RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Dorien Breels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

2009 was een prima jaar voor Cardoen.

icon
In bleed8 december, 2009

RD: Anno 45% meer wagens verkopen, hoe doe je dat ?


Karel Cardoen: een stuk van de verklaring zit natuurlijk in de conjunctuur. Cardoen doet zijn voordeel met de verstoring van vraag en aanbod. Wij kunnen in markten die met een enorm overschot kampen heel interessante loten op de kop tikken die we hier vervolgens  aan onklopbare condities kunnen verkopen. Dit crisisjaar is voor ons ideaal.

RD: In de sector staat niet alleen de verkoop onder druk, ook de marges zijn catastrofaal. Hoe scoren jullie daar?


Karel Cardoen: Het aantal verkochte wagens steeg zoals gezegd met 45%; tegelijkertijd noteerden we een omzetstijging van “slechts” 34%. De officiële dealerships geven vandaag zowat heel hun marge weg. Wij verkochten ook aan duidelijk lagere prijzen en toch konden we onze marge stabiel houden.  Ook de verhouding tussen het aantal nieuwe wagens en bijna nieuwe wagens (met gemiddeld 15.000km) op de teller blijft stabiel: fifty-fifty.  Cardoen is en blijft een kerngezonde onderneming.

RD: Die omzet, realiseren jullie die enkel en alleen met de verkoop of hebben jullie hier de afgelopen jaren extra’s   kunnen aan toevoegen?


Karel Cardoen: In ieder van onze autosupermarkten hebben we een eigen onderhoudsafdeling. Mede dankzij de steun van Bosch, toch één van de belangrijkste toeleveranciers in de automotive sector én leverancier van state of the art elektronische diagnoseapparatuur, leveren wij perfect onderhoud voor elk merk. Ook het prijsniveau voor een onderhoud zit 10 tot 20% onder de tarieven van het dealernet. We bieden onze klanten ook bijzonder voordelige onderhoudscontracten en formules met een verlengde waarborg aan.

altRD: enkel jaren geleden scoorden jullie erg goed met de lancering van de Dacia Logan. De Chinese Brilliance deed het minder briljant? Mogen we nog dergelijke stunts verwachten?


Karel Cardoen: De Dacia’s deden het inderdaad schitterend. We voelden – voor Renault het zelf doorkreeg – dat er een markt was voor degelijke maar no-nonsense budgetcars. De Chinese Brilliance was een grote mislukking. De Chinezen zijn nog niet klaar voor de Europese markt. Dat zal nog enkele jaren duren omdat hun focus nog ligt op de groei van hun interne markt. Maar komen doen ze zeker. Ze hebben een achterstand in te halen voor de klassieke wagens, maar het zou wel eens kunnen dat zij dé trendsetter worden voor elektrische auto’s. We volgen het op de voet.
 
RD: Jullie opereren vandaag vanuit een 9tal vestigingen; 3 in eigen beheer en 6 franchise filialen. Hoe ziet voor u het ideale Cardoen-netwerk er uit?


Karel Cardoen: Een beetje à la Ikea. Een eerder beperkt aantal vestigingen die we laten doorgroeien. We denken dat er ruimte is voor een 7tal grote vestigingen in de buurt van de 7 grootste stedelijke centra. Die centra nemen we liefst in eigen beheer . Daarnaast is er wel ruimte om via een franchise formule de kleinere regio’s te bedienen.

RD: Cardoen bestaat dit jaar 60 jaar en ondertussen ging ook de derde generatie Cardoen’s aan de slag. Blijft Cardoen ook in de toekomst een familiebedrijf?


Karel Cardoen: Mijn kinderen Bert en Sofie zijn als derde generatie al enige tijd actief binnen Cardoen. Bert houdt zich bezig met de inruilwagens en Sofie met de marketing. Zelf kijk ik vooral toe op de strategie van de groep. Maar voor de toekomst zijn alle opties open. Een MBO, een fusie, een verkoop, niets is uitgesloten. Vandaag is er echter nog niets beslist.    

 

  

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN