar België. De overgrote meerderheid daarvan (meer dan 90%) koopt bij die gelegenheid geregeld typisch Belgische producten; de helft neemt zelfs élke keer Belgische klassiekers mee naar hun nieuwe thuis.

Invloed op identiteit

Dat staat te lezen in een masterscriptie van Ann Deckers van de Faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen, waaraan 1.117 landgenoten deelnamen. Voor de bedrijven, maar ook voor de overheden, is het interessant om te weten in hoeverre de Belgische identiteit in het buitenland behouden blijft, of de consumptie van Belgische producten in het buitenland daar een rol in speelt en hoe ze die consumptie dan kunnen aanzwengelen.

De Belgische klassiekers

Uit de studie blijkt dat expats nog steeds één tot meerdere keren per jaar speculaas, bier, witloof, mosselen en stoofvlees consumeren. Chocolade staat bij de meesten zelfs wekelijks op het menu. Daarnaast consumeert en importeert de Vlaming ook een hele reeks andere producten. Zo worden sauzen – vooral Mayonaise, Pickles en Mosterd van Devos Lemmens – massaal meegenomen. Ook broodbeleg zoals kaas, charcuterie en salades worden vaak vermeld. Voorts scoren uiteraard chocopasta en hagelslag hoog: met name de merken Nutella, Côte d’Or en Kwatta zijn favoriet. Voor desserts en zoetigheden zijn Delacre, Jules De Strooper en Lotus de grote namen. Ook suiker, en dan zeker de bruine en de lichtbruine variant van onder andere Candico en Tienen, prijkt op het boodschappenlijstje wanneer de ‘buitenlandse’ Belg ons land aandoet.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.