VS onttroont Frankrijk als grootste wijnmarkt | RetailDetail

VS onttroont Frankrijk als grootste wijnmarkt

VS onttroont Frankrijk als grootste wijnmarkt

De Verenigde Staten hebben voor de eerste keer Frankrijk voorbij gestoken als grootste afzetmarkt voor wijn. De wijnverkoop in Frankrijk daalt dan ook al jaren, terwijl de Amerikaanse verkoop erop vooruit gaat.

Fransman drinkt wel meer wijn

In totaal kochten Amerikaanse consumenten volgens de OIV, de internationale wijnorganisatie, in 2013 29,1 miljoen hectoliter wijn, een stijging van een halve procent ten opzichte van een jaar eerder. De Franse consumptie zakte echter maar liefst zeven procent, naar 28,1 miljoen hectoliter. Tussen 2002 en 2011 daalde de verkoop per persoon in Frankrijk met 20 procent, terwijl die in de Verenigde Staten steeg met bijna 17 procent.

 

Dat wil echter niet zeggen dat de Amerikaan nu meer wijn drinkt dan de gemiddelde Fransman: volgens de laatste cijfers dronken de Fransen gemiddeld per jaar 1,2 flessen wijn per week, zes keer meer dan in de Verenigde Staten, maar daartegenover staat dat de Amerikanen meer dan 300 miljoen inwoners tellen, heel wat meer dan in het 'kleine' Frankrijk.

 

Verkocht volume gedaald

"In landen zoals Frankrijk, Italië en Spanje dronken mensen vroeger veel wijn, maar de gewoontes zijn aan het veranderen", zei OIV-directeur Jean-Marie Aurand. "We [Europeanen] drinken minder volume, maar wel meer kwaliteitswijn. In de VS [...] hebben ze de gewoonte om steeds meer te drinken, vooral bij kwaliteitswijnen."

 

De productie van wijn wereldwijd steeg met 9,4 procent naar 279 miljoen hectoliter in 2013. Het verkochte volume daalde wel met 2,2 procent, maar hogere prijzen zorgden er voor dat de omzet toch met 1,5 procent steeg naar 25,7 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.