Voedingsbedrijven geven meer openheid over dierenwelzijnsbeleid | RetailDetail

Voedingsbedrijven geven meer openheid over dierenwelzijnsbeleid

Voedingsbedrijven geven meer openheid over dierenwelzijnsbeleid

Voedingsbedrijven zijn opener geworden over hun dierenwelzijnsbeleid. Dat blijkt uit de internationale 'Business Benchmark' voor het welzijn van landbouwdieren (BBFAW). Daarin staan de onderzoeksresultaten naar het dierenwelzijnsbeleid van 90 voedingsbedrijven.

 

Meer bedrijven publiceerden beleid

Het aandeel van bedrijven dat het dierenwelzijnsbeleid publiceerde nam toe van 46 procent in 2012 naar 69 procent in 2015. De bedrijven die doelstellingen voor het welzijn van landbouwhuisdieren hebben gemaakt steeg van 26 procent naar 54 procent.

 

Van de vier Nederlandse bedrijven die werden onderzocht, zakte Vion Food echter wel een categorie (van 3 naar 4). Unilever (2), Ahold (3) en Friesland Campina (3) behielden hun plaats.

 

Ondanks de algemene vooruitgang, die werd geboekt sinds het eerste rapport in 2012 verscheen, gaf 40 procent van de aangeschreven bedrijven, inclusief Burger King, Domino's Pizza Group en Starbucks, weinig of geen informatie over hun bedrijfsvoering wat betreft landbouwdieren.

 

DE BBFAW is een initiatief van de internationale dierenbeschermingsorganisaties Compassion in World Farming (CIWF) en World AnimalProtection (WAP). Het rapport kan hier worden geraadpleegd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!

Alter’Native Food: A place apart at the upcoming SIAL Paris !

14/06/2018

(Advertorial) From 21st to 25th of October, Paris will be the world's food capital. 7,200 French and international exhibitors will be presenting their innovations among 21 exhibitions sectors.

Johnny Thijs stopt als voorzitter van Spadel

14/06/2018

Johnny Thijs is opgestapt als voorzitter van de Waalse mineraalwaterproducent Spadel. Zijn mandaat liep nog tot 2020, maar de gewezen postbaas treedt af “om persoonlijke redenen”, zo meldt De Tijd.

15% korting bij gebruik herbruikbare charcuteriedoos

14/06/2018

Vanaf vandaag krijgen klanten bij de lokale AD Delhaize van Geetbets korting wanneer ze een herbruikbare charcuteriedoos gebruiken. Liever een korting dan statiegeld, zo vindt uitbater Carl Vanhove.