Waitrose onderstreept groen imago met boerderijwinkel | RetailDetail

Waitrose onderstreept groen imago met boerderijwinkel

Waitrose onderstreept groen imago met boerderijwinkel

Nu Britse consumenten massaal verontrust zijn over de kwaliteit van voedsel, heeft Waitrose een winkel geopend op de eigen boerderij The Leckford Estate. Hiermee wil de hoog gepositioneerde supermarkt zijn groene en gezonde imago benadrukken.

Boer onder de boeren

Colin_with_grapesDe winkel heet 'The Farm Shop, Leckford Estate' en is met 165 m² en duizend producten piepklein. De ambities van Waitrose zijn wel veel groter: met name het paardenvleesschandaal heeft veel Britse consumenten aan het denken gezet.

 

Daar waar de grote vier retailers het vertrouwen van consumenten willen terugwinnen, maar ook geen gas terugnemen als het om prijsconcurrentie gaat, "kiest Waitrose niet voor prijs maar voor waarde".

 

Terwijl Tesco als dominante marktleider altijd kritisch wordt bekeken door boeren en telers, heeft Waitrose een reputatie van boer onder de boeren, omdat het al sinds de jaren 1920 een boerderij bezit en omdat het bekend staat als retailer die oog heeft voor kwaliteit en duurzaamheid.

 

Ook het feit dat Waitrose onderdeel is van de werknemerscoöperatie John Lewis Partnership, draagt ertoe bij dat het door de agrarische toeleveranciers niet als de vijand wordt gezien.

 

Lokale leveranciers

Waitrose Farm ShopDe boerderij levert het graan waarmee brood voor Waitrose wordt gebakken en tal van versproducten die in Waitrose supermarkten worden verkocht, zoals melk, fruit, appelsap, eieren en Leckford scharrelkippen. Ook verkopen de supermarkten van Waitrose zo'n 2500 regionale producten van 600 lokale leveranciers.

 

Het aantal lokale producten is de afgelopen drie jaar bij Waitrose met een kwart toegenomen en zal verder groeien. Ook The Farm Shop verkoopt producten van een zestigtal leveranciers die in de buurt zijn gevestigd. De best verkopende items in de boerderijwinkel zullen ook bij de reguliere Waitrose-winkels in het schap komen te staan.

 

The Farm Shop is geopend van maandag tot zaterdag van 9 uur 's ochtends tot 6 uur 's avonds en op zondag van 10 uur 's ochtends tot 4 uur in de middag. Naast de winkel bevindt zich nog een koffieshop met tachtig zitplaatsen (exclusief het terrasgedeelte buiten), waar bezoekers terecht kunnen om iets te eten en te drinken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.