Zomergroenten en fruit dit jaar kwart goedkoper | RetailDetail

Zomergroenten en fruit dit jaar kwart goedkoper

Zomergroenten en fruit dit jaar kwart goedkoper

Heel wat zomergroenten en fruit zijn momenteel 15% tot 30% goedkoper dan normaal. Dat geldt onder meer voor sla, tomaten, bloemkolen, aubergines, courgettes, prei en aardbeien. Door het mooie zomerweer is het aanbod gestegen, terwijl de vraag laag is omdat heel wat mensen die nog met vakantie zijn.

Sterkere dip dan anders

De lagere prijzen in de zomer zijn een jaarlijks weerkerend fenomeen, alleen is het nu wat sterker dan anders. Het koude voorjaar zorgde ervoor dat de groei van groenten en fruit later op gang kwam, maar dat keerde in juli, toen de zomer in volle kracht doorbrak.  Daardoor kregen heel wat groenten en fruit een flinke energieboost, met als gevolg een piek in het aanbod.

 

Aan de vraagzijde kon de piek in het aanbod moeilijk worden opgevangen, want in de zomer zijn heel wat mensen op reis. De vakantiedip geldt bovendien niet alleen voor België, maar ook voor heel wat landen in de buurt. Dat maakt dat ook de uitvoer naar de klassieke afzetmarkten weinig soelaas bracht.

 

Om de gevolgen van het aanbodoverschot enigszins onder controle te houden, vroegen de veilingen dan ook aan de supermarktketens om bijvoorbeeld tomaten tegen gunstprijzen aan te bieden. Voorts probeerden ze een deel van de export te verleggen naar Centraal-Europa, waar de groenten door de lage prijzen betaalbaarder werden voor de consument.

 

Wellicht staan de prijzen nu op hun laagste peil. De piek in het aanbod en het dal in de vraag lijken stilaan over.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie.