Voedingsindustrie en distributie zijn "kleinste" voedselverspillers

Voedingsindustrie en distributie zijn "kleinste" voedselverspillers

Wat de sector zelf al langer weet, wordt nu ook nog eens bevestigd in een nieuw rapport van de FAO, de Landbouw- en Voedselorganisatie van de Verenigde Naties. Niet de voedingsindustrie of de distributie maar de landbouw en de consument zijn verantwoordelijk voor het gros van de voedselverspilling wereldwijd.

Elk jaar 1,3 miljard ton voedsel bij het vuil

Volgens de FAO belanden er jaarlijks zo'n 1,6 miljard ton zogeheten "primaire producten" in de vuilbak. Daarvan is circa 1,3 ton voedsel. Het gros van dat "verlies" gebeurt evenwel stroomopwaarts (zie grafiek): zo'n 500 miljoen ton gaat verloren door slechte oogsten en ondoeltreffende landbouwtechnieken, nog eens ruim 350 miljoen ton door onoordeelkundige opslag na de oogst.

 

Dan blijft er nog zo'n 750 miljoen ton over. Daarvan wordt liefst 350 miljoen ton verspild door de consument, een kleine 200 miljoen ton door de distributie en nog iets minder door de voedingsverwerkende industrie.

 

Rijk versus arm

Al hoort daar wel een serieuze kanttekening bij, want dat plaatje verandert wanneer we de rijke landen tegenover de armere landen plaatsen. In arme landen vindt de verspilling vooral plaats bij de teelt, de oogst en de opslag van graan, groente en fruit. In het rijkere deel van de wereld gaat het meeste voedsel verloren aan het eind van de voedselketen: tijdens het vervoer, bij de bewerking en de verkoop van voedsel en bij de consument thuis.

 

"Ieder van ons – landbouwers en vissers, voedingsindustrie en grootdistributie, lokale en nationale overheden én individuele consumenten – moet zijn gedrag dringend veranderen om verspilling tegen te gaan. Wanneer dat niet kan, moeten we het voedsel zoveel mogelijk hergebruiken of recycleren", luidt dan ook het besluit van José Graziano da Silva, algemeen directeur van de FAO. "We kunnen ons niet veroorloven dat een derde van alle voedingsproducten op de afvalhoop belandt, terwijl 870 miljoen mensen honger lijden."


Het kan (en moet) anders

Enkele simpele ingrepen kunnen de voedselverspilling gevoelig inperken. Zo pleit de FAO ervoor dat supermarkten en voedingsproducenten hun onverkochte voeding systematisch naar de Voedselbanken zouden brengen, iets wat in ons land intussen al goed begint te lukken. Eind vorig jaar lanceerden Comeos en Fevia trouwens nog een project rond voedseloverschotten.

 

Consumenten van hun kant zouden dan weer niet altijd naar de producten met de langste houdbaarheidsdatum moeten grijpen en ook eens een geblutste appel of een banaan met een bruin plekje moeten kopen. En door thuis te composteren, zou een gemiddeld gezin zo'n 150 kilogram huisvuil per jaar kunnen besparen, aldus de FAO.

 

Die ingrepen zijn niet alleen goed voor de portemonnee (de FAO raamt het verlies op een duizelingwekkende 750 miljard dollar per jaar), maar ook voor het milieu. Want al dat weggegooide voedsel vertegenwoordigt 3,3 miljard ton CO2, de productie ervan vereist zo'n 250 km³ water (het equivalent van wat jaarlijks door Europa's langste rivier, de Wolga, stroomt) en liefst 1,4 miljard hectare landbouwgrond (28% van het totale landbouwarsenaal) die voor nuttiger projecten benut had kunnen worden... Het zijn cijfers die tot nadenken stemmen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top