RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

bpost logistics voor telecom en elektronica

icon
In bleed1 juli, 2011

 



One-stop-shopping

Voor pakjes en logistiek wil bpost zich veel meer gaan positioneren als one-stop-shopping partner, zodat bedrijven bij het postbedrijf terechtkunnen als enige partij voor heel veel verschillende oplossingen. De core business blijft natuurlijk de distributie van brieven en pakjes, maar daar komen vandaag nog veel meer maatoplossingen bij.

“Zo hebben we onder meer technical couriers: dat zijn chauffeurs die een extra technische opleiding hebben genoten en zo behalve bijvoorbeeld een laptop enkel te leveren, die ook helemaal gebruiksklaar maken op het bureau van de klant”, illustreert Frank Jahn, Managing Director Parcels & Express bij bpost.

Vandaag heeft bpost twee netwerken. Enerzijds is dat het postale netwerk, met 12.000 postmannen die elke dag pakjes en brieven afleveren. Anderzijds zijn er de special logistics, waar het postbedrijf een 300-tal zelfstandige chauffeurs voor inzet. Vanuit dat laatste netwerk doet bpost ook meer en meer aan reparatielogistiek, internationale distributie en business-to-trade (het leveren aan winkels).

Telecom en elektro hoogste nood

Met die capaciteit indachtig is bpost op zoek gegaan naar de sector met de meest dringende nood aan logistieke oplossingen. Het concept valt uiteraard gemakkelijk uit te breiden naar andere sectoren, maar omdat de nood volgens bpost in de telecomindustrie het hoogst bleek en het postbedrijf ook de nodige expertise in huis heeft, ligt de initiële focus op telecom – en in het verlengde daarvan de elektronicasector.

In de sectoren consumentenelektronica en telecom zie je volgens Frank Jahn een enorme hoeveelheid transportactiviteiten: “Elke dag rijden ontzettend veel verschillende transporteurs naar de winkelpunten. Dat transport is voor reparaties, maar ook zeer veel leveringen: fabrikanten, operatoren en zelfs toeleveranciers leveren allemaal apart producten aan. Meestal zijn dit echter vrij kleine winkels die heus niet de tijd hebben om veel leveranciers te ontvangen.”

De logistieke oplossing van bpost beantwoordt naar eigen zeggen aan drie belangrijke problemen in dat verband. Ten eerste wil bpost het leven makkelijker maken voor de winkeliers. Door één chauffeur dagelijks of om de twee dagen alle pakketjes te laten leveren en ophalen, wordt de retailer een stuk minder belast.

Ten tweede wordt ook het milieu minder belast als het transport gebundeld is. Minder ritten betekent minder CO²-uitstoot, maar ook minder gereden kilometers per pakket en dus ook minder chauffeurs die voor congestie op de wegen zorgen.

Ten derde kunnen bedrijven samen kosten besparen dankzij voordien onbestaande efficiënties, aldus verantwoordelijke directeur Jahn: “Als we toch elke dag naar die winkel rijden voor een tweetal telecomoperatoren, kunnen we er beter ineens nog anderen in betrekken. We hebben gesproken met de fabrikanten, retailers, toeleveranciers en alle andere betrokkenen. Hoe meer we kunnen consolideren, hoe goedkoper we onze diensten natuurlijk kunnen aanbieden.”

Transparante track & trace

De noden van de telecom- en elektrosector beperken zich niet alleen tot B2B. De logistieke processen zijn belangrijk, maar vandaag is het dataproces minstens even belangrijk. De datakwaliteit wordt zelfs belangrijker dan ooit. Het is fijn als alles logistiek goed verloopt, maar de opdrachtgever moet ook kunnen volgen. Net zoals de consument overigens.

Als je als consument bijvoorbeeld een smartphone hebt gekocht en je na een jaar naar de winkel terugkeert omdat je een probleem hebt met het toestel, moeten ze vanuit de winkel de smartphone terugsturen om te laten herstellen. Daar kan bpost al voor zorgen. Nadien kan het gerepareerde toestel desgewenst thuis geleverd worden bij de klant.

Of dan geen servicemoment voor de retailer verloren gaat? “Met de thuisleveringen bieden we zowel meer convenience aan de klant als naar de retailer toe. Winkeliers merken dat het binnenbrengen van een defect toestel een waardevol contactmoment is in de winkel, maar dat het ophalen van een gerepareerd product niet altijd gecommercialiseerd wordt”, legt Frank Jahn uit.

Bijzonder is dat de opdrachtgever – zij het de gsmfabrikant of de retailer – het hele traject mee kan volgen. Een online applicatie laat de winkelier toe te capteren wie de klant is, wat het probleem is en hoe hij de levering van het gerepareerde toestel wenst. Gedurende het hele proces zal de winkelier hem door middel van die applicatiekunnen vertellen waar zijn toestel zich in de keten bevindt. Zowel voor de consument als voor de opdrachtgever is er dus een veel transparantere track &trace.

Want voor de klant is de cirkel mooi rond, maar achter de schermen worden heel wat verschillende platformen aan elkaar gelinkt. Een chauffeur haalt of levert verschillende producten, ongeacht de leverancier. Het hele pakket wordt daarop naar een gespecialiseerd sorteercentrum gebracht – in het geval van bpost dat van de Franse repair logistics-specialist Anovo – dat de defecte smartphone dan bijvoorbeeld naar de buitenlandse fabrikant of reparatiecentrum opstuurt.

Van zodra het gsmtoestel terug naar België komt, neemt de dienst special logistics van bpost het opnieuw over. Als de consument gevraagd heeft zijn smartphone aan huis te leveren, staat desalniettemin gewoon zijn dagelijkse postbode voor de deur. Noch de consument, noch de opdrachtgever hoeft zich iets aan te trekken van het complexe logistieke proces achter de schermen. “Onze toegevoegde waarde is eigenlijk dat wij alle platformen met elkaar verbinden.”

De logistieke cirkel rond

“We hebben een heleboel mooie producten, en als we die nu op een intelligente manier gaan bundelen kunnen we echt oplossingen aanbieden in plaats van alleen maar producten. Zo leveren we bijvoorbeeld de voorschriftenboekjes voor geneesheren en heeft het FOD Mobiliteit ons aangesteld om de volledige logistiek voor de nieuwe Europese nummerplaten op ons te nemen. Het zijn dit soort totaaloplossingen die we verder willen uitbreiden”, besluit pakketjesverantwoordelijke Frank Jahn.

“De eerste belangrijke contracten zijn binnen, maar we rekenen erop nog meer bedrijven bij elkaar te krijgen en mee te laten stappen in dit project. Hoewel de focus nu even op telecom ligt, zullen ook retailers hier zeker belang bij hebben. We hebben bijvoorbeeld al contacten met een aantal grote spelers op het vlak van consumentenelektronica.”

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN