RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Corné Mulders: "Albert Heijn start fanatieker in Vlaanderen"

icon
In bleed13 december, 2012

Tot op heden heeft de Nederlandse supermarktketen al elf verkooppunten in ons land kunnen openen. Tegen eind volgend jaar wordt verwacht dat de teller op twintig staat. “De eerste week na de opening van een winkel in België beleven we een echte piek. Nadien valt dat terug naar een goed niveau. Tot nog toe was dat telkens beter dan wat we verwacht hadden.”

In Nederland verloopt de start van een nieuwe winkel veel stabieler. “Dat komt wellicht omdat er in Nederland al veel meer Albert Heijns zijn en de consument dus al met ons vertrouwd is. Het nieuwsgierigheidsaspect speelt er minder.”


Wijkt het aanbod in België veel af van dat in de Nederlandse winkels?

C.M.: “Toen we beslisten om naar België te gaan, was de centrale vraag ‘doen we dat met een aanbod van 90% Belgisch, aangevuld met 10% Nederlandse producten’ of net omgekeerd met 90% Nederlandse zaken, aangevuld met 10% lokale producten. Uiteindelijk hebben we gekozen voor dat laatste. En het slaat aan. Het is alsof mensen het ofwel altijd hebben gemist ofwel het eens willen uitproberen, zoals bijvoorbeeld met de Indonesische maaltijden.”


Wat heeft Albert Heijn dat je elders niet vindt?

C.M.: “Typische zaken voor Albert Heijn die je in Vlaanderen niet in andere winkels vindt, zijn ons broodbeleg, onze koekjes en onze snoepjes. Als ze de eerste keer langskomen, kopen de mensen ze graag om ze eens te proberen. Als het meevalt, worden ze nog gekocht. In het andere geval nemen ze de volgende keer iets anders mee.”


Als het tegenvalt, kan de consument nog terugvallen op de smaakgarantie. Maakt de klant daar vaak gebruik van?

C.M.: “We geven inderdaad een smaakgarantie: wie iets niet lekker vindt, mag het terugbrengen. Heel af en toe gebeurt dat dan ook, maar veel is het zeker niet. Ik hoop omdat mensen het lekker vinden. Er wordt in elk geval geen misbruik van gemaakt.”


Wat was het moeilijkste tot nog toe?

C.M.: “Het vormen van assortimentsgroepen, dus de vraag wat waar te zetten. In Nederland staan bakkersroom en slagroom bijvoorbeeld op twee verschillende plaatsen omdat ze een verschillend gebruik kennen. In Vlaanderen hebben we ze moeten samenzetten.”


Waren er ook verrassingen?

AHvanendebC.M.: “Ik ben niet zo snel verrast. Er zijn uiteraard verschillen met Nederland, maar die kunnen we opvangen. Bovendien lijken de Vlaamse en de Nederlandse klant meer op mekaar dan de Vlamingen denken, al lijken ze wel weer minder op mekaar dan de Nederlanders denken.

Wat me trouwens opvalt, is de bereidheid van de Vlaamse consument om een stukje Nederland te zoeken en te kopen. Ook willen Vlamingen kopen tegen de beste prijs en toch nog gezellig winkelen. Je moet de verschillen dus wel zien, anders loopt het fout.”


Wat was het grootste probleem tot nu toe?

C.M.: “Dat was het personeel. Niet het vinden van personeel op zich, want dat gaat vlot. We rekruteren erg lokaal: mensen van de personeelsdienst en de lokale manager zien 150 à 200 mensen in een sporthal of een horecazaak en maken dan hun keuze. Moeilijker is het feit dat je met zestig mensen tegelijk nieuw moet starten, meteen een team moet vormen, moet wennen aan je nieuwe bedrijf én wennen aan de klanten op een moment dat de klanten veel vragen hebben. Dat is echt topsport.”


Heeft u veel rotatie van personeel in de winkels die reeds werden geopend?

C.M.: “Er is wat rotatie, maar alles samen valt dat erg goed mee. Er is wel iets meer personeelsverloop in de stad dan op het platteland.”


Hoe ligt de verloningspolitiek van Albert Heijn?

C.M.: “We blijven netjes binnen de afspraken van de sector. Wel zitten we met iedere medewerker een of twee keer per jaar rond de tafel om hen te vragen wat ze willen, wat ze zien zitten.”


Hoe ziet u de verdeling tussen supermarkten in eigen beheer en winkels in franchise evolueren?

C.M.: “We hebben geen doel inzake de verdeling tussen winkels in eigen beheer en winkels in franchise. Het enige objectief dat we ons hebben gesteld, is dat we tegen 2016 een vijftigtal verkooppunten willen hebben in Vlaanderen.”


Hoe werd Albert Heijn in de Belgische markt onthaald door de collega’s? Voelt u zich welkom, want er werden enkele panden voor uw neus weggepikt door de concurrentie.

ahvanende2C.M.: “We hadden de ambitie om na het eerste jaar tien winkels te hebben en we hebben er al elf. Dat betekent dat we op schema zitten. We voelen ons ook welkom op de Belgische markt. Al zien we wel dat de concurrentie zijn beste beentje probeert voor te zetten op locaties waar wij een winkel openen.”


Met Antwerpen Kiel en Antwerpen Sint-Bernardsesteenweg in Hoboken heeft Albert Heijn twee winkels op nauwelijks 500 meter van elkaar. Is dat wel verstandig?

C.M.: “In een stad kan 500 meter een wereld van verschil betekenen. Naar de winkel op het Kiel komen mensen te voet of met de fiets, naar die op de Sint-Bernardsesteenweg in Hoboken gaan ze met de auto. Daar gaat het immers om een winkel die solitair gelegen is, waardoor de twee winkels mensen met een verschillend profiel aantrekken.”


Wanneer verwacht Albert Heijn dat zijn Vlaamse winkels break-even zullen draaien?

C.M.: “Zoals ik heb geleerd van de manager van een supermarkt waar ik vroeger werkte, is het draaien van omzet het allerbelangrijkste in een winkel. Pas als je dat hebt, krijg je tijd om te werken aan de rest, zoals bijvoorbeeld aan de marges. Hij was er al veertig jaar aan het werk en wist het dus wel.”


Wanneer mogen we de eerste winkel in Brussel of Wallonië verwachten?

C.M.: “Momenteel is dat nog niet aan de orde. Er is nog voldoende werk in Vlaanderen. Mochten we naar Wallonië gaan, dan zorgt alleen al de taal ervoor dat we een pak problemen moeten overwinnen.”

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN