Wijnvoorraden groeien aan door krimpend verbruik

Wijnvoorraden groeien aan door krimpend verbruik

Volgens de Organisation Internationale de la Vigne et du Vin zou er dit jaar 35,7 miljoen hectoliter wijn meer worden geproduceerd dan er wordt verkocht. 2013 is immers een stevig jaar qua productie geworden, terwijl de consumptie niet volgt.

Italië blijft grootste wijnproducent

De productie van 2013 zou uitkomen op zowat 281 miljoen hectoliter, een pak meer dan de 258 miljoen hectoliter van 2012 en evenveel als in 2006. Het grootste deel daarvan – 164 miljoen hectoliter – komt uit de Europese Unie. Italië met 45 miljoen hectoliter (+2%), Frankrijk met 44 miljoen hectoliter (+7%) en Spanje met 40 miljoen hectoliter (+22%) leveren hier de belangrijkste bijdrage.

 

Buiten Europa is de VS met 22 miljoen hectoliter de belangrijkste producent. Argentinië (15 miljoen), Australië (13,5 miljoen), Chili (12,8 miljoen) en Zuid-Afrika (10,9 miljoen) vullen het plaatje met de wereldwijnen verder aan.

 

De enige grote markt waar minder wijn werd geproduceerd is Duitsland: dat land zag zijn productie met 1% dalen tot zowat 9 miljoen hectoliter. Roemenië is daarentegen flink in opkomst en zag zijn productie dit jaar stijgen met 79% tot bijna 6 miljoen hectoliter.

 

Consumptie blijft achter bij productie

De hoge productie is het gevolg van een hogere productiviteit van de wijngaarden. Het totale areaal aan wijngronden is wereldwijd immers afgenomen: in 2013 daalde het met bijna 15.000 hectare. De overblijvende oppervlakte bedraagt niettemin nog altijd 7,5 miljoen hectare.

 

De gestegen productie wordt niet geabsorbeerd door een hogere consumptie: momenteel lijkt het verbruik wat gestabiliseerd, maar de voorbije jaren was er zelfs een daling. Ook in nieuwe verbruikerslanden zoals China en Rusland zit er maar weinig groei meer in de markt. In heel wat wijnlanden krijgt wijn trouwens meer en meer concurrentie van bier.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top