RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Dorien Breels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Cash Converters: de essentie van vraag en aanbod.

icon
In bleed14 juni, 2010

RD: Chantal, kan je de RetailDetail lezer  een beeld schetsen van Cash Converters?
CH : Cash Converters werd in 1984 opgericht in Australië, maar breidde zich al snel uit over  de  5 continenten met een netwerk van meer dan 500 winkels. In België heeft de firma Yellow Store het master franchise contract. Binnenkort openen we onze 20ste winkel. Wallonië en Brussel zijn vrij goed ingevuld, maar in Vlaanderen hebben we voorlopig enkel een winkel in Antwerpen.

RD: Enig idee waarom Vlaanderen zo sterk achterop hinkt?
CH : We zijn in ’97 gestart in Gosselies en van daaruit heeft het succesverhaal zich organisch verder ontwikkeld. Zodra we een winkel opstarten is een tweede winkel in de regio nooit ver af. Het succes van onze  franchisenemers levert nieuwe leden op, veel meer dan onze  inspanningen op franchisebeurzen. Misschien ligt daar de oorzaak dat Vlaanderen een beetje achterblijft, terwijl net daar de grootste opportuniteiten liggen. Nu Antwerpen mooie cijfers draait, hoop ik dat de inhaalbeweging in Vlaanderen opgestart is.

 

RD: Welke middelen heeft men nodig om een Cash Converters te openen?
CH : De  gemiddelde investering voor een winkel bedraagt ongeveer 220.000 euro. We verwachten een  eigen inbreng van de franchisenemer van 65.000 euro. Maar daar zit dan ook alles in: inrichting,winkelmeubilair,beginvoorraad,computersysteem,  enz. Je hebt 4 bedienden plus een actieve franchisenemer nodig. De ideale locatie is een dichtbevolkte omgeving met ongeveer  60.000 inwoners en een winkeloppervlakte van 400m². De looptijd van het franchisecontract is 9 jaar.

 

RD: En dan ben je ‘up and running‘?
CH : Neen, niet onmiddellijk. Eerst moet je de opleiding van 3 maanden doorlopen hebben. We willen dat onze franchisenemers een onberispelijke reputatie uitdragen. Enkel daardoor kunnen  we het verschil maken met het internet en andere niet professionele manieren om tweedehands te kopen of te verkopen (zoekertjes, rommelmarkten enz…).

 

RD: Voilà, het woord is gevallen. Is het niet veel eenvoudiger om een account aan te maken en je waar op het net te plaatsen?
CH : Wij hebben enkele sterke troeven in vergelijking met het internet. Verkopers  weten dat ze bij Cash Converters  onmiddellijk met cash naar buiten stappen. De kopers  weten dat alles wat hier binnen komt  getest en gecontroleerd wordt. De inkoop wordt gefilmd, de identiteit gechipt en de serienummers (wanneer voorhanden) worden opgenomen, zodat heling quasi uitgesloten is. De politie kan ten allen tijde de files van de transacties opvragen. En Ik denk niet dat een internetverkoper 2 maanden garantie geeft.

 

RD: Hoe bepalen jullie de waarde van de inkomende producten.
CH: Alle producten staan in een database, die gedeeld wordt door onze franchisenemers. De factor tijd  is zeer belangrijk. Een airco bijvoorbeeld verkoop je niet in de winter. Wij leven van zeer snelle rotaties. Als de winkel te vol staat, zal de inkoopprijs lager zijn, dan wanneer de winkel lege rekken heeft. De prijs  wordt dus in real time bijgestuurd aan de hand van de voorraden. Als je weet dat de gemiddelde omzet per winkel 1,6 miljoen euro bedraagt, dan begrijp je dat dit een fast moving business is.

 

RD: Vraag en aanbod in de praktijk …
CH: Inderdaad, elke minuut van de dag zijn onze ondernemers bezig met de wet van vraag en aanbod. Ze beslissen zelf over zowel de aan- als de verkoopprijs. Die betrokkenheid en die constante kick maakt ons beroep enorm boeiend. Tel daarbij de ondersteuning van een grote internationale  groep die graag zijn ervaring deelt, en je kent de sleutels van ons succes.

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN