Waitrose start met gekoelde lockers voor afhaling online bestellingen | RetailDetail

Waitrose start met gekoelde lockers voor afhaling online bestellingen

Waitrose start met gekoelde lockers voor afhaling online bestellingen

De Britse warenhuisgroep Waitrose rolt een systeem van lockers uit, waar klanten hun online bestelde voedingsproducten kunnen ophalen zonder de winkel te moeten binnengaan en dus zonder tijd te moeten verliezen. Ze krijgen daarvoor per sms een pincode toegestuurd, waarmee ze de kastjes kunnen openen. In die kastjes worden de producten in omgevingstemperatuur, gekoeld of diepgevroren opgeslagen.

Gefaalde samenwerking leidt tot innovatie

De lockers worden nu uitgetest in de hoofdzetel van de maatschappij. Volgend jaar zullen ze worden geplaatst aan de filialen van de warenhuisgroep. Als ook dat succesvol blijkt, wil de keten de lockers ook bouwen op plaatsen waar ze niet aanwezig is en die daar enkele keren per dag bevoorraden.

 

De nieuwe lockers zijn een aanvulling op de klassieke online bestellingen, die al sinds 2009 kunnen worden afgehaald in 150 verkooppunten en in vijf drive-ins. Ook die laatste afleveringsvorm zal de komende maanden verder worden uitgerold.

 

Waitrose zet daarmee zijn inspanningen voort om verder om het de online consument naar zijn zin te maken. Dit jaar installeert de keten ook al een 'receptiebalie' in honderd verkooppunten, zoals die bijvoorbeeld in hotels terug te vinden is. Klanten kunnen er met of zonder hulp van het personeel via een tablet ook online bestellingen plaatsen. Daarnaast zullen ze er worden geholpen met het inpakken van aangekochte geschenken.

 

De vernieuwingen vallen samen met de strubbelingen die Waitrose kent met Ocado: de warenhuisketen had een exclusief contract met het bedrijf voor het afleveren van online bestellingen tot 2017, maar Ocado is inmiddels in zee gegaan met concurrent Morissons voor de aflevering van voeding bij de consument vanaf januari 2014.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groenteproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Delhaize schrapt partners voor Pluskaart

12/07/2018

Delhaize-klanten gaan wat minder punten kunnen sprokkelen met hun Pluskaart, want de samenwerking met de andere retailers waar klanten punten konden verzamelen en bonnen inwisselen (DI, Planet Parfum, Q8 en Tom&Co) wordt stopgezet.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.