Wijnvoorraden groeien aan door krimpend verbruik | RetailDetail

Wijnvoorraden groeien aan door krimpend verbruik

Wijnvoorraden groeien aan door krimpend verbruik

Volgens de Organisation Internationale de la Vigne et du Vin zou er dit jaar 35,7 miljoen hectoliter wijn meer worden geproduceerd dan er wordt verkocht. 2013 is immers een stevig jaar qua productie geworden, terwijl de consumptie niet volgt.

Italië blijft grootste wijnproducent

De productie van 2013 zou uitkomen op zowat 281 miljoen hectoliter, een pak meer dan de 258 miljoen hectoliter van 2012 en evenveel als in 2006. Het grootste deel daarvan – 164 miljoen hectoliter – komt uit de Europese Unie. Italië met 45 miljoen hectoliter (+2%), Frankrijk met 44 miljoen hectoliter (+7%) en Spanje met 40 miljoen hectoliter (+22%) leveren hier de belangrijkste bijdrage.

 

Buiten Europa is de VS met 22 miljoen hectoliter de belangrijkste producent. Argentinië (15 miljoen), Australië (13,5 miljoen), Chili (12,8 miljoen) en Zuid-Afrika (10,9 miljoen) vullen het plaatje met de wereldwijnen verder aan.

 

De enige grote markt waar minder wijn werd geproduceerd is Duitsland: dat land zag zijn productie met 1% dalen tot zowat 9 miljoen hectoliter. Roemenië is daarentegen flink in opkomst en zag zijn productie dit jaar stijgen met 79% tot bijna 6 miljoen hectoliter.

 

Consumptie blijft achter bij productie

De hoge productie is het gevolg van een hogere productiviteit van de wijngaarden. Het totale areaal aan wijngronden is wereldwijd immers afgenomen: in 2013 daalde het met bijna 15.000 hectare. De overblijvende oppervlakte bedraagt niettemin nog altijd 7,5 miljoen hectare.

 

De gestegen productie wordt niet geabsorbeerd door een hogere consumptie: momenteel lijkt het verbruik wat gestabiliseerd, maar de voorbije jaren was er zelfs een daling. Ook in nieuwe verbruikerslanden zoals China en Rusland zit er maar weinig groei meer in de markt. In heel wat wijnlanden krijgt wijn trouwens meer en meer concurrentie van bier.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".