Voedingswinkels niet klaar voor elektronische maaltijdcheque | RetailDetail

Voedingswinkels niet klaar voor elektronische maaltijdcheque

Voedingswinkels niet klaar voor elektronische maaltijdcheque

Heel wat voedings- en horecazaken hebben nog altijd geen betaalterminal om elektronische maaltijdcheques te aanvaarden, zo waarschuwt zelfstandigenorganisatie NSZ. Zij dreigen de boot te missen wanneer de papieren cheques worden opgedoekt.

Eén op drie voedingswinkels in de problemen

Op dit moment is het bij 70% van de voedingszaken mogelijk om met elektronische maaltijdcheques te betalen, zo blijkt uit cijfers van Worldine, die het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen opvroeg. In de horeca ligt het aantal zaken dat nu al over een terminal beschikt om bankkaarten en zo ook elektronische maaltijdcheques te accepteren nog een pak lager: 55% van de restaurants en 24% van de snackbars en broodjeszaken accepteren al elektronische betalingen.

 

"Elektronische maaltijdcheques dreigen 30% van de voedingswinkels, 45% van de restaurants en 76% van de snackbars en broodjeszaken in de problemen te brengen nu de federale regering eenzijdig gekozen heeft voor de elektronische maaltijdcheque", zegt NSZ-voorzitterChristine Mattheeuws.

 

Nog tijd tot 1 oktober 2015

De federale regering heeft inderdaad beslist dat er vanaf 1 oktober 2015 enkel nog elektronische maaltijdcheques toegekend worden. "Tenzij de betrokken zaken investeren om elektronisch betaalverkeer mogelijk te maken, hebben zij een ernstig competitief nadeel ten opzichte van hun concurrenten die wel kaartbetalingen aanbieden."

 

Maar, zo herhaalt het NSZ, "dan moet er nog van uitgegaan worden dat er een uniform betaalsysteem komt voor de vier verschillende uitgevers dat via de bestaande terminals loopt, want anders moeten handelaars en horecazaken installatiekosten betalen aan de vier aanbieders." De organisatie blijft dan ook een voorstander van de totale afschaffing van de maaltijdcheque, al zal dat niet meer voor deze regeringstermijn zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.