Voeding in ons land 13% duurder dan in Nederland | RetailDetail

Voeding in ons land 13% duurder dan in Nederland

Voeding in ons land 13% duurder dan in Nederland

Volgens het nieuwste jaarrapport van het Prijzenobservatorium blijft het prijsverschil voor voeding met onze buurlanden oplopen. Vooral in Nederland kost een gelijkaardig winkelkarretje een pak minder, aldus de FOD Economie.

Vooral voeding duurder

Voor alle duidelijkheid: het jaarverslag 2013 bespreekt de cijfers over het jaar 2012, maar de trend is duidelijk: tegenover het jaar voordien is het prijsverschil alweer wat groter geworden. De Belgische consument betaalde in 2012 gemiddeld 11,7% meer dan in Nederland, 8,6% meer dan in Duitsland en 6,5% meer dan in Frankrijk, aldus het rapport van de FOD Economie.

 

Een winkelkarretje met enkel voedingsproducten kost in Duitsland 8% minder, in Frankrijk 9,2% minder en in Nederland zelfs 13% minder. Voor non-food zijn de prijsverschillen wat kleiner: ook nu weer is het grootste prijsverschil met Nederland (11,4%), tegenover 9,6% met Duitsland en 2% met Frankrijk.

 

Stijgende trend houdt aan

De stijgende trend is overigens al enkele jaren merkbaar: "In vergelijking met de eerste raming van het Prijzenobservatorium op basis van gegevens van 2010, blijkt dat bij een constant staal van identieke bewerkte levensmiddelen de verschillen in prijsniveau nog verder toegenomen zijn tussen 2010 en 2012. Het prijsverschil met Nederland, Frankrijk en Duitsland loopt op met respectievelijk 2,6 procentpunt, 1,1 procentpunt en 1 procentpunt."

 

De verklaringen klinken intussen vertrouwd in de oren: "de omvang van de Belgische markt, de inkoopvoorwaarden, de loonkosten en de btw" en, specifiek voor Nederland, de prijzenoorlog die daar al enkele jaren aan de gang is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.