Voedingsreuzen krijgen betere punten van Oxfam

Voedingsreuzen krijgen betere punten van Oxfam

Bijna alle leidinggevende bedrijven uit de voedings- en dankensector hebben het voorbije jaar inspanningen geleverd om hun sociale en milieu-impact op de armere landen te verbeteren. Maar er is vnog veel werk aan de winkel, zegt de ontwikkelingsorganisatie Oxfam.

Nestlé krijgt beste punten

Vooral Nestlé en Coca-Cola krijgen goede punten. Ze hebben volgens Oxfam het voorbije jaar een goede vooruitgang geboekt en hebben daarbij ook hun voorspong op de concurrentie nog vergroot.

 

In de huidige ranglijst van Oxfam staat Nestlé dan ook als eerste. De Zwitsers worden gevolgd door Unilever en Coca-Cola, daarna komen Mondelez, PepsiCo, Mars, Danone, Kellogg, AB Foods en General Mills. Alleen die laatste boekte in 2013 geen vooruitgang.

 

Meer dan 395.000 consumenten zetten druk

Oxfam maakte de stand van zaken op, nu het een jaar geleden de campagne ‘Behind the Brands’ lanceerde om aandacht te vragen voor de impact die de voedingsreuzen hebben. Het gaat daarbij van de manier waarop ze aan hun grondstoffen komen over kinderarbeid op cacaoplantages tot de impact van de aanplant van plantages voor palmolie op tropische regenwouden.

 

De organisatie riep daarbij zowel consumenten als beheerders van beleggingsfondsen op om bij de betrokken bedrijven aan te dringen op meer duurzaamheid. Meer dan 395.000 consumenten gaven al gevolg aan de oproep.

 

Wie achterblijft, betaalt prijs

De grootste vooruitgang maakten de voedingsproducten met inspanningen op het vlak van landbeheer, de strijd tegen de klimaatveranderingen en gendergelijkheid. Zo wil Coca-Cola niet dat er nog grondstoffen komen van geroofd land, en op het vlak van vrouwenrechten hebben Nestlé, Mondelez, Mars, Kellogg’s en Unilever een stap vooruit gezet door de Women’s Empowerment Principles van de Verenigde Naties te onderschrijven of door de positie van de vrouwen in de bevoorradingsketting te verbeteren.

 

"Bedrijven die onvoldoende snel reageren, zullen hiervoor een prijs betalen bij het publiek en de investeerders”, zei directeur Chris Jochnick tegen het persagentschap Reuters. In 2014 legt Oxfam de nadruk op de strijd tegen klimaatverandering.

Tags: