Zondag steeds populairder als winkeldag | RetailDetail

Zondag steeds populairder als winkeldag

Zondag steeds populairder als winkeldag

Steeds meer handelaars zijn op zondag geopend en steeds meer consumenten doen hun boodschappen op zondag, blijkt uit een enquête van NSZ.

Om te overleven

Volgens de enquête van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen zijn op zondag vrijwel alle bakkers geopend en twee derde van de slagers en voedingszaken, maar doet de meerderheid dit om te kunnen overleven. De zondagopening betekent dat ze toch het verschil kunnen maken met de grotere warenhuizen, die dan meestal gesloten zijn.

 

Bakkers halen op zondag ongeveer 42 procent van hun wekelijkse omzet binnen, voor slagers en voedingszaken is dat ongeveer 27 procent. Kleinhandelaars merken dan ook dat steeds meer consumenten op zondag komen winkelen de laatste twee jaar.

 

Geen vragende partij voor langere uren

Handelaars proberen wel nog een gezond evenwicht te vinden met hun eigen gezinsleven. Bakkers sluiten daarom vaak vroeger op zondag en voedingszaken zijn meestal maar geopend tot 13 uur. Ze geloven ook niet dat langer open zijn op zondag meer omzet zou genereren, omdat mensen dan gewoon minder in de voormiddag zouden komen winkelen.

 

Handelaars zijn dan ook geen vragende partij om het zondagswinkelen uit te breiden: ze vrezen zo langer open te moeten blijven en hun concurrentieel voordeel te verliezen ten opzichte van de grootwarenhuizen. Ook is het niet eenvoudig om personeel te vinden dat op zondag wil werken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.