RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Comeos Mercuriusprijs steekt in een (nieuw) kleedje

icon
In bleed30 mei, 2013

Dit jaar bestaat de jury van de Comeos Mercuriusprijs uit acht dames. Een opvallende keuze.

A.J.: “Dat idee is eigenlijk spontaan gegroeid in overleg. Al te vaak zien we dat jury’s of de bedrijfswereld toch mannenclubjes blijven, terwijl er voor elke man zeker ook een vrouw te vinden is met (minstens) evenveel expertise. Ook in de retail. Vandaar de ingeving om eens specifiek die vrouwen aan het woord te laten.”

P.N.: “Niet alleen is zo’n exclusief vrouwelijke jury “spraakmakend”, het toont, zoals Aline zegt, ook aan dat die vrouwelijke expertise veel minder ver te zoeken is dan men soms denkt. Met dames als onder meer Anne-Françoise Piette (marketingdirecteur van de International Association of Public Transport), Barbara Vangheluwe (managing director van Leo Burnett Brussels) en Nathalie Bekx (trendwatcher) in de jury is dat alvast duidelijk bewezen.”

A.J.: “Bovendien is het een feit dat vrouwen het voornaamste doelpubliek van de retailsector uitmaken. En dan heb ik het heus niet alleen over mode of de dagelijkse boodschappen. Zelfs in de traditioneel meer “mannelijke sectoren”, zoals doe-het-zelf, zijn het heel vaak vrouwen die de aankoopbeslissing maken. Wie is er dan beter geplaatst dan zij om te bepalen wat het beste winkelconcept is?”

 

Tot nu toe werd elk jaar een welomlijnd thema gekozen voor de Mercuriusprijs, dit jaar gaat het ruimer om het beste winkelconcept. Maar wat bepaalt dan een goed winkelconcept?

P.N.: “Dit jaar is de invulling bewust ruim gehouden, omdat er net zoveel verschillende elementen zijn die kunnen zorgen voor een sterk winkelconcept. Zo kan duurzaamheid een sterke onderscheidende factor zijn, maar ook je prijspositionering of een bijzondere dienstverlening, om maar enkele voorbeelden te geven. Retailers krijgen daarom dit jaar de kans om zelf te argumenteren wat hun concept zo uniek en goed maakt.”

A.J.: “Een erg belangrijk aspect is de shopping experience: de retailer moet de consument een reden geven om naar de winkel te komen, zowel offline als online. De vraag of ze hun best hebben gedaan om de klant in de shop te houden en te laten terugkeren, is cruciaal.

Ook voor webshops, want die kennen dezelfde uitdagingen als fysieke retailers op het vlak van categoriemanagement, de ‘in-store trip’ en zo meer. De klant moet de weg vinden en op die weg ook getriggerd worden, evenzeer in een winkel als op een website. Voor mij is het dus ontzettend belangrijk om te zien of de handelaar zich heeft ingeleefd in zijn klant.”

 

Wat zijn de zaken waar jullie vanuit je eigen expertise speciaal op zullen letten als juryleden?

A.J.: “Ik speel eerst klant, dat is het eerste wat ik doe. Ik beeld me in dat ik een klant ben die die winkel binnenstapt voor dat specifieke product, om zo de klantenbeleving te kunnen voelen. Een retailer moet echt vanuit het perspectief van de klant redeneren, dat is essentieel maar wordt helaas nog vaak vergeten. Ik raad iedereen dan ook altijd aan om zelf eens “mystery shopper” te spelen in zijn eigen zaak.

Het is voor mij verder belangrijk de visie van de retailer te begrijpen. En daarbij is de gevoerde communicatie van groot belang, niet in het minst de website. Liever een eenvoudige, duidelijke site, dan een gesofisticeerde maar slecht functionerende webshop. Offline geldt dan weer dat het beter is een kleinere oppervlakte te hebben met minder, maar gerichte, producten dan een enorme winkel waar de klant zich verloren voelt en geen overzicht heeft.”

P.N.: “Vanuit mijn ervaring bij RetailDetail weet ik maar al te goed wat vandaag de uitdagingen zijn voor de retailsector. Hoe gaan de handelaars bijvoorbeeld om met de nieuwe digitale omgeving? En hoe rekenen ze naar de toekomst toe duurzame groei te realiseren?

In crisistijd is het niet vanzelfsprekend om te investeren, maar net nu zitten we op een kantelpunt: ofwel evolueren retailers mee met de nieuwe consument, ofwel blijven ze stilstaan en verliezen ze onvermijdelijk hun greep. Het is boeiend om te zien hoe retailers dit dilemma vertalen naar hun winkelconcepten.”

 

Er zijn vandaag al een aantal retailawards. Wat is de betekenis nog van zo’n award?

A.J.: “Het is zowel belangrijk als signaal naar de branche toe als naar de consumenten toe. Dat de retail het moeilijk heeft vandaag, behoeft geen tekeningetje. Reden te meer voor retailers om in te zetten op beleving. Als het crisis is, moet je des te meer durven keuzes maken en ondernemen. Het heeft geen enkele zin om breed en mainstream te blijven.

Wie zich het winkelconcept van het jaar mag noemen, kan bovendien tonen aan de consument dat hij mee evolueert met de wensen van zijn klant en dat het een betrouwbaar en innovatief bedrijf is. Zeker in de huidige marktomgeving is dat een belangrijke boodschap.”

 

 

Als retailer inschrijven voor de Mercuriusprijs 2013 kan tot 15 juni via de website van Comeos.

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN