RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Dorien Breels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Decathlon op oorlogspad!

icon
In bleed23 juni, 2010

Bij Decathlon start je als medewerker in de winkel en kan je vanaf de werkvloer doorgroeien naar andere opdrachten. Zo kwam ik in ’97 Herman Van Beveren tegen als ambitieuze winkeldirecteur in de Decathlon aan de Noorderlaan in Antwerpen. Vandaag is hij algemeen directeur van Decathlon Benelux. Onze gesprekspartner Ilya Chardome schopte het  van winkelmedewerker tot marketing- en communicatieverantwoordelijke.

RD: Ilya, gaat het nog steeds even hard als in jou beginjaren bij Decathlon?

IC: Absoluut. Decathlon is een groep die constant in beweging is. ‘Expansion is our second name’. Alle afdelingen – we verenigen zowat 75 sporten onder één dak – moeten volgen.  Dat lukt enkel  als je  met mensen kan samenwerken die  dezelfde visie en ambitie delen.  Door onze snelle expansie, kunnen we  onze medewerkers een groeitraject voorstellen met heel reële en mooie doorgroeimogelijkheden en dat loont.

RD: Wel een mooie opdracht voor de medewerkers van Decathlon HR.

IC: Zij weten wat te doen, ja. We weten bijvoorbeeld nu al dat we in 2011 opnieuw ongeveer 750 collega´s extra nodig hebben. Gelukkig worden die starters omkaderd en gesteund door een sterke groep.  En het leuke van onze job is dat wij altijd bezig zijn met een zalig product: SPORT!

RD: 750 nieuwe mensen. Mogen we daar uit afleiden dat er heel wat nieuwe Decathlons zitten aan te komen?
IC:  Afhankelijk van de grootte van de winkel en het rendement varieert ook het aantal FTE´s. We hebben minimum een 50-tal medewerkers per winkel , maar voor megastores zoals bijvoorbeeld Antwerpen  of Alleur mag je dat aantal vermenigvuldigen met factor 4. In die winkels zijn  200 collega´s het minimum om de klanten de service te geven die ze verdienen. Als je weet dat we binnen afzienbare tijd Maasmechelen, Namen en Waver openen, kan je maar best voorbereid zijn.

RD: Retaildetail heeft via de wandelgangen opgevangen dat er kortelings nog één extra grote Decathlon opent in het Noorden ?

IC: (lacht) Dan weet je meer dan ik … Maar die kans is inderdaad reëel. Als je  750 nieuwe mensen zou moeten verdelen over 3 nieuwe winkels , dan zouden die nieuwkomers omzetten moeten draaien zoals onze winkels in Alleur en Antwerpen. Als je weet dat  Antwerpen en Alleur op 2 en 3 staan binnen heel de Decathlon groep, zou RetailDetail wel eens gelijk kunnen hebben. Meer kan ik daarover op dit moment nog niet kwijt.

RD: Jullie hebben 75 sporten onder één dak. Welke zijn voor Decathlon de meest lucratieve disciplines?

IC:  Dat is vooral  afhankelijk van hoe belangrijk en populair een sport is, plus ons marktaandeel in de discipline. Er zijn sporten die als sport misschien minder belangrijk zijn, maar waarin ons marktaandeel erg stevig is. Bergsport,fitness en fietsen draaien een enorme omzet maar wel met die kanttekening  dat onder de noemer fitness en bergsport  veel leisure wear verkocht wordt .

RD: Jullie organisatie stuurt ook 2 Nederlandse winkels aan?

IC: Dat klopt, in Kerkrade en Amsterdam, en we stellen vast dat op dit momenteel  België en Nederland twee erg verschillende markten zijn. Onze naambekendheid in België ligt een stuk hoger dan in Nederland. Onze Nederlandse vestigingen leveren een mooie bijdrage aan het rendement, maar we moeten er wel veel meer acties opzetten om de Nederlandse klant over de vloer te krijgen.

RD: Maar dus liggen er ook in Nederland nog expansiemogelijkheden open?


IC: Wees gerust. Voor België houden we rekening met een verviervoudiging van ons actuele winkelbestand, maar in Nederland is de rek nog gigantisch groot.

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN