Zondag steeds populairder als winkeldag

Zondag steeds populairder als winkeldag

Steeds meer handelaars zijn op zondag geopend en steeds meer consumenten doen hun boodschappen op zondag, blijkt uit een enquête van NSZ.

Om te overleven

Volgens de enquête van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen zijn op zondag vrijwel alle bakkers geopend en twee derde van de slagers en voedingszaken, maar doet de meerderheid dit om te kunnen overleven. De zondagopening betekent dat ze toch het verschil kunnen maken met de grotere warenhuizen, die dan meestal gesloten zijn.

 

Bakkers halen op zondag ongeveer 42 procent van hun wekelijkse omzet binnen, voor slagers en voedingszaken is dat ongeveer 27 procent. Kleinhandelaars merken dan ook dat steeds meer consumenten op zondag komen winkelen de laatste twee jaar.

 

Geen vragende partij voor langere uren

Handelaars proberen wel nog een gezond evenwicht te vinden met hun eigen gezinsleven. Bakkers sluiten daarom vaak vroeger op zondag en voedingszaken zijn meestal maar geopend tot 13 uur. Ze geloven ook niet dat langer open zijn op zondag meer omzet zou genereren, omdat mensen dan gewoon minder in de voormiddag zouden komen winkelen.

 

Handelaars zijn dan ook geen vragende partij om het zondagswinkelen uit te breiden: ze vrezen zo langer open te moeten blijven en hun concurrentieel voordeel te verliezen ten opzichte van de grootwarenhuizen. Ook is het niet eenvoudig om personeel te vinden dat op zondag wil werken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top