Zondag steeds populairder als winkeldag

Zondag steeds populairder als winkeldag

Steeds meer handelaars zijn op zondag geopend en steeds meer consumenten doen hun boodschappen op zondag, blijkt uit een enquête van NSZ.

Om te overleven

Volgens de enquête van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen zijn op zondag vrijwel alle bakkers geopend en twee derde van de slagers en voedingszaken, maar doet de meerderheid dit om te kunnen overleven. De zondagopening betekent dat ze toch het verschil kunnen maken met de grotere warenhuizen, die dan meestal gesloten zijn.

 

Bakkers halen op zondag ongeveer 42 procent van hun wekelijkse omzet binnen, voor slagers en voedingszaken is dat ongeveer 27 procent. Kleinhandelaars merken dan ook dat steeds meer consumenten op zondag komen winkelen de laatste twee jaar.

 

Geen vragende partij voor langere uren

Handelaars proberen wel nog een gezond evenwicht te vinden met hun eigen gezinsleven. Bakkers sluiten daarom vaak vroeger op zondag en voedingszaken zijn meestal maar geopend tot 13 uur. Ze geloven ook niet dat langer open zijn op zondag meer omzet zou genereren, omdat mensen dan gewoon minder in de voormiddag zouden komen winkelen.

 

Handelaars zijn dan ook geen vragende partij om het zondagswinkelen uit te breiden: ze vrezen zo langer open te moeten blijven en hun concurrentieel voordeel te verliezen ten opzichte van de grootwarenhuizen. Ook is het niet eenvoudig om personeel te vinden dat op zondag wil werken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

15/09/2017

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

Filet Pur: Groot misbaar in het abattoir

15/09/2017

Iemand nog een stukje tournedos? Of toch liever een geraspte wortel? De vleessector maakte alweer geen al te beste beurt afgelopen week, en dat is RetailDetail Food niet ontgaan, zoals blijkt uit dit onmisbare overzicht van de FMCG-actualiteit.

Back to top