RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Voedingsindustrie en distributie zijn "kleinste" voedselverspillers

icon
Food12 september, 2013

Elk jaar 1,3 miljard ton voedsel bij het vuil

Volgens de FAO belanden er jaarlijks zo’n 1,6 miljard ton zogeheten “primaire producten” in de vuilbak. Daarvan is circa 1,3 ton voedsel. Het gros van dat “verlies” gebeurt evenwel stroomopwaarts (zie grafiek): zo’n 500 miljoen ton gaat verloren door slechte oogsten en ondoeltreffende landbouwtechnieken, nog eens ruim 350 miljoen ton door onoordeelkundige opslag na de oogst.

 

Dan blijft er nog zo’n 750 miljoen ton over. Daarvan wordt liefst 350 miljoen ton verspild door de consument, een kleine 200 miljoen ton door de distributie en nog iets minder door de voedingsverwerkende industrie.

 

Rijk versus arm

Al hoort daar wel een serieuze kanttekening bij, want dat plaatje verandert wanneer we de rijke landen tegenover de armere landen plaatsen. In arme landen vindt de verspilling vooral plaats bij de teelt, de oogst en de opslag van graan, groente en fruit. In het rijkere deel van de wereld gaat het meeste voedsel verloren aan het eind van de voedselketen: tijdens het vervoer, bij de bewerking en de verkoop van voedsel en bij de consument thuis.

 

“Ieder van ons – landbouwers en vissers, voedingsindustrie en grootdistributie, lokale en nationale overheden én individuele consumenten – moet zijn gedrag dringend veranderen om verspilling tegen te gaan. Wanneer dat niet kan, moeten we het voedsel zoveel mogelijk hergebruiken of recycleren”, luidt dan ook het besluit van José Graziano da Silva, algemeen directeur van de FAO. “We kunnen ons niet veroorloven dat een derde van alle voedingsproducten op de afvalhoop belandt, terwijl 870 miljoen mensen honger lijden.”


Het kan (en moet) anders

Enkele simpele ingrepen kunnen de voedselverspilling gevoelig inperken. Zo pleit de FAO ervoor dat supermarkten en voedingsproducenten hun onverkochte voeding systematisch naar de Voedselbanken zouden brengen, iets wat in ons land intussen al goed begint te lukken. Eind vorig jaar lanceerden Comeos en Fevia trouwens nog een project rond voedseloverschotten.

 

Consumenten van hun kant zouden dan weer niet altijd naar de producten met de langste houdbaarheidsdatum moeten grijpen en ook eens een geblutste appel of een banaan met een bruin plekje moeten kopen. En door thuis te composteren, zou een gemiddeld gezin zo’n 150 kilogram huisvuil per jaar kunnen besparen, aldus de FAO.

 

Die ingrepen zijn niet alleen goed voor de portemonnee (de FAO raamt het verlies op een duizelingwekkende 750 miljard dollar per jaar), maar ook voor het milieu. Want al dat weggegooide voedsel vertegenwoordigt 3,3 miljard ton CO2, de productie ervan vereist zo’n 250 km³ water (het equivalent van wat jaarlijks door Europa’s langste rivier, de Wolga, stroomt) en liefst 1,4 miljard hectare landbouwgrond (28% van het totale landbouwarsenaal) die voor nuttiger projecten benut had kunnen worden… Het zijn cijfers die tot nadenken stemmen.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    Kroger keert Ocado 300 miljoen uit wegens sluiting magazijnen

    Ocado krijgt een eenmalige betaling van 300 miljoen euro van Kroger, nadat de Amerikaanse retailer drie robotmagazijnen sluit en een geplande site schrapt. Dat is toch een kleine troost voor de geplaagde Britten.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe

    Upfront opende vandaag zijn eerste supermarkt in Rotterdam, maar kijkt meteen verder: het merk van sportvoeding start nu al de zoektocht naar vier extra locaties.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Zondagsopening: Colruyt, Aldi en Lidl niet zinnens het voorbeeld van Carrefour te volgen

    Nu Carrefour een akkoord heeft bereikt met de vakbonden over de zondagsopening in haar geïntegreerde winkels, verhoogt de druk op concurrenten die (nog) niet op zondag openen. Maar voorlopig houden zij de boot af.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN