RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Belgisch topman Bol.com: “Enkel en alleen op prijs red je het niet online”

icon
In bleed22 oktober, 2013

Dat e-commerce in België een tragere start kende, weet iedereen. Maar hoe evolueert het nu?

J.H.: “Het is in België een beetje een ‘kip of het ei’-kwestie. Wij zien namelijk dat het in België eerder een probleem van aanbod dan van vraag is: er is zeker behoefte aan e-commerce, maar het duurde lang vooraleer een retailer er zich aan durfde wagen. Het is vooral door een gebrek aan aanbod dat de start zo traag was, en dat is belangrijk om te weten om de koudwatervrees – ook als retailer – te overwinnen.

 

Eens ze e-commerce uitproberen, zijn de Belgen immers heel tevreden. De tevredenheid is hier zelfs groter dan bij onze Nederlandse klanten. Dat is logisch te verklaren door het feit dat men in België nog minder gewoon is: het is allemaal nog nieuwer voor de Belgische consument, dus terwijl onze propositie dezelfde is als bij de noorderburen, is in België het wauw-effect nog groter.  Al is die voorsprong – of achterstand, afhankelijk van hoe je het bekijkt – natuurlijk tijdelijk. We moeten onze propositie blijven verfijnen.”

Men zei nochtans dat gezien de hoge winkeldichtheid in België online retail altijd beperkt zou blijven.

J.H.: “Online shoppen heeft nog een aantal andere voordelen, ook in regio’s waar winkels vlot bereikbaar zijn. In België zien we dat gemak en snelheid de voornaamste drijfveren zijn. Er is immers sowieso tijdswinst als je online bestelt. Als je weet wat je wil, moet je al snel verschillende winkels gaan bezoeken om het juiste te vinden. De beschikbaarheid en het uitgebreide aanbod bij webspelers is fysiek niet te overtreffen.

 

Bovendien hoef je je bij online shoppen niet eens te verplaatsen. Met een paar klikken is het gepiept en hoe en waar het geleverd wordt, ook op zaterdag, kun je nog zelf kiezen.”

 

Zijn er nog verschillen tussen de Nederlandse en de Belgische consument?

J.H.: “De Belg moet nog veel harder overtuigd worden. We hebben al heel wat drempels weggenomen, maar we moeten er blijvend aan werken. Enkele bezorgdheden die typisch zijn voor de consumenten hier zijn de veiligheid van online transactie, de mogelijkheid om met Bancontact te betalen en ook de beschikbaarheid van een eigen Belgisch klantendienstnummer waar men 24 uur op 24 terechtkan.

 

Al sinds medio 2011, toen we voor het eerst actief begonnen te communiceren in België, hebben we er voor gekozen om voor de Belgische markt een specifieke communicatie te hanteren. Het is belangrijk in te spelen op lokale behoeften: we hebben voor de Belgische markt ook het assortiment flink moeten uitbreiden, omdat er echt verschillen zijn in welke merken ‘top-of-mind’ zijn voor bepaalde producten. En dat zullen we moeten blijven doen.

 

De prijsgevoeligheid is online zeker hoger, maar het is een en-en-verhaal. Enkel en alleen op prijs red je het niet, zeker niet in België.”

 

Crossbordershopping heeft nog een zeer groot aandeel in handen in België. Zijn er nog kansen voor Belgische online spelers?

J.H.: “Onderzoeken tonen aan dat een Belgische consument die een product zoekt via het internet  in 66% van de gevallen op een buitenlandse site belandt. De reden dat de markt hier zo gedomineerd is door buitenlandse e-tailers is simpel: een e-commercebusiness opstarten vergt zeer veel investeringen. Elk jaar pompen wij bijvoorbeeld nog 10 tot 20 miljoen euro in ons bedrijf om de dienstverlening te verbeteren.

 

Belgische spelers hebben dat nooit gedaan omdat het natuurlijk een beperkte markt is. Tot de komst van buitenlandse spelers zo’n vijf jaar geleden was de online markt zelfs haast onbestaande. Ook zijn de consumentenmarkten waar men kan instappen meestal al volwassen, het is dus een uitdaging om die switch naar online gedaan te krijgen. Potentieel is er niettemin zeker nog, we staan nog maar aan het begin.”

 

Hoe ziet u de toekomst van de fysieke winkels?

J.H.: “Je mag de toekomst vooral niet zwart-wit zien: omnichannel is de toekomst, het gaat allemaal in elkaar overlopen. Het aandeel van omnichannelhandel wordt groter dan dat van puur online. De markt is nog volop aan het groeien, dus er zijn nog opportuniteiten voor iedereen.

 

Zo zie ik een mooie toekomst weggelegd voor kleine spelers met een grote toegevoegde waarde via webplatformen. De kosten en logistieke zorgen om het helemaal zelf op poten te zetten, zijn voor hen niet realistisch haalbaar. Als ze dat doen, verliezen ze alle concurrentiele kracht ten opzichte van de dominante spelers. Als ze zich affiliëren werkt het daarentegen marktvergrotend.

 

Zelf zijn we niet bezig met het openen van winkels, maar we zetten naar mijn gevoel wel heel wat andere stappen richting omnichannel. Zo zijn er de afhaalpunten in Albert Heijn-vestigingen, wat toch een heus fysiek contactpunt is, en we zien ook steeds meer bezoekers via de mobiele kanalen komen.”

 

 

 

Op donderdag 14 november delen Jan Huysmans (bol.com) en Joeri De Waele (Fundoo) hun visie over e-commerce op de vierde sessie van het Vlerick Retail Platform. Wil je erbij zijn? RetailDetail mag 4 gratis toegangskaarten verloten. Maak kans door voor 25 oktober 16u te mailen naar pauline.neerman@redactie.retaildetail.be.

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN