Voedingsreuzen krijgen betere punten van Oxfam | RetailDetail

Voedingsreuzen krijgen betere punten van Oxfam

Voedingsreuzen krijgen betere punten van Oxfam

Bijna alle leidinggevende bedrijven uit de voedings- en dankensector hebben het voorbije jaar inspanningen geleverd om hun sociale en milieu-impact op de armere landen te verbeteren. Maar er is vnog veel werk aan de winkel, zegt de ontwikkelingsorganisatie Oxfam.

Nestlé krijgt beste punten

Vooral Nestlé en Coca-Cola krijgen goede punten. Ze hebben volgens Oxfam het voorbije jaar een goede vooruitgang geboekt en hebben daarbij ook hun voorspong op de concurrentie nog vergroot.

 

In de huidige ranglijst van Oxfam staat Nestlé dan ook als eerste. De Zwitsers worden gevolgd door Unilever en Coca-Cola, daarna komen Mondelez, PepsiCo, Mars, Danone, Kellogg, AB Foods en General Mills. Alleen die laatste boekte in 2013 geen vooruitgang.

 

Meer dan 395.000 consumenten zetten druk

Oxfam maakte de stand van zaken op, nu het een jaar geleden de campagne ‘Behind the Brands’ lanceerde om aandacht te vragen voor de impact die de voedingsreuzen hebben. Het gaat daarbij van de manier waarop ze aan hun grondstoffen komen over kinderarbeid op cacaoplantages tot de impact van de aanplant van plantages voor palmolie op tropische regenwouden.

 

De organisatie riep daarbij zowel consumenten als beheerders van beleggingsfondsen op om bij de betrokken bedrijven aan te dringen op meer duurzaamheid. Meer dan 395.000 consumenten gaven al gevolg aan de oproep.

 

Wie achterblijft, betaalt prijs

De grootste vooruitgang maakten de voedingsproducten met inspanningen op het vlak van landbeheer, de strijd tegen de klimaatveranderingen en gendergelijkheid. Zo wil Coca-Cola niet dat er nog grondstoffen komen van geroofd land, en op het vlak van vrouwenrechten hebben Nestlé, Mondelez, Mars, Kellogg’s en Unilever een stap vooruit gezet door de Women’s Empowerment Principles van de Verenigde Naties te onderschrijven of door de positie van de vrouwen in de bevoorradingsketting te verbeteren.

 

"Bedrijven die onvoldoende snel reageren, zullen hiervoor een prijs betalen bij het publiek en de investeerders”, zei directeur Chris Jochnick tegen het persagentschap Reuters. In 2014 legt Oxfam de nadruk op de strijd tegen klimaatverandering.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".