Voedingsbedrijven geven meer openheid over dierenwelzijnsbeleid | RetailDetail

Voedingsbedrijven geven meer openheid over dierenwelzijnsbeleid

Voedingsbedrijven geven meer openheid over dierenwelzijnsbeleid

Voedingsbedrijven zijn opener geworden over hun dierenwelzijnsbeleid. Dat blijkt uit de internationale 'Business Benchmark' voor het welzijn van landbouwdieren (BBFAW). Daarin staan de onderzoeksresultaten naar het dierenwelzijnsbeleid van 90 voedingsbedrijven.

 

Meer bedrijven publiceerden beleid

Het aandeel van bedrijven dat het dierenwelzijnsbeleid publiceerde nam toe van 46 procent in 2012 naar 69 procent in 2015. De bedrijven die doelstellingen voor het welzijn van landbouwhuisdieren hebben gemaakt steeg van 26 procent naar 54 procent.

 

Van de vier Nederlandse bedrijven die werden onderzocht, zakte Vion Food echter wel een categorie (van 3 naar 4). Unilever (2), Ahold (3) en Friesland Campina (3) behielden hun plaats.

 

Ondanks de algemene vooruitgang, die werd geboekt sinds het eerste rapport in 2012 verscheen, gaf 40 procent van de aangeschreven bedrijven, inclusief Burger King, Domino's Pizza Group en Starbucks, weinig of geen informatie over hun bedrijfsvoering wat betreft landbouwdieren.

 

DE BBFAW is een initiatief van de internationale dierenbeschermingsorganisaties Compassion in World Farming (CIWF) en World AnimalProtection (WAP). Het rapport kan hier worden geraadpleegd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Minister De Block wil gezondheidscodes op verpakkingen

19/02/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block bekijkt of het mogelijk is om eenvoudige labels op voedselverpakkingen te plaatsen, waardoor consumenten in een oogopslag kunnen zien of een product gezond is.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Back to top