RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Digitalisering is even revolutionair als de auto, meent Bart De Waele (CEO Wijs)

icon
In bleed12 april, 2013

Door de mp3 wil de consument weer vinyl

Dé belangrijkste trend is volgens Bart De Waele dat “alles digitaal wordt”. Hoewel het nogal kort door de bocht klinkt, is het zonder twijfel zo dat het zwaartepunt van onze wereld van analoog naar digitaal evolueert: het digitale komt centraal te staan in alle aspecten van onze samenleving.

 

De online marketingspecialist vergelijkt het met ons idee van een fototoestel: “Als men in 1990 sprak over een fotocamera, ging je ervan uit dat het met een fotorolletje werkte. Vandaag is het helemaal omgekeerd: een fotoapparaat associeer je automatisch met digitaal. Als het per uitzondering een analoog toestel is, moet dat er expliciet bij gezegd worden.”

 

Zoals met alles wat uitzonderlijk is, krijgt het analoge daardoor wel weer een zeker cachet. Vraag het maar aan foto- en muziekliefhebbers: het geldt voor analoge fototoestellen, maar evenzeer voor de vinylplaten ‘van weleer’. Vandaag luistert de overgrote meerderheid naar mp3’s en sinds kort overtreft de digitale verkoop van muziek die van fysieke dragers, maar net daardoor krijgt vinyl weer iets extra.

 

De ondergang van de knop

Op het Retaildetail Congres van 25 april zal Bart De Waele ook bekijken wat de gevolgen van die digitale evolutie zijn. Wat ligt er nog in het verschiet? Volgens de marketingspecialist gaat dat van dingen die nu al vrij voor de hand liggen tot zaken die we vandaag nog als je reinste science-fiction zouden afdoen.

 

Zo zal volgens De Waele de knop verdwijnen. Reeds vandaag zien we dat knoppen in toenemende mate digitaal worden: vroeger had je om te bellen steeds een knop op je telefoon, nu is dat een aanraakknop op de touchscreen van je smartphone. Het zal echter nog verder gaan: elke knop op elk toestel – gaande van de televisie tot de wasmachine – zal digitaal worden, zoals de veelvoorkomende touchscreens in auto’s al bewijzen.

 

De volgende stap is dan dat de knop helemaal verdwijnt: de actie van ‘op de startknop duwen’ zal niet meer nodig zijn. Een voorbeeld zijn populaire loopapplicaties Runkeeper en Moves: bij Runkeeper moet wie gaat joggen op een knop duwen, waarna de mobiele applicatie alle loopdata registreert. Bij een nieuwere app, Moves, hoef je echter al niet meer op de startknop te duwen: het systeem detecteert zelf of je begint te lopen. De knop is weg.

 

Hoefsmeden moeten automonteurs worden

Hoe retailers en andere bedrijven hier dan op kunnen inspelen? Het verschil dat de fysieke shop kan maken, zit volgens de CEO van Wijs in de nostalgie naar het analoge. De stenen winkel biedt alle kansen om die beleving te versterken, maar het is wel cruciaal daarbij niet terug te keren naar het verleden. Net zoals Herman Konings aangeeft met de term ‘nieuwe analogie’, komt het er op aan het analoge en het digitale zeer duidelijk te verweven: het eerste kan niet (meer) zonder het tweede.

 

Of om terug te keren naar het voorbeeld van de vinylplaten: “Vinyls zijn gewild en hebben een sterke aantrekkingskracht op de consument, maar er worden wel veel meer mp3’s verkocht. Als je dus enkel vinylplaten aanbiedt, is het veel moeilijker om te overleven. Het kán, maar dan moet je wel heel sterk uitblinken.”

 

Bovendien staan we nog maar aan het begin van de verandering: “We ain’t seen nothing yet. Het is zoals met de auto in zijn beginjaren: de mensen beschouwden het als een equivalent van paard en kar, maar dan gewoon sneller en beter. Pas later bleek de impact eigenlijk veel groter te zijn. De wereld ging echt open voor de mensen: ze konden vanaf nu gaan werken in de steden, gaan reizen en zich moeiteloos verplaatsen doorheen het hele land en zelfs daarbuiten.”

 

Hetzelfde geldt vandaag voor de digitale wereld. “Ook digitaal en internet beschouwen we nog vaak als een sneller paard, maar de impact is veel groter. We beginnen pas te zien hoe het alles in de samenleving erdoor verandert,” besluit Bart De Waele. “En je móét mee, anders is er binnenkort geen plaats meer voor je. De hoefsmeden van een eeuw geleden kregen ook maar twee keuzes: ofwel moesten ze zich omscholen tot automonteurs, ofwel moesten ze lijdzaam toezien hoe ze werden vervangen.”

 

 

 

“Shopper experience marketing” is een voorprogramma tijdens het Retaildetail Congres van donderdag 25 april in San Marco Village in Schelle. Het volledige programma vindt u hier, inschrijven kan via www.retaildetailcongres.be.

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN