Voedingswinkels niet klaar voor elektronische maaltijdcheque | RetailDetail

Voedingswinkels niet klaar voor elektronische maaltijdcheque

Voedingswinkels niet klaar voor elektronische maaltijdcheque

Heel wat voedings- en horecazaken hebben nog altijd geen betaalterminal om elektronische maaltijdcheques te aanvaarden, zo waarschuwt zelfstandigenorganisatie NSZ. Zij dreigen de boot te missen wanneer de papieren cheques worden opgedoekt.

Eén op drie voedingswinkels in de problemen

Op dit moment is het bij 70% van de voedingszaken mogelijk om met elektronische maaltijdcheques te betalen, zo blijkt uit cijfers van Worldine, die het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen opvroeg. In de horeca ligt het aantal zaken dat nu al over een terminal beschikt om bankkaarten en zo ook elektronische maaltijdcheques te accepteren nog een pak lager: 55% van de restaurants en 24% van de snackbars en broodjeszaken accepteren al elektronische betalingen.

 

"Elektronische maaltijdcheques dreigen 30% van de voedingswinkels, 45% van de restaurants en 76% van de snackbars en broodjeszaken in de problemen te brengen nu de federale regering eenzijdig gekozen heeft voor de elektronische maaltijdcheque", zegt NSZ-voorzitterChristine Mattheeuws.

 

Nog tijd tot 1 oktober 2015

De federale regering heeft inderdaad beslist dat er vanaf 1 oktober 2015 enkel nog elektronische maaltijdcheques toegekend worden. "Tenzij de betrokken zaken investeren om elektronisch betaalverkeer mogelijk te maken, hebben zij een ernstig competitief nadeel ten opzichte van hun concurrenten die wel kaartbetalingen aanbieden."

 

Maar, zo herhaalt het NSZ, "dan moet er nog van uitgegaan worden dat er een uniform betaalsysteem komt voor de vier verschillende uitgevers dat via de bestaande terminals loopt, want anders moeten handelaars en horecazaken installatiekosten betalen aan de vier aanbieders." De organisatie blijft dan ook een voorstander van de totale afschaffing van de maaltijdcheque, al zal dat niet meer voor deze regeringstermijn zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. Opvallend: de huismerkproducten zijn van Boni, het eigenmerklabel van Belgische supermarktketen Colruyt.

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Minister De Block wil gezondheidscodes op verpakkingen

19/02/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block bekijkt of het mogelijk is om eenvoudige labels op voedselverpakkingen te plaatsen, waardoor consumenten in een oogopslag kunnen zien of een product gezond is.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Back to top