RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Drukken voor retailers is een bewuste keuze.

icon
In bleed15 september, 2010

 

Ook zij moeten echter elke dag strijd leveren. Door innovatie en gedurfde investeringen weten ze zich te handhaven in een sector met vele obstakels. Strategisch danken ze hun succes aan een heel bewuste keuze…  de retailmarkt te dienen.

 

Bart en Tom Bongaerts getuigen over wat het vergt om tegenwoordig een succesvol druk- en uitgeversbedrijf te runnen. Deze veertigers zijn als het ware met een drukpers geboren. Grafische Groep Bongaerts is destijds namelijk door vader Etienne Bongaerts opgericht als de bekende drukkerij-uitgeverij Kempenland. Een familiedrukkerij met veel geschiedenis hebben beide zonen omgetoverd tot een dynamisch en krachtig bedrijf. Ze brengen een verhaal van uitdagingen, maar voelen zich gesterkt door een stevige ruggengraat en liefde voor het vak.

 

Hoe  heeft u als drukker voor de retailmarkt gekozen?

B.B. : Daar gaat een stukje geschiedenis aan vooraf. De drukkerij was erg bekend om de gratis bladen Kempenland. Vijftien jaar geleden zijn die bladen echter verkocht aan De Vlijt, de toenmalige uitgever van de Gazet van Antwerpen.

 

altMijn broer en ik zagen dat de grote krantenuitgeverijen alle lokale bladen kochten en deze drukopdrachten integreerden in hun eigen drukkerij. Die gratis bladen werden dan overdag gedrukt, de dagbladen ’s nachts. Daar konden wij niet tegenop. We beseften dat we op termijn niet meer concurrentiëel zouden zijn. Bovendien kan je niet tegelijkertijd een magazinedrukker en een retaildrukker zijn, aangezien die deadlines door elkaar lopen. Dus moet je keuzes maken.

 

Daarom hebben we het bedrijf geheroriënteerd. Wij hebben ervoor gekozen om een volwaardige vellen- en heatsetrotatiepoot uit te bouwen. Op die manier belandden we eigenlijk als vanzelf op de retailmarkt. Wij kiezen voluit voor retail, omdat we vaststellen dat dit een van de weinige markten is die groeit.

 

Grafische Groep Bongaerts heeft grootse investeringen gedaan sinds jullie aan het roer staan.

B.B. : Je kan niet anders, wil je het etiket retaildrukker dragen. Je moet gewapend zijn om mee te spelen. Ik durf te stellen dat nu quasi alle persen voorradig zijn om aan de noden van de retailer te voldoen. 

 

Maar er is inderdaad veel stuurwerk aan vooraf gegaan om te staan waar we ons nu bevinden. In ’97 kochten we de gloednieuwe drukkerij Grafix van de Familie Verachtert in Dessel. Wilden we onze ambities waarmaken, was die overname dé kans bij uitstek!  We besloten alle rotatie bij Grafix te centraliseren.

 

Ook in Herentals zaten we niet stil. We kaltochten drukkerij De Peuter en drukkerij Sint-Norbertus over. Alles wat met vellendruk te maken had, verhuisde naar de vertrouwde grond te Herentals. Alsook de machines en aktiviteiten van de failliete Nederlandse drukkerij Tupos werden geintegreerd. Door het samenvoegen van deze drie drukkerijen in Herentals werden we meteen een weerbare speler in de markt van de vellendrukkerij en groeiden de rotatieactiviteiten weerom.

 

Qua logistiek werd alles veel eenvoudiger. We gingen van vier naar twee locaties. Dat was ideaal voor ons, gezien we twee broers zijn.

 

Is de investeringshonger nu even gestild?

T.B. : Neen. De vraag en het aanbod evolueren zo snel dat we wel moeten blijven investeren om onze klanten alle service te kunnen bieden die ze willen. Op dit moment wordt er een 4-kleuren Komori geïnstalleerd, die de mogelijkheid heeft om ook nog 2/2 te drukken. Dat is vrij uitzonderlijk. Deze markt wordt eigenlijk een beetje vergeten, vandaar dat wij erop inpikken.

 

We willen op korte termijn ook actief zijn op de digitale drukmarkt, zodat we aan alle vragen van de retailers kunnen voldoen. We hebben reeds 3 jaar een digitale Xerox staan, maar het is niet voldoende om die markt te bewerken. Als we iets doen, gaan we er in volle vaart tegenaan!

 

B.B.: Mijn visie op de digitale druk is dat er twee soorten digitale drukwerk bestaat. Ofwel komen onze klanten 50 stuks bestellen en willen ze deze nu hebben, ofwel wil men een geïntegreerde drukker. Digitale druk speelt goed in op die korte leveringstermijn. Dus moeten we mee evolueren in die markt! 

 

Is de drukkerswereld zo veranderd de laatste jaren?

altB.B. : Wat we vooral hebben gemerkt, is dat de klanten vaak in aankoopgroeperingen verzeilen of onderdeel gaan uitmaken van een grote groep. Zoals bijvoorbeeld Blokker. Er is een sterk fenomeen van concentratie. 

 

Aan de leverancierszijde zie je net hetzelfde gebeuren. Enkele jaren geleden hadden we het viervoud aan bijvoorbeeld inktleveranciers. Dat heeft natuurlijk effect op de drukkerswereld. Ook bij de drukkers nemen we die toenemende concentratie waar. Alhoewel er door  de wet op de continuïteit toch nog vele drukkerijen blijven rechtstaan die anders over de kop zouden gaan.

 

Door die wet schudden ze een groot deel van de schulden van zich af en blijven ze verder draaien. Wij, die alle moeite doen om ons bedrijf gezond te houden, moeten echter onze leveranciers wel gewoon blijven betalen. Ik vind dat op zijn minst concurrentievervalsing.

 

Hoe vang je die hindernissen op?

B.B. : Door nog meer te specialiseren. We willen een one-stop-shop creëren die de retailer de luxe geeft om alles bij zijn vertrouwde drukker te laten gebeuren. De evolutie die dit bedrijf meemaakte stond in den beginne reeds in het teken daarvan, en dat begint nu vorm te krijgen. 

 

Wij willen een groter pakket aan diensten leveren die de klant in staat stelt efficiënter te werken. Daarom zullen we ook onze twee drukkerijen aanpassen aan die geïntegreerde aanpak. Om onze klanten optimaal te kunnen dienen.

 

Ondervinden jullie gevolgen van  de befaamde brievenbustaksen?

altT.B. : Milieuheffing is een drogreden. Je moet weten dat het gros van papier waarop we drukken, gerecycleerd papier of bosafval is. De rest komt van speciaal aangeplante jonge bomen die herplant worden. Het is zoiets als een visbestand onderhouden. Er is geen enkele connectie met de tropische bossen die dikwijls als argument worden bovengehaald.

 

Daarbovenop komt nog dat enkel folders worden belast, maar dat folders volgens mij nog minder dan de helft uitmaken van het totale pakket dat men door de brievenbusgleuf steekt. Wat dan met DM, gratis weekbladen, dagbladen of doodgewone brieven? Die gaan toch door diezelfde gleuf, niet? Om nog niet te spreken over alle mogelijke magazines etc die men gewoon koopt en via hetzelfde kanaal weerom naar de oudpapierberg gaan.

 

Wat ze vergeten, is de schade die men toebrengt aan de handel! Dikwijls is de folder een kernelement in het economisch model van retailers, vermits dat nog steeds het meest effectieve medium blijkt te zijn voor retailers. Kan je je voorstellen dat de brievenbustaks soms meer bedraagt dan bedeling en druk samen? Hopelijk zijn ze in Vlaanderen slimmer en komt mogelijks Europa tussenbeide.

 

Heeft u veel last van buitenlandse drukkers die voet krijgen op de Belgische markt?

altB.B. : Dat valt nog mee. Landen zoals Polen, Tsjechië alsook Spanje of Italië proberen regelmatig een graantje mee te pikken. Maar het eindigt meestal snel, als er onderweg een staking of dergelijke voorvalt en de levering te laat is (lacht). 

 

Bepaalde drukwerken, zoals boeken maken wel een serieuze globalisering mee. Bovendien speelt de internationalisering ook in ons voordeel. 40% drukken we voor de Nederlandse markt. Onze Noorderburen zeggen namelijk dat wij flexibeler zijn.

 

Alles in beschouwing genomen, moesten jullie op dit moment over het lot moeten beslissen van het bedrijf, zouden jullie kopen of verkopen?

B.B. : (resoluut) Kopen! Verkopen moest je 5 jaar geleden doen.  Toch kan je als drukker quasi geen lange termijnvisie meer uitstippelen, vermits er constant bijgestuurd moet worden in een markt die volop digitaliseert. Ook ben je soms afhankelijk van zaken die je niet in de hand hebt. Men moest het maar eens in Vlaanderen of Nederland in zijn hoofd krijgen om ook brievenbustaksen te heffen. In dat geval voorspel ik een domino-effect dat zijn gelijke niet kent.

 

Constant bijsturen is de boodschap, zoals voor elke retailer…  

 

 

Voor meer informatie kunt u terecht op www.ggb.be.

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN