Vlamingen in het buitenland houden vast aan Belgische producten

Vlamingen in het buitenland houden vast aan Belgische producten

Naar schatting wonen er meer dan 500 000 Vlamingen in het buitenland, waarvan meer dan 85% één of meerdere keren per jaar terugkomt naar België. De overgrote meerderheid daarvan (meer dan 90%) koopt bij die gelegenheid geregeld typisch Belgische producten; de helft neemt zelfs élke keer Belgische klassiekers mee naar hun nieuwe thuis.

Invloed op identiteit

Dat staat te lezen in een masterscriptie van Ann Deckers van de Faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen, waaraan 1.117 landgenoten deelnamen. Voor de bedrijven, maar ook voor de overheden, is het interessant om te weten in hoeverre de Belgische identiteit in het buitenland behouden blijft, of de consumptie van Belgische producten in het buitenland daar een rol in speelt en hoe ze die consumptie dan kunnen aanzwengelen.

De Belgische klassiekers

Uit de studie blijkt dat expats nog steeds één tot meerdere keren per jaar speculaas, bier, witloof, mosselen en stoofvlees consumeren. Chocolade staat bij de meesten zelfs wekelijks op het menu. Daarnaast consumeert en importeert de Vlaming ook een hele reeks andere producten. Zo worden sauzen – vooral Mayonaise, Pickles en Mosterd van Devos Lemmens – massaal meegenomen. Ook broodbeleg zoals kaas, charcuterie en salades worden vaak vermeld. Voorts scoren uiteraard chocopasta en hagelslag hoog: met name de merken Nutella, Côte d’Or en Kwatta zijn favoriet. Voor desserts en zoetigheden zijn Delacre, Jules De Strooper en Lotus de grote namen. Ook suiker, en dan zeker de bruine en de lichtbruine variant van onder andere Candico en Tienen, prijkt op het boodschappenlijstje wanneer de ‘buitenlandse’ Belg ons land aandoet.

 

Naar schatting wonen er meer dan 500 000 Vlamingen in het buitenland, waarvan meer dan 85% één of meerdere keren per jaar terugkomt naar België. De overgrote meerderheid daarvan (meer dan 90%) koopt bij die gelegenheid geregeld typisch Belgische producten; de helft neemt zelfs élke keer Belgische klassiekers mee naar hun nieuwe thuis.

Invloed op identiteit

Dat staat te lezen in een masterscriptie van Ann Deckers van de Faculteit Politieke en Sociale Wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen, waaraan 1.117 landgenoten deelnamen. Voor de bedrijven, maar ook voor de overheden, is het interessant om te weten in hoeverre de Belgische identiteit in het buitenland behouden blijft, of de consumptie van Belgische producten in het buitenland daar een rol in speelt en hoe ze die consumptie dan kunnen aanzwengelen.

De Belgische klassiekers

Uit de studie blijkt dat expats nog steeds één tot meerdere keren per jaar speculaas, bier, witloof, mosselen en stoofvlees consumeren. Chocolade staat bij de meesten zelfs wekelijks op het menu. Daarnaast consumeert en importeert de Vlaming ook een hele reeks andere producten. Zo worden sauzen – vooral Mayonaise, Pickles en Mosterd van Devos Lemmens – massaal meegenomen. Ook broodbeleg zoals kaas, charcuterie en salades worden vaak vermeld. Voorts scoren uiteraard chocopasta en hagelslag hoog: met name de merken Nutella, Côte d’Or en Kwatta zijn favoriet. Voor desserts en zoetigheden zijn Delacre, Jules De Strooper en Lotus de grote namen. Ook suiker, en dan zeker de bruine en de lichtbruine variant van onder andere Candico en Tienen, prijkt op het boodschappenlijstje wanneer de ‘buitenlandse’ Belg ons land aandoet.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top