Zondag steeds populairder als winkeldag

Zondag steeds populairder als winkeldag

Steeds meer handelaars zijn op zondag geopend en steeds meer consumenten doen hun boodschappen op zondag, blijkt uit een enquête van NSZ.

Om te overleven

Volgens de enquête van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen zijn op zondag vrijwel alle bakkers geopend en twee derde van de slagers en voedingszaken, maar doet de meerderheid dit om te kunnen overleven. De zondagopening betekent dat ze toch het verschil kunnen maken met de grotere warenhuizen, die dan meestal gesloten zijn.

 

Bakkers halen op zondag ongeveer 42 procent van hun wekelijkse omzet binnen, voor slagers en voedingszaken is dat ongeveer 27 procent. Kleinhandelaars merken dan ook dat steeds meer consumenten op zondag komen winkelen de laatste twee jaar.

 

Geen vragende partij voor langere uren

Handelaars proberen wel nog een gezond evenwicht te vinden met hun eigen gezinsleven. Bakkers sluiten daarom vaak vroeger op zondag en voedingszaken zijn meestal maar geopend tot 13 uur. Ze geloven ook niet dat langer open zijn op zondag meer omzet zou genereren, omdat mensen dan gewoon minder in de voormiddag zouden komen winkelen.

 

Handelaars zijn dan ook geen vragende partij om het zondagswinkelen uit te breiden: ze vrezen zo langer open te moeten blijven en hun concurrentieel voordeel te verliezen ten opzichte van de grootwarenhuizen. Ook is het niet eenvoudig om personeel te vinden dat op zondag wil werken.

Tags: