Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven
Shutterstock

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Een datum per verpakking

Momenteel zijn er immers heel wat verschillende manieren om die houdbaarheidsdatum aan te geven. Consumenten maken echter amper onderscheid tussen die verschillende aanduidingen, waardoor heel wat voeding die nog perfect veilig is, toch in de vuilnisbak belandt. Alleen al in de Verenigde Staten zou dit de consument jaarlijks tot 24 miljard euro kosten.

 

Bedrijven als Nestlé, Carrefour en Unilever willen die verwarring nu aanpakken. Zo mag er vanaf 2020 nog maar één datum op een verpakking te vinden zijn. Daarbij wordt er de keuze gemaakt voor één aanduiding voor producten die kunnen bederven en één aanduiding voor niet-bederfelijke producten.

 

Bewustmaking

De bedrijven willen ook bewustmakingscampagnes op poten zetten, om klanten op de hoogte te brengen van de betekenis van die datum. Zo weten heel wat consumenten niet dat producten nog perfect veilig zijn wanneer de datum van ‘tenminste houdbaar tot’ wordt overschreden.

 

Dat probleem werd vorig jaar ook al aangekaart door de Duitse landbouwminister Christian Schmidt, die ervoor pleit om ‘tenminste houdbaar tot’ volledig af te schaffen en voor alle producten te werken met een ‘harde’ vervaldatum. Hij denkt ook aan meer slimme verpakkingen, waarbij klanten eenvoudig kunnen zien of een product nog te gebruiken is of niet. Volgens hem leveren bewustmakingsacties immers te weinig op en moet heel het systeem eenvoudiger worden gemaakt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van data-analist Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Carrefour heeft een nieuwe CFO

17/10/2017

De Franse supermarktgroep Carrefour heeft een nieuwe CFO aangesteld. Pierre-Jean Sivignon verlaat om persoonlijke redenen het bedrijf en wordt vervangen door Matthieu Malige, die overkomt van Fnac Darty.

Nieuwe cao bij Belgische brouwerijen AB InBev

17/10/2017

Bij de brouwerijen van AB InBev in Leuven, Jupille en Hoegaarden is een einde gekomen aan de onrusten, nu de vakbonden en de directie een akkoord hebben bereikt over een deel van de nieuwe cao voor de medewerkers.

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

17/10/2017

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6% gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was wel vooral te danken aan de overname van WhiteWave: op vergelijkbare basis was de groei 4,7%.

Walmart bespaart dankzij nieuwe zakjes en kassatickets

17/10/2017

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft 27 miljoen dollar (23 miljoen euro) bespaard dankzij enkele kleine wijzigingen aan de plastic zakjes en de kassatickets. Ook de investeringen in e-commerce worden stilaan lager.

Back to top