RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Hopr
  • Onderwerpen E-commerceRetailDetail Night
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom RetailDetail Night-spreker Stijn Martens (Hopr) blijft geloven in het potentieel van de onlinesupermarkt

icon
Food22 oktober, 2025

Met een innoverend marktplaatsmodel hoopte ondernemer Stijn Martens van de eerste Belgische onlinesupermarkt Hopr een succes te maken. Op de RetailDetail Night doet hij uit de doeken waarom dat niet lukte – en wat hij eruit leerde.

Als Bill Gates erin gelooft…

In april 2021 ging Hopr met testbestellingen en -leveringen van start in Hasselt, als eerste lokale onlinesupermarkt. Martens financierde de opstartfase met eigen middelen, met de bedoeling om later op te schalen naar heel Vlaanderen. Hopr wilde zich onderscheiden met een superieure service, een insteek die de ondernemer meenam uit zijn ervaring als marketingdirecteur van telecomoperator Mobile Vikings. Een innoverend marktplaatsmodel met partners uit de sector leek een veelbelovend idee.

Helaas liep het anders: in februari van dit jaar gooide Hopr de handdoek, na “een mooie en vooral heel leerrijke reis”. Terugblikkend wijt Martens het mislukken aan de systeemschokken van de afgelopen jaren, die de prioriteiten van consumenten hebben omgegooid. “Bij de start was de interesse groot, we hadden wachtlijsten. We verkochten veel vers, met groenten en fruit als topcategorie, niet enkel bakken bier waar je geen marge op haalt.” Maar door de hoge inflatie zetten shoppers hun budget weer op één. Voor een marktplaatsmodel vond Martens onvoldoende partners.

“In de fysieke winkels is de klant orderpicker en chauffeur tegelijk. Een online bestelling aan huis bezorgen, kost 20 euro. Dat is je marge… Dat automatiseren vergt gigantische investeringen. Toch geloof ik in het potentieel van onlinesupermarkten. Kijk naar Picnic: Bill Gates, een heel slimme investeerder, heeft er 600 miljoen euro in gestopt. Is er iets dat hij weet dat wij niet weten?”

Falen als leermoment

Vandaag werkt Stijn Martens bij Peasy: de groeiende groep achter Hypotheekwinkel (70 winkels), verzekeringen.be en aanbieders.be, één van de grootste onafhankelijke prijsvergelijkingssites van België. Over zijn ervaringen met Hopr komt hij getuigen in het voorprogramma “Fail forward” op de RetailDetail Night, op 20 november. Een seminar rond falen als leermoment: falen hoeft immers geen negatieve ervaring te zijn: het kan een inspiratiebron zijn voor groei en ontwikkeling.

RetailDetail zocht én vond retailers die bereid waren om te getuigen over hun inspirerende mislukkingen. De deelnemers gaan open in gesprek met moderator Stefan Van Rompaey, met collega’s en met u, het publiek. Ook op het podium: Pascale Switten over de doorstart en het einde van outletwinkel Cameleon, Mark MJ Vandevelde over het traject van het duurzame sneakermerk Komrads, en Alain Hellebaut die vanuit zijn dertigjarige ervaring als manager bij onder andere Fun, Maxi Toys en Oh’Green vijf lessen zal delen, onder het motto “Crisissen zijn onvermijdelijk — maar chaos is een keuze.”

Bestel tijdig je tickets: meer info via de knop hieronder.

Ik kom naar de RetailDetail Night

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food12 december, 2025
    Eroski meldt forse omzet- en winstgroei

    De Spaanse foodretailer Eroski zag de omzet en de winst fors stijgen tijdens de eerste negen maanden van zijn boekjaar. De sterke resultaten zijn te danken aan prijsbeheersing, promotie-inspanningen en efficiëntieverbeteringen.

  • icon
    Food12 december, 2025
    EU dringt aan op afschaffing van prijsplafonds in Hongarije

    De Europese Commissie dringt er bij Hongarije op aan de verplichte margelimieten voor supermarkten en drogisterijen op een reeks voedsel- en drogisterijproducten in te trekken. Boedapest verdedigt de maatregelen, wijst op forse prijsdalingen en verlengt de regeling tot 28 februari.

  • icon
    Food12 december, 2025
    Hoe Joyce en Raissa de Haas (Double Dutch) van Dubai tot Soho House premium beleving serveren

    Als studenten gaven Joyce en Raissa de Haas al feestjes met zelfgemaakte mixers. Tien jaar later ligt hun merk Double Dutch in veertig landen, gaf Richard Branson hen een innovatieprijs en zet de familie Heineken mee de strategische koers uit. RetailDetail sprak met de Nederlandse tweeling over expansie, horeca als...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN