VS onttroont Frankrijk als grootste wijnmarkt

VS onttroont Frankrijk als grootste wijnmarkt

De Verenigde Staten hebben voor de eerste keer Frankrijk voorbij gestoken als grootste afzetmarkt voor wijn. De wijnverkoop in Frankrijk daalt dan ook al jaren, terwijl de Amerikaanse verkoop erop vooruit gaat.

Fransman drinkt wel meer wijn

In totaal kochten Amerikaanse consumenten volgens de OIV, de internationale wijnorganisatie, in 2013 29,1 miljoen hectoliter wijn, een stijging van een halve procent ten opzichte van een jaar eerder. De Franse consumptie zakte echter maar liefst zeven procent, naar 28,1 miljoen hectoliter. Tussen 2002 en 2011 daalde de verkoop per persoon in Frankrijk met 20 procent, terwijl die in de Verenigde Staten steeg met bijna 17 procent.

 

Dat wil echter niet zeggen dat de Amerikaan nu meer wijn drinkt dan de gemiddelde Fransman: volgens de laatste cijfers dronken de Fransen gemiddeld per jaar 1,2 flessen wijn per week, zes keer meer dan in de Verenigde Staten, maar daartegenover staat dat de Amerikanen meer dan 300 miljoen inwoners tellen, heel wat meer dan in het 'kleine' Frankrijk.

 

Verkocht volume gedaald

"In landen zoals Frankrijk, Italië en Spanje dronken mensen vroeger veel wijn, maar de gewoontes zijn aan het veranderen", zei OIV-directeur Jean-Marie Aurand. "We [Europeanen] drinken minder volume, maar wel meer kwaliteitswijn. In de VS [...] hebben ze de gewoonte om steeds meer te drinken, vooral bij kwaliteitswijnen."

 

De productie van wijn wereldwijd steeg met 9,4 procent naar 279 miljoen hectoliter in 2013. Het verkochte volume daalde wel met 2,2 procent, maar hogere prijzen zorgden er voor dat de omzet toch met 1,5 procent steeg naar 25,7 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op z’n kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top