Waitrose start met gekoelde lockers voor afhaling online bestellingen

Waitrose start met gekoelde lockers voor afhaling online bestellingen

De Britse warenhuisgroep Waitrose rolt een systeem van lockers uit, waar klanten hun online bestelde voedingsproducten kunnen ophalen zonder de winkel te moeten binnengaan en dus zonder tijd te moeten verliezen. Ze krijgen daarvoor per sms een pincode toegestuurd, waarmee ze de kastjes kunnen openen. In die kastjes worden de producten in omgevingstemperatuur, gekoeld of diepgevroren opgeslagen.

Gefaalde samenwerking leidt tot innovatie

De lockers worden nu uitgetest in de hoofdzetel van de maatschappij. Volgend jaar zullen ze worden geplaatst aan de filialen van de warenhuisgroep. Als ook dat succesvol blijkt, wil de keten de lockers ook bouwen op plaatsen waar ze niet aanwezig is en die daar enkele keren per dag bevoorraden.

 

De nieuwe lockers zijn een aanvulling op de klassieke online bestellingen, die al sinds 2009 kunnen worden afgehaald in 150 verkooppunten en in vijf drive-ins. Ook die laatste afleveringsvorm zal de komende maanden verder worden uitgerold.

 

Waitrose zet daarmee zijn inspanningen voort om verder om het de online consument naar zijn zin te maken. Dit jaar installeert de keten ook al een 'receptiebalie' in honderd verkooppunten, zoals die bijvoorbeeld in hotels terug te vinden is. Klanten kunnen er met of zonder hulp van het personeel via een tablet ook online bestellingen plaatsen. Daarnaast zullen ze er worden geholpen met het inpakken van aangekochte geschenken.

 

De vernieuwingen vallen samen met de strubbelingen die Waitrose kent met Ocado: de warenhuisketen had een exclusief contract met het bedrijf voor het afleveren van online bestellingen tot 2017, maar Ocado is inmiddels in zee gegaan met concurrent Morissons voor de aflevering van voeding bij de consument vanaf januari 2014.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top