Wisselkoersen spelen Danone flink parten

Wisselkoersen spelen Danone flink parten

Het Franse voedingsconcern Danone heeft over het eerste kwartaal van dit jaar een 5,2% lagere omzet geboekt, een daling die onder meer toe te schrijven aan wisselkoerseffecten. Op vergelijkbare basis was er wel een groei van 2,2%.

5,06 miljoen euro omzet

De Franse fabrikant van yoghurt, bronwater, babyvoeding en medische voeding zag zijn omzet tussen januari en maart teruglopen tot 5,06 miljoen euro. Nadelige wisselkoerseffecten – vooral in Argentinië, Rusland, Brazilië en Indonesië – wegen voor liefst 8,9% op dat resultaat. Op vergelijkbare basis was er evenwel een groei met 2,20%, iets lager dan de analistenverwachtingen (om en bij de 2,30%).

 

Financieel directeur Pierre André Térisse moest echter ook toegeven dat de "prijsinflatie voor melk boven de 10% is gebleven" en dat de groep zijn prijzen heeft moeten optrekken, wat op de verkochte volumes heeft gewogen.

 

Babyvoeding als enige in de min

Productmatig is de tak 'babyvoeding' de enige die op vergelijkbare basis achteruitboert: -7,7%, nog altijd als gevolg van de Fonterra-kwestie. Die Nieuw-Zeelandse toeleverancier had vorige zomer gewaarschuwd voor een probleem met botulisme. Onnodig, zo bleek later, maar intussen was de verkoop van babyvoeding in China wel compleet in elkaar gezakt.

 

In alle andere activiteiten gaat de omzet er op vooruit: verse zuivel +3,9% (ondanks een volumedaling van -3,7%), bronwater +8,9% (+5,4% in volume) en medische voeding +5,2% (+4,3% in volume). Danone bevestigt dan ook zijn vooruitzichten voor heel 2014 en blijft dit boekjaar uitgaan van een vergelijkbare omzetgroei van 4,5 tot 5,5% en van een stabiele marge.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top