Zondag steeds populairder als winkeldag | RetailDetail

Zondag steeds populairder als winkeldag

Zondag steeds populairder als winkeldag

Steeds meer handelaars zijn op zondag geopend en steeds meer consumenten doen hun boodschappen op zondag, blijkt uit een enquête van NSZ.

Om te overleven

Volgens de enquête van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen zijn op zondag vrijwel alle bakkers geopend en twee derde van de slagers en voedingszaken, maar doet de meerderheid dit om te kunnen overleven. De zondagopening betekent dat ze toch het verschil kunnen maken met de grotere warenhuizen, die dan meestal gesloten zijn.

 

Bakkers halen op zondag ongeveer 42 procent van hun wekelijkse omzet binnen, voor slagers en voedingszaken is dat ongeveer 27 procent. Kleinhandelaars merken dan ook dat steeds meer consumenten op zondag komen winkelen de laatste twee jaar.

 

Geen vragende partij voor langere uren

Handelaars proberen wel nog een gezond evenwicht te vinden met hun eigen gezinsleven. Bakkers sluiten daarom vaak vroeger op zondag en voedingszaken zijn meestal maar geopend tot 13 uur. Ze geloven ook niet dat langer open zijn op zondag meer omzet zou genereren, omdat mensen dan gewoon minder in de voormiddag zouden komen winkelen.

 

Handelaars zijn dan ook geen vragende partij om het zondagswinkelen uit te breiden: ze vrezen zo langer open te moeten blijven en hun concurrentieel voordeel te verliezen ten opzichte van de grootwarenhuizen. Ook is het niet eenvoudig om personeel te vinden dat op zondag wil werken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".