Waitrose start met gekoelde lockers voor afhaling online bestellingen | RetailDetail

Waitrose start met gekoelde lockers voor afhaling online bestellingen

Waitrose start met gekoelde lockers voor afhaling online bestellingen

De Britse warenhuisgroep Waitrose rolt een systeem van lockers uit, waar klanten hun online bestelde voedingsproducten kunnen ophalen zonder de winkel te moeten binnengaan en dus zonder tijd te moeten verliezen. Ze krijgen daarvoor per sms een pincode toegestuurd, waarmee ze de kastjes kunnen openen. In die kastjes worden de producten in omgevingstemperatuur, gekoeld of diepgevroren opgeslagen.

Gefaalde samenwerking leidt tot innovatie

De lockers worden nu uitgetest in de hoofdzetel van de maatschappij. Volgend jaar zullen ze worden geplaatst aan de filialen van de warenhuisgroep. Als ook dat succesvol blijkt, wil de keten de lockers ook bouwen op plaatsen waar ze niet aanwezig is en die daar enkele keren per dag bevoorraden.

 

De nieuwe lockers zijn een aanvulling op de klassieke online bestellingen, die al sinds 2009 kunnen worden afgehaald in 150 verkooppunten en in vijf drive-ins. Ook die laatste afleveringsvorm zal de komende maanden verder worden uitgerold.

 

Waitrose zet daarmee zijn inspanningen voort om verder om het de online consument naar zijn zin te maken. Dit jaar installeert de keten ook al een 'receptiebalie' in honderd verkooppunten, zoals die bijvoorbeeld in hotels terug te vinden is. Klanten kunnen er met of zonder hulp van het personeel via een tablet ook online bestellingen plaatsen. Daarnaast zullen ze er worden geholpen met het inpakken van aangekochte geschenken.

 

De vernieuwingen vallen samen met de strubbelingen die Waitrose kent met Ocado: de warenhuisketen had een exclusief contract met het bedrijf voor het afleveren van online bestellingen tot 2017, maar Ocado is inmiddels in zee gegaan met concurrent Morissons voor de aflevering van voeding bij de consument vanaf januari 2014.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.