Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven | RetailDetail

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven
Shutterstock

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Een datum per verpakking

Momenteel zijn er immers heel wat verschillende manieren om die houdbaarheidsdatum aan te geven. Consumenten maken echter amper onderscheid tussen die verschillende aanduidingen, waardoor heel wat voeding die nog perfect veilig is, toch in de vuilnisbak belandt. Alleen al in de Verenigde Staten zou dit de consument jaarlijks tot 24 miljard euro kosten.

 

Bedrijven als Nestlé, Carrefour en Unilever willen die verwarring nu aanpakken. Zo mag er vanaf 2020 nog maar één datum op een verpakking te vinden zijn. Daarbij wordt er de keuze gemaakt voor één aanduiding voor producten die kunnen bederven en één aanduiding voor niet-bederfelijke producten.

 

Bewustmaking

De bedrijven willen ook bewustmakingscampagnes op poten zetten, om klanten op de hoogte te brengen van de betekenis van die datum. Zo weten heel wat consumenten niet dat producten nog perfect veilig zijn wanneer de datum van ‘tenminste houdbaar tot’ wordt overschreden.

 

Dat probleem werd vorig jaar ook al aangekaart door de Duitse landbouwminister Christian Schmidt, die ervoor pleit om ‘tenminste houdbaar tot’ volledig af te schaffen en voor alle producten te werken met een ‘harde’ vervaldatum. Hij denkt ook aan meer slimme verpakkingen, waarbij klanten eenvoudig kunnen zien of een product nog te gebruiken is of niet. Volgens hem leveren bewustmakingsacties immers te weinig op en moet heel het systeem eenvoudiger worden gemaakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.