VS onttroont Frankrijk als grootste wijnmarkt

VS onttroont Frankrijk als grootste wijnmarkt

De Verenigde Staten hebben voor de eerste keer Frankrijk voorbij gestoken als grootste afzetmarkt voor wijn. De wijnverkoop in Frankrijk daalt dan ook al jaren, terwijl de Amerikaanse verkoop erop vooruit gaat.

Fransman drinkt wel meer wijn

In totaal kochten Amerikaanse consumenten volgens de OIV, de internationale wijnorganisatie, in 2013 29,1 miljoen hectoliter wijn, een stijging van een halve procent ten opzichte van een jaar eerder. De Franse consumptie zakte echter maar liefst zeven procent, naar 28,1 miljoen hectoliter. Tussen 2002 en 2011 daalde de verkoop per persoon in Frankrijk met 20 procent, terwijl die in de Verenigde Staten steeg met bijna 17 procent.

 

Dat wil echter niet zeggen dat de Amerikaan nu meer wijn drinkt dan de gemiddelde Fransman: volgens de laatste cijfers dronken de Fransen gemiddeld per jaar 1,2 flessen wijn per week, zes keer meer dan in de Verenigde Staten, maar daartegenover staat dat de Amerikanen meer dan 300 miljoen inwoners tellen, heel wat meer dan in het 'kleine' Frankrijk.

 

Verkocht volume gedaald

"In landen zoals Frankrijk, Italië en Spanje dronken mensen vroeger veel wijn, maar de gewoontes zijn aan het veranderen", zei OIV-directeur Jean-Marie Aurand. "We [Europeanen] drinken minder volume, maar wel meer kwaliteitswijn. In de VS [...] hebben ze de gewoonte om steeds meer te drinken, vooral bij kwaliteitswijnen."

 

De productie van wijn wereldwijd steeg met 9,4 procent naar 279 miljoen hectoliter in 2013. Het verkochte volume daalde wel met 2,2 procent, maar hogere prijzen zorgden er voor dat de omzet toch met 1,5 procent steeg naar 25,7 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top