Wijnvoorraden groeien aan door krimpend verbruik

Wijnvoorraden groeien aan door krimpend verbruik

Volgens de Organisation Internationale de la Vigne et du Vin zou er dit jaar 35,7 miljoen hectoliter wijn meer worden geproduceerd dan er wordt verkocht. 2013 is immers een stevig jaar qua productie geworden, terwijl de consumptie niet volgt.

Italië blijft grootste wijnproducent

De productie van 2013 zou uitkomen op zowat 281 miljoen hectoliter, een pak meer dan de 258 miljoen hectoliter van 2012 en evenveel als in 2006. Het grootste deel daarvan – 164 miljoen hectoliter – komt uit de Europese Unie. Italië met 45 miljoen hectoliter (+2%), Frankrijk met 44 miljoen hectoliter (+7%) en Spanje met 40 miljoen hectoliter (+22%) leveren hier de belangrijkste bijdrage.

 

Buiten Europa is de VS met 22 miljoen hectoliter de belangrijkste producent. Argentinië (15 miljoen), Australië (13,5 miljoen), Chili (12,8 miljoen) en Zuid-Afrika (10,9 miljoen) vullen het plaatje met de wereldwijnen verder aan.

 

De enige grote markt waar minder wijn werd geproduceerd is Duitsland: dat land zag zijn productie met 1% dalen tot zowat 9 miljoen hectoliter. Roemenië is daarentegen flink in opkomst en zag zijn productie dit jaar stijgen met 79% tot bijna 6 miljoen hectoliter.

 

Consumptie blijft achter bij productie

De hoge productie is het gevolg van een hogere productiviteit van de wijngaarden. Het totale areaal aan wijngronden is wereldwijd immers afgenomen: in 2013 daalde het met bijna 15.000 hectare. De overblijvende oppervlakte bedraagt niettemin nog altijd 7,5 miljoen hectare.

 

De gestegen productie wordt niet geabsorbeerd door een hogere consumptie: momenteel lijkt het verbruik wat gestabiliseerd, maar de voorbije jaren was er zelfs een daling. Ook in nieuwe verbruikerslanden zoals China en Rusland zit er maar weinig groei meer in de markt. In heel wat wijnlanden krijgt wijn trouwens meer en meer concurrentie van bier.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top