Wisselkoersen spelen Danone flink parten | RetailDetail

Wisselkoersen spelen Danone flink parten

Wisselkoersen spelen Danone flink parten

Het Franse voedingsconcern Danone heeft over het eerste kwartaal van dit jaar een 5,2% lagere omzet geboekt, een daling die onder meer toe te schrijven aan wisselkoerseffecten. Op vergelijkbare basis was er wel een groei van 2,2%.

5,06 miljoen euro omzet

De Franse fabrikant van yoghurt, bronwater, babyvoeding en medische voeding zag zijn omzet tussen januari en maart teruglopen tot 5,06 miljoen euro. Nadelige wisselkoerseffecten – vooral in Argentinië, Rusland, Brazilië en Indonesië – wegen voor liefst 8,9% op dat resultaat. Op vergelijkbare basis was er evenwel een groei met 2,20%, iets lager dan de analistenverwachtingen (om en bij de 2,30%).

 

Financieel directeur Pierre André Térisse moest echter ook toegeven dat de "prijsinflatie voor melk boven de 10% is gebleven" en dat de groep zijn prijzen heeft moeten optrekken, wat op de verkochte volumes heeft gewogen.

 

Babyvoeding als enige in de min

Productmatig is de tak 'babyvoeding' de enige die op vergelijkbare basis achteruitboert: -7,7%, nog altijd als gevolg van de Fonterra-kwestie. Die Nieuw-Zeelandse toeleverancier had vorige zomer gewaarschuwd voor een probleem met botulisme. Onnodig, zo bleek later, maar intussen was de verkoop van babyvoeding in China wel compleet in elkaar gezakt.

 

In alle andere activiteiten gaat de omzet er op vooruit: verse zuivel +3,9% (ondanks een volumedaling van -3,7%), bronwater +8,9% (+5,4% in volume) en medische voeding +5,2% (+4,3% in volume). Danone bevestigt dan ook zijn vooruitzichten voor heel 2014 en blijft dit boekjaar uitgaan van een vergelijkbare omzetgroei van 4,5 tot 5,5% en van een stabiele marge.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.