Wisselkoersen spelen Danone flink parten | RetailDetail

Wisselkoersen spelen Danone flink parten

Wisselkoersen spelen Danone flink parten

Het Franse voedingsconcern Danone heeft over het eerste kwartaal van dit jaar een 5,2% lagere omzet geboekt, een daling die onder meer toe te schrijven aan wisselkoerseffecten. Op vergelijkbare basis was er wel een groei van 2,2%.

5,06 miljoen euro omzet

De Franse fabrikant van yoghurt, bronwater, babyvoeding en medische voeding zag zijn omzet tussen januari en maart teruglopen tot 5,06 miljoen euro. Nadelige wisselkoerseffecten – vooral in Argentinië, Rusland, Brazilië en Indonesië – wegen voor liefst 8,9% op dat resultaat. Op vergelijkbare basis was er evenwel een groei met 2,20%, iets lager dan de analistenverwachtingen (om en bij de 2,30%).

 

Financieel directeur Pierre André Térisse moest echter ook toegeven dat de "prijsinflatie voor melk boven de 10% is gebleven" en dat de groep zijn prijzen heeft moeten optrekken, wat op de verkochte volumes heeft gewogen.

 

Babyvoeding als enige in de min

Productmatig is de tak 'babyvoeding' de enige die op vergelijkbare basis achteruitboert: -7,7%, nog altijd als gevolg van de Fonterra-kwestie. Die Nieuw-Zeelandse toeleverancier had vorige zomer gewaarschuwd voor een probleem met botulisme. Onnodig, zo bleek later, maar intussen was de verkoop van babyvoeding in China wel compleet in elkaar gezakt.

 

In alle andere activiteiten gaat de omzet er op vooruit: verse zuivel +3,9% (ondanks een volumedaling van -3,7%), bronwater +8,9% (+5,4% in volume) en medische voeding +5,2% (+4,3% in volume). Danone bevestigt dan ook zijn vooruitzichten voor heel 2014 en blijft dit boekjaar uitgaan van een vergelijkbare omzetgroei van 4,5 tot 5,5% en van een stabiele marge.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".