Wijnvoorraden groeien aan door krimpend verbruik

Wijnvoorraden groeien aan door krimpend verbruik

Volgens de Organisation Internationale de la Vigne et du Vin zou er dit jaar 35,7 miljoen hectoliter wijn meer worden geproduceerd dan er wordt verkocht. 2013 is immers een stevig jaar qua productie geworden, terwijl de consumptie niet volgt.

Italië blijft grootste wijnproducent

De productie van 2013 zou uitkomen op zowat 281 miljoen hectoliter, een pak meer dan de 258 miljoen hectoliter van 2012 en evenveel als in 2006. Het grootste deel daarvan – 164 miljoen hectoliter – komt uit de Europese Unie. Italië met 45 miljoen hectoliter (+2%), Frankrijk met 44 miljoen hectoliter (+7%) en Spanje met 40 miljoen hectoliter (+22%) leveren hier de belangrijkste bijdrage.

 

Buiten Europa is de VS met 22 miljoen hectoliter de belangrijkste producent. Argentinië (15 miljoen), Australië (13,5 miljoen), Chili (12,8 miljoen) en Zuid-Afrika (10,9 miljoen) vullen het plaatje met de wereldwijnen verder aan.

 

De enige grote markt waar minder wijn werd geproduceerd is Duitsland: dat land zag zijn productie met 1% dalen tot zowat 9 miljoen hectoliter. Roemenië is daarentegen flink in opkomst en zag zijn productie dit jaar stijgen met 79% tot bijna 6 miljoen hectoliter.

 

Consumptie blijft achter bij productie

De hoge productie is het gevolg van een hogere productiviteit van de wijngaarden. Het totale areaal aan wijngronden is wereldwijd immers afgenomen: in 2013 daalde het met bijna 15.000 hectare. De overblijvende oppervlakte bedraagt niettemin nog altijd 7,5 miljoen hectare.

 

De gestegen productie wordt niet geabsorbeerd door een hogere consumptie: momenteel lijkt het verbruik wat gestabiliseerd, maar de voorbije jaren was er zelfs een daling. Ook in nieuwe verbruikerslanden zoals China en Rusland zit er maar weinig groei meer in de markt. In heel wat wijnlanden krijgt wijn trouwens meer en meer concurrentie van bier.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Directeur HR verlaat Carrefour Belgium

25/09/2017

Kathleen Van Der Paelt, directeur HR bij Carrefour Belgium, heeft na zeven jaar besloten om het supermarktbedrijf te verlaten. Ze wordt opgevolgd door Sonia Frey, die de voorbije vijf jaar een gelijkaardige functie invulde bij De Lijn.

AD Delhaize Lochristi springt op de kar van cartoontassen

25/09/2017

De AD Delhaize in Lochristi is de eerste Belgische supermarkt die mee op de trein van een Nederlandse hype springt. Daar zijn draagtassen met cartoons die gepersonaliseerd zijn naargelang de locatie een echt verzamelitem geworden.

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Back to top