Waitrose start met gekoelde lockers voor afhaling online bestellingen

Waitrose start met gekoelde lockers voor afhaling online bestellingen

De Britse warenhuisgroep Waitrose rolt een systeem van lockers uit, waar klanten hun online bestelde voedingsproducten kunnen ophalen zonder de winkel te moeten binnengaan en dus zonder tijd te moeten verliezen. Ze krijgen daarvoor per sms een pincode toegestuurd, waarmee ze de kastjes kunnen openen. In die kastjes worden de producten in omgevingstemperatuur, gekoeld of diepgevroren opgeslagen.

Gefaalde samenwerking leidt tot innovatie

De lockers worden nu uitgetest in de hoofdzetel van de maatschappij. Volgend jaar zullen ze worden geplaatst aan de filialen van de warenhuisgroep. Als ook dat succesvol blijkt, wil de keten de lockers ook bouwen op plaatsen waar ze niet aanwezig is en die daar enkele keren per dag bevoorraden.

 

De nieuwe lockers zijn een aanvulling op de klassieke online bestellingen, die al sinds 2009 kunnen worden afgehaald in 150 verkooppunten en in vijf drive-ins. Ook die laatste afleveringsvorm zal de komende maanden verder worden uitgerold.

 

Waitrose zet daarmee zijn inspanningen voort om verder om het de online consument naar zijn zin te maken. Dit jaar installeert de keten ook al een 'receptiebalie' in honderd verkooppunten, zoals die bijvoorbeeld in hotels terug te vinden is. Klanten kunnen er met of zonder hulp van het personeel via een tablet ook online bestellingen plaatsen. Daarnaast zullen ze er worden geholpen met het inpakken van aangekochte geschenken.

 

De vernieuwingen vallen samen met de strubbelingen die Waitrose kent met Ocado: de warenhuisketen had een exclusief contract met het bedrijf voor het afleveren van online bestellingen tot 2017, maar Ocado is inmiddels in zee gegaan met concurrent Morissons voor de aflevering van voeding bij de consument vanaf januari 2014.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top