Voedingsindustrie en distributie zijn "kleinste" voedselverspillers | RetailDetail

Voedingsindustrie en distributie zijn "kleinste" voedselverspillers

Voedingsindustrie en distributie zijn "kleinste" voedselverspillers

Wat de sector zelf al langer weet, wordt nu ook nog eens bevestigd in een nieuw rapport van de FAO, de Landbouw- en Voedselorganisatie van de Verenigde Naties. Niet de voedingsindustrie of de distributie maar de landbouw en de consument zijn verantwoordelijk voor het gros van de voedselverspilling wereldwijd.

Elk jaar 1,3 miljard ton voedsel bij het vuil

Volgens de FAO belanden er jaarlijks zo'n 1,6 miljard ton zogeheten "primaire producten" in de vuilbak. Daarvan is circa 1,3 ton voedsel. Het gros van dat "verlies" gebeurt evenwel stroomopwaarts (zie grafiek): zo'n 500 miljoen ton gaat verloren door slechte oogsten en ondoeltreffende landbouwtechnieken, nog eens ruim 350 miljoen ton door onoordeelkundige opslag na de oogst.

 

Dan blijft er nog zo'n 750 miljoen ton over. Daarvan wordt liefst 350 miljoen ton verspild door de consument, een kleine 200 miljoen ton door de distributie en nog iets minder door de voedingsverwerkende industrie.

 

Rijk versus arm

Al hoort daar wel een serieuze kanttekening bij, want dat plaatje verandert wanneer we de rijke landen tegenover de armere landen plaatsen. In arme landen vindt de verspilling vooral plaats bij de teelt, de oogst en de opslag van graan, groente en fruit. In het rijkere deel van de wereld gaat het meeste voedsel verloren aan het eind van de voedselketen: tijdens het vervoer, bij de bewerking en de verkoop van voedsel en bij de consument thuis.

 

"Ieder van ons – landbouwers en vissers, voedingsindustrie en grootdistributie, lokale en nationale overheden én individuele consumenten – moet zijn gedrag dringend veranderen om verspilling tegen te gaan. Wanneer dat niet kan, moeten we het voedsel zoveel mogelijk hergebruiken of recycleren", luidt dan ook het besluit van José Graziano da Silva, algemeen directeur van de FAO. "We kunnen ons niet veroorloven dat een derde van alle voedingsproducten op de afvalhoop belandt, terwijl 870 miljoen mensen honger lijden."


Het kan (en moet) anders

Enkele simpele ingrepen kunnen de voedselverspilling gevoelig inperken. Zo pleit de FAO ervoor dat supermarkten en voedingsproducenten hun onverkochte voeding systematisch naar de Voedselbanken zouden brengen, iets wat in ons land intussen al goed begint te lukken. Eind vorig jaar lanceerden Comeos en Fevia trouwens nog een project rond voedseloverschotten.

 

Consumenten van hun kant zouden dan weer niet altijd naar de producten met de langste houdbaarheidsdatum moeten grijpen en ook eens een geblutste appel of een banaan met een bruin plekje moeten kopen. En door thuis te composteren, zou een gemiddeld gezin zo'n 150 kilogram huisvuil per jaar kunnen besparen, aldus de FAO.

 

Die ingrepen zijn niet alleen goed voor de portemonnee (de FAO raamt het verlies op een duizelingwekkende 750 miljard dollar per jaar), maar ook voor het milieu. Want al dat weggegooide voedsel vertegenwoordigt 3,3 miljard ton CO2, de productie ervan vereist zo'n 250 km³ water (het equivalent van wat jaarlijks door Europa's langste rivier, de Wolga, stroomt) en liefst 1,4 miljard hectare landbouwgrond (28% van het totale landbouwarsenaal) die voor nuttiger projecten benut had kunnen worden... Het zijn cijfers die tot nadenken stemmen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.