Wisselkoersen spelen Danone flink parten

Wisselkoersen spelen Danone flink parten

Het Franse voedingsconcern Danone heeft over het eerste kwartaal van dit jaar een 5,2% lagere omzet geboekt, een daling die onder meer toe te schrijven aan wisselkoerseffecten. Op vergelijkbare basis was er wel een groei van 2,2%.

5,06 miljoen euro omzet

De Franse fabrikant van yoghurt, bronwater, babyvoeding en medische voeding zag zijn omzet tussen januari en maart teruglopen tot 5,06 miljoen euro. Nadelige wisselkoerseffecten – vooral in Argentinië, Rusland, Brazilië en Indonesië – wegen voor liefst 8,9% op dat resultaat. Op vergelijkbare basis was er evenwel een groei met 2,20%, iets lager dan de analistenverwachtingen (om en bij de 2,30%).

 

Financieel directeur Pierre André Térisse moest echter ook toegeven dat de "prijsinflatie voor melk boven de 10% is gebleven" en dat de groep zijn prijzen heeft moeten optrekken, wat op de verkochte volumes heeft gewogen.

 

Babyvoeding als enige in de min

Productmatig is de tak 'babyvoeding' de enige die op vergelijkbare basis achteruitboert: -7,7%, nog altijd als gevolg van de Fonterra-kwestie. Die Nieuw-Zeelandse toeleverancier had vorige zomer gewaarschuwd voor een probleem met botulisme. Onnodig, zo bleek later, maar intussen was de verkoop van babyvoeding in China wel compleet in elkaar gezakt.

 

In alle andere activiteiten gaat de omzet er op vooruit: verse zuivel +3,9% (ondanks een volumedaling van -3,7%), bronwater +8,9% (+5,4% in volume) en medische voeding +5,2% (+4,3% in volume). Danone bevestigt dan ook zijn vooruitzichten voor heel 2014 en blijft dit boekjaar uitgaan van een vergelijkbare omzetgroei van 4,5 tot 5,5% en van een stabiele marge.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Nestlé Belgilux heeft een nieuwe CEO

23/11/2017

Nestlé heeft bekend gemaakt dat Michel Mersch aan de slag gaat als de nieuwe CEO van Nestlé Belgilux. Hij volgt in die functie Alexander von Maillot op, die een nieuwe positie krijgt op het hoofdkantoor in Zwitserland.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die restaurantuitbaters toelaat hun klanten eenvoudig te informeren over de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro aan nieuwe fondsen opgehaald. Een van de investeerders is Pierre-Olivier Beckers, voormalig CEO van Delhaize en momenteel voorzitter van het BOIC. 

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Back to top