Voedingsreuzen krijgen betere punten van Oxfam | RetailDetail

Voedingsreuzen krijgen betere punten van Oxfam

Voedingsreuzen krijgen betere punten van Oxfam

Bijna alle leidinggevende bedrijven uit de voedings- en dankensector hebben het voorbije jaar inspanningen geleverd om hun sociale en milieu-impact op de armere landen te verbeteren. Maar er is vnog veel werk aan de winkel, zegt de ontwikkelingsorganisatie Oxfam.

Nestlé krijgt beste punten

Vooral Nestlé en Coca-Cola krijgen goede punten. Ze hebben volgens Oxfam het voorbije jaar een goede vooruitgang geboekt en hebben daarbij ook hun voorspong op de concurrentie nog vergroot.

 

In de huidige ranglijst van Oxfam staat Nestlé dan ook als eerste. De Zwitsers worden gevolgd door Unilever en Coca-Cola, daarna komen Mondelez, PepsiCo, Mars, Danone, Kellogg, AB Foods en General Mills. Alleen die laatste boekte in 2013 geen vooruitgang.

 

Meer dan 395.000 consumenten zetten druk

Oxfam maakte de stand van zaken op, nu het een jaar geleden de campagne ‘Behind the Brands’ lanceerde om aandacht te vragen voor de impact die de voedingsreuzen hebben. Het gaat daarbij van de manier waarop ze aan hun grondstoffen komen over kinderarbeid op cacaoplantages tot de impact van de aanplant van plantages voor palmolie op tropische regenwouden.

 

De organisatie riep daarbij zowel consumenten als beheerders van beleggingsfondsen op om bij de betrokken bedrijven aan te dringen op meer duurzaamheid. Meer dan 395.000 consumenten gaven al gevolg aan de oproep.

 

Wie achterblijft, betaalt prijs

De grootste vooruitgang maakten de voedingsproducten met inspanningen op het vlak van landbeheer, de strijd tegen de klimaatveranderingen en gendergelijkheid. Zo wil Coca-Cola niet dat er nog grondstoffen komen van geroofd land, en op het vlak van vrouwenrechten hebben Nestlé, Mondelez, Mars, Kellogg’s en Unilever een stap vooruit gezet door de Women’s Empowerment Principles van de Verenigde Naties te onderschrijven of door de positie van de vrouwen in de bevoorradingsketting te verbeteren.

 

"Bedrijven die onvoldoende snel reageren, zullen hiervoor een prijs betalen bij het publiek en de investeerders”, zei directeur Chris Jochnick tegen het persagentschap Reuters. In 2014 legt Oxfam de nadruk op de strijd tegen klimaatverandering.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.