RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom discounter Penny uitpakt met hoge prijzen

icon
Food3 september, 2020

Voeding is eigenlijk te goedkoop: veel producten zouden dubbel zo duur zijn als ook de milieuschade in rekening wordt gebracht. De Duitse discounter Penny afficheert die ‘werkelijke’ prijs nu in het schap.

 

De kosten van consumptie duidelijk maken

Een kilo biologisch gehakt zou eigenlijk meer dan 20 euro moeten kosten, en geen 9 euro zoals nu. Een liter melk hoort 1,75 euro te kosten, geen 79 cent. Tenminste, wanneer je de ‘werkelijke’ prijs zou aanrekenen, inclusief de kost die het product veroorzaakt door milieuschade: de koolstof- en stikstofuitstoot, de verbruikte energie, de gevolgen van overbemesting enzovoort. De universiteit van Augsburg berekende de ‘ware kost’ voor zestien huismerkproducten van Penny, de discountformule van de Rewe-groep. Die prijzen afficheert de retailer nu ook duidelijk op het schapetiket in een nieuw, duurzaam filiaal in het Berlijnse district Spandau.

 

De bedoeling is klanten bewuster te maken door ze te confronteren met de grote verschillen: Goudse kaas zou volgens deze logica 88% duurder moeten zijn en mozzarella 52%. Voor groenten en fruit zijn de verschillen kleiner: bananen moeten 19% duurder worden, tomaten 12% en appels 8%. Ook voor biologische producten zijn de verschillen beperkter, al zou biologisch vlees toch 126% duurder worden als alle ware productiekosten in rekening worden gebracht.

 

“We moeten de kosten van onze consumptie duidelijk maken”, vindt CEO Stefan Magel van Rewe. Alleen dan kan een klant goed geïnformeerd zijn aankopen doen. “Als bedrijf in een zeer competitieve markt zijn we ongetwijfeld een deel van het probleem“, geeft hij toe. Hij hoopt nu een stap te zetten in de richting van een oplossing. Klanten hoeven de ‘ware prijs’ voor alle duidelijkheid niet te betalen.

 

Twintig duurzaamheidsinitiatieven

Het is slechts één van wel twintig duurzaamheidsinitiatieven waarmee Penny uitpakt in de Berlijnse winkel, die onder andere is uitgerust met een insectenhotel. Klanten vinden in het nieuwe filiaal een antwoord op vragen als “Welke producten zouden nog in de schappen liggen als bijen en andere bestuivende insecten er niet meer zouden zijn?” of “Hoe sorteer ik mijn koelkast op de juiste manier, zodat het voedsel langer vers blijft?”

 

Op de afdeling groenten en fruit vind je ‘onvolmaakte’ exemplaren, als statement tegen voedselverspilling. Respeggt-eieren garanderen dat er geen mannelijke legkipkuikens werden gedood in de toeleveringsketen. Schoonmaakmiddelen komen in gerecycleerde verpakkingen. Etiketten op verse zuivel wijzen de klant erop dat de producten ook na het verstrijken van de houdbaarheidsdatum nog eetbaar kunnen zijn: “Ruiken. Proeven. Genieten.”: zo luidt het advies. Aan de kassa kunnen klanten een kleine gift doneren aan een lokale organisatie die kansarme kinderen en jongeren helpt. “Duurzaamheid wordt steeds meer een doorslaggevende factor bij de winkelkeuze”, zo motiveert Magel deze acties.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food15 december, 2025
    Aldi opent op deze drie Cora-sites

    Ook Aldi ziet brood in het einde van Cora: de discounter zal in de zomer van 2026 drie winkels openen op voormalige Cora-sites. Het betreft de vestigingen in Anderlecht, Châtelineau en Sint-Lambrechts-Woluwe.

  • icon
    Food15 december, 2025
    Belgische supermarkten uitblinkers in hygiëne

    Meer dan de helft van de Belgische supermarkten behaalt de maximumscore bij de hygiëne-inspecties van het voedselagentschap. Kleinere voedingswinkels en nachtwinkels doen het beduidend minder goed. Resultaten geanalyseerd Sinds vorige maand kunnen consumenten de inspectieresultaten van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) opvragen via de “Food...

  • icon
    Food15 december, 2025
    Lidl opent in Libramont na een totale heropbouw

    Lidl heropent woensdag zijn volledig nieuw opgebouwde supermarkt in Libramont. De winkel moet de klantenervaring duidelijk verbeteren, met nadruk op duurzaamheid, comfort en kwaliteit. De heropening onderstreept het langetermijnengagement van de retailer in de regio, waar de keten sinds 1998 aanwezig is.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN