RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Robuust
  • Onderwerpen Duurzaamheid
  • Geografie Antwerpen
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zero-waste-pionier Robuust! viert tiende verjaardag met stijgende cijfers

icon
Food23 september, 2024
Benjamin Vermeir met winkeluitbaters Steven Van Cluysen en Gerdje Van Neck

Robuust!, de eerste verpakkingsvrije winkel van België, viert zijn tiende verjaardag. De afgelopen crisisjaren waren moeilijk en de impactonderneming moest de ambities bijstellen, maar zaakvoerder Benjamin Vermeir ziet wel een remonte.

Voorzichtiger geworden

Tien jaar geleden opende in de Antwerpse Reyndersstraat de allereerste verpakkingsvrije winkel van België. Impactondernemer Benjamin Vermeir, die Robuust! eind 2020 overnam, organiseerde afgelopen zondag een verjaardagsfeestje voor de buurt en blikt op vraag van RetailDetail zowel achter- als vooruit.

“Initieel was het de bedoeling om dit lokaal geïnspireerd biologisch en zero-waste-verhaal in te bedden in meer wijken in de stad. Iedereen zou zo’n winkel in de buurt moeten hebben, was het idee. Maar ik ben voorzichtiger geworden in die ambitie: misschien is de markt er niet helemaal klaar voor. De afgelopen crisisjaren hebben ons geen deugd gedaan. Het hele biolandschap had het moeilijk.”

Focus op b2b

In Antwerpen kwam er in 2022 één zusteronderneming bij: Nieuwe Vaart, de eerste plantaardige voedingszaak in de stad. Veel bijkomende filialen zullen niet snel meer volgen, zegt de ondernemer, die de ambities bijstelt: “In plaats van overal kleine winkels te openen, wat een kostelijke affaire is, zet ik nu sterker in op een B2B-verhaal: daar zijn meer middelen. Er is ook sterke interesse in evenementen en gemeenschapsvorming, zoals het verjaardags-buurtfeest dat we zondag organiseerden.”

Welke klanten kopen vandaag bij Robuust? “Uiteraard trekken we de meest gemotiveerde consumenten aan, maar we proberen zeker zo gebruiksvriendelijk en toegankelijk mogelijk te werken. Sinds kort kunnen klanten bijvoorbeeld glazen potjes die ze op overschot hebben, doneren aan Robuust. Wij geven die dan aan minder georganiseerde klanten die binnenkomen zonder potjes. Zo leggen we de brug naar de klant die ons gewoon als een buurtwinkel ziet. Dat slaat aan.”

Online concurrentie

Is de markt dan nog niet helemaal klaar voor een afvalvrij verhaal? “Het is moeilijk: verschillende collega’s in Vlaanderen zijn ermee gestopt – recent nog Granelle in Mortsel. Dit model is lastig rendabel te krijgen. Dat geldt ook voor Robuust: de kosten zijn gedekt, het personeel is betaald, maar ik kan er zelf eigenlijk niet van leven.”

In 2019 draaiden nochtans bijna alle afvalvrije winkels zeer positief, zegt Vermeir. “Maar mensen hebben het de afgelopen jaren te hard in hun portefeuille gevoeld en de perceptie is toch dat een verpakkingsvrije winkel ook duurder is. We voelen bovendien de effecten van online, vooral in categorieën als verzorging, badkamer en keuken – wat net producten zijn die een mooie marge opleveren.”

Heropleving

Vermeir had de ambitie om een koepelorganisatie van verpakkingsvrije winkels op te richten, om bijvoorbeeld gezamenlijke campagnes te voeren. Ook dat bleek moeilijk: “Ik heb wel een paar acties kunnen realiseren met de collega’s van Kabas in Mechelen. Dat het allemaal zeer lokale initiatieven zijn, is tegelijk een sterkte en een zwakte.” In het buitenland ziet de ondernemer dezelfde trends. “Op inspiratiereis in Amsterdam zag ik enkele mooie soortgelijke winkels. Maar in een gesprek met bioleverancier IDorganics hoorde ik dat ook in Nederland en Duitsland veel collega’s moesten stoppen.”

Toch blijft Vermeir optimistisch: “Ik merk dat er een remonte in zit: we zien weer stijgende cijfers sinds meer dan een jaar. De biosector doet het ook weer beter. Dat is hoopgevend. Of die heropleving sterk en snel genoeg zal zijn, weet ik niet. Ik ben nu volop bezig het B2B-verhaal uit te rollen en ik denk eraan om consequenter evenementen te organiseren, twee keer per jaar bijvoorbeeld. We voelen dat gemeenschapsvorming belangrijk is voor ons concept. Maar als mensen willen dat dit soort winkels blijft bestaan, dan moeten ze er wel hun boodschappen komen doen. Dat is de beste manier om ons te steunen.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food5 december, 2025
    [Filet Pur] Terug naar af

    Wat zit er achter die berichten over een Grote Uitverkoop? Wordt een stuk retailerfgoed straks compleet gecanceld? Moet ons land het binnenkort helemaal zonder hypermarkten redden? Filet Pur suggereert een gewaagd reddingsplan voor de geplaagde nummer drie.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Hoe nieuwe eigenaar de Italiaanse Carrefour-winkels weer leven wil inblazen

    New Princes, de voedingsgroep die deze week de overname van Carrefour Italia finaliseerde, ziet groot potentieel: de winkels worden omgebouwd naar het oude Italiaanse supermarktmerk GS en de eigen merken krijgen meer ruimte.

  • icon
    Food5 december, 2025
    Jumbo-assortiment wordt steeds Belgischer

    In de Belgische winkels van Jumbo verschijnt steeds meer lokaal assortiment, merken én huismerken: “We willen klanten verleiden en verrassen.” Belgische leveranciers kunnen ook doorstromen naar de Nederlandse markt.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN