Waitrose: "Winkelpark grote retailers is 20 jaar over datum"

Waitrose: "Winkelpark grote retailers is 20 jaar over datum"

De traditionele supermarkt in de buitenwijk waar klanten hun weekboodschappen doen, is hopeloos verouderd. Dat vindt althans topman Mark Price van het Britse Waitrose: "De grote vier Britse retailers hebben een winkelpark dat 20 jaar over datum is."

Geen voeding voor de week, maar voeding voor nu

Het is volgens Price niet verwonderlijk dat Tesco, Asda, Sainsbury's en Morrisons zoveel klandizie verliezen aan Aldi en Lidl: die grote vier retailers hebben volgens hem geen zicht op de fundamentele veranderingen in het koopgedrag van consumenten. Die hebben volgens Price immers een veel grotere invloed op de prestaties van de grote supermarktorganisaties dan de opkomst van de discounters.

 

"Mensen kopen voeding voor nu", aldus Price tijdens de presentatie van een eigen rapport over voedingtrends en consumentengedrag, dat de retailer dit jaar voor de tweede keer publiceert. "Het hele idee dat je een winkelwagentje door de supermarkt voortduwt met daarin de boodschappen voor de week is iets uit het verleden."

 

Klanten kopen volgens Price veel vaker voeding voor directe consumptie of voor de maaltijd van diezelfde avond. Vaak weten ze om vier uur 's middags nog niet wat ze die avond zullen eten. Dit zijn volgens hem veranderingen in levensstijl die voortkomen uit de financiële crisis en de veranderingen in technologie.

 

Net zo ingrijpend als opkomst zelfbediening

"Mensen managen hun leven op een veel efficiëntere manier", aldus de Waitrose-chef, die de veranderingen in shoppergedrag net zo ingrijpend vindt als de invoering van de zelfbedieningswinkel in de jaren 1950. Een dusdanige verandering komt volgens hem eenmaal in de vijftig tot zestig jaar voor.

 

"Dit alles trekt mensen weg uit de grote, buitenaf gelegen supermarkten", zegt Price. "Dit is de werkelijke uitdaging waarmee de grote vier retailers te maken hebben. Ze hebben een winkelpark dat is ingericht op de manier waarop mensen twintig jaar geleden hun inkopen deden."

 

Gemakswinkels, het laten thuisbezorgen of ophalen van online bestellingen en winkels waarin klanten goed worden geïnformeerd over gezonde voeding en geïnspireerd over verrassende voeding zijn volgens Waitrose veel meer van deze tijd. Het zijn de trends waarop Waitrose naar eigen zeggen in elk geval wél heeft ingespeeld.

 

Zuinig en nieuwsgierig

Zo blijkt uit The Waitrose Food and Drink Report 2014 dat klanten de oude shoppingtrip voor de weekboodschappen hebben ingeruild voor een veel frequenter patroon van inkopen, waarbij het gemiddelde bestedingsbedrag lager ligt. Shoppers komen vaker in gemakswinkels, die veel meer in maaltijdmomenten voorzien. Vaak kopen ze er dan ook voor individuele consumptie: de omzet van ontbijtproducten voor consumptie onderweg, bijvoorbeeld, is bij Waitrose dit jaar met 10 procent gestegen.

 

"We hebben gezien dat de Britten veel zuiniger zijn geworden", zegt Price. "Dat komt waarschijnlijk door de recessie en het is gedrag waar ze aan vasthouden. Maar aan de andere kant blijven ze nieuwsgierig naar nieuwe culinaire producten, en houden ze van goed en gezond eten. Als innovatieve foodretailer zijn we voortdurend gericht op voedingtrends, zodat we producten kunnen creëren die precies aansluiten op de behoeften."

 

Inspiratie voor Lage Landen

Het lijkt op de dit jaar ingezette tendens bij onder meer Albert Heijn om, via veel snellere en meer verrassende trajecten van productontwikkeling bij AH to go, uiteindelijk ook het assortiment in de wijkwinkels van Albert Heijn in Nederland en België van nieuwe impulsen te voorzien. Want de shoppers in de Lage Landen wijken wat koopgedrag betreft helemaal niet zoveel af van de klanten die in de Britse supermarkten elke dag weer hun boodschappen doen.

 

De financiële feiten stellen Price alvast in het gelijk: de 330 Waitrose-winkels – waaronder 55 gemakswinkels – hebben in het jongste kwartaal, dat eindigde op 13 oktober 2014, opnieuw een veel hogere omzetgroei geboekt (een plus van 6,8 procent) dan de vier grote retailers. En dat in een markt die gemiddeld een omzetgroei van slechts 0,7 procent realiseert.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Back to top