RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

e5 mode stopt winkels in nieuw kleedje

icon
In bleed20 maart, 2014

Opfrissing van winkelnetwerk

De eerste twee verkooppunten volgens het nieuwe concept komen in Sint-Denijs-Westrem en Herstal (Luik). Het gaat om twee herlokaliseringen: de eerste komt in de plaats van een winkel die nu enkele honderden meter verderop zit, de tweede winkel zal een huidig verkooppunt in Rocourt vervangen.

 

Eens de nieuwe formule op punt staat, zal ze nationaal worden uitgerold. Vanaf dan kunnen tien à vijftien winkels per jaar worden aangepakt. De aanpassing moet de keten ook een nieuwe dynamiek geven. “Een grondige opfrissing van de winkelpunten om de tien jaar is trouwens een noodzaak”, zegt algemeen directeur Ronald Boeckx.


Winkels in eigen beheer maken webverkoop makkelijker

ronaldboeckxe5 telt momenteel 70 winkels, die alle gevestigd zijn langs invalswegen of in retailparken. Eind 2014 komt daar een 71ste bij in het retailpark van Mitiska in Dilbeek.

De verkooppunten worden door e5 in eigen beheer uitgebaat. Aan franchising wordt voorlopig niet gedacht. “Franchising heeft het voordeel dat je sneller kunt expanderen, omdat je als firma minder zelf moet investeren, maar bij ons is dat geen item. Onze financiering is voldoende sterk om niet op die formule te moeten overstappen.”

“We worden ook niet zenuwachtig als het in maart nog eens sneeuwt. Door onze financiële sterkte kunnen we een periode van minderverkoop best opvangen zonder onmiddellijk te moeten overgaan tot kortingen, zoals een aantal van onze concurrenten doen. We laten ons daarin niet opjagen.”

Een bijkomend voordeel van het eigen beheer is de eenduidigheid in de aanpak. “Zeker als je ook aan webverkoop doet, is dat belangrijk”, aldus Boeckx. “Onze medewerkers beschouwen dat als eigen verkoop. Franchisenemers zouden dat kunnen zien als interne concurrentie.”


Sterke merken krijgen eigen stadswinkels

Toch koestert e5 nieuwe plannen. Zo denkt de keten aan het openen van winkels in de stadscentra. Daar zal niet het volledige gamma worden aangeboden, maar slechts een of twee merken.

“We gaan onze eigen merken, die telkens zijn aangepast aan een bepaalde doelgroep, eerst wat prominenter in beeld brengen. Een stuk van onze marketing zullen we daar dan ook aan besteden. Eens we denken dat ons merk er voldoende staat, zullen we een test doen in de stadscentra.”


Nieuwe naam voor buitenlandse webverkoop

Buitenlandse plannen heeft e5 vandaag niet, althans niet met fysieke winkels. “We zijn vroeger actief geweest in Noord-Frankrijk en Litouwen, maar we zijn daarmee gestopt. Elke markt heeft ook een andere cultuur“, aldus Boeckx.

Online is het een ander verhaal, daar zet e5 wel in op een buitenlandse expansie. In 2014 wordt de focus op Nederland en Frankrijk gezet. “In 2015 volgen de Duitstalige landen met Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, omdat het profiel van die klanten ook bij ons is terug te vinden.”

Voor de Belgische activiteiten blijft e5 werken onder eigen naam. Voor het niet-Belgische deel van de online handel kan wel een nieuwe naam worden bedacht. Hiervoor zal e5 trouwens zich naast een eigen webshop ook aansluiten bij lokale elektronische marktplaatsen, die al over voldoende cliënteel beschikken. Het moet het bedrijf laten besparen op marketinguitgaven. “Vroeger kostten Google Ads maar een habbekrats, maar dat is nu niet langer het geval.”


Overname Outlet-Avenue maakt plaatje completer

De online handel is trouwens een stokpaardje van Boeckx. Om die flank te versterken, nam Shopinvest, de holding boven e5 mode, recentelijk ook online shopping club Outlet-Avenue over. “Daarmee hebben we zowel voor ons klassiek aanbod als voor onze outlet een fysiek én een online verkoopkanaal. Je moet rekenen dat we, net als andere kledingketens, na het seizoen met zo’n 10% onverkochte artikelen blijven zitten. Die kan je ofwel terug opnemen in je verkoop – maar dan meng je die – ofwel via outlets van de hand doen. Bij e5 gaat het toch om zo’n 350.000 stuks op jaarbasis.”

E5screenshotDe online handel van de kledingketen haalt nu zonder grote specifieke marketinginspanningen reeds het niveau van een klassieke winkel, en dat stijgt snel. “Als we een nieuwsbrief uitsturen, krijgen we toch zo’n 20.000 à 30.000 bezoekers online”, aldus Boeckx, die meteen toevoegt dat de webverkoop ook al winstgevend is.

Van de online kopers haalt de helft zijn bestelling in de winkel af. De andere helft vraagt thuislevering, wat de klant 3,95 euro kost, tenzij de bestelling groter is dan 50 euro. Opmerkelijk is dat van de online verkopen maar zo’n 10% terugkeert onder de vorm van retours. “Dat komt omdat we onze winkels aanduiden als ruilpunten. Die kunnen heel wat opvangen.”


Interessante doelgroep in crisistijd

e5 mode, dat in 2014 zijn 35-jarig bestaan viert, ziet overigens dat periodes van economische of financiële crisis voor de keten telkens topjaren blijken. Ook nu weer is dat het geval: de laatste vijf jaar is de omzet gestegen van 70 miljoen euro naar 93 miljoen euro. Tegelijk is de winst vervijfvoudigd. “Dat betekent dat we er weer staan, na onze dip vijf jaar geleden”, zegt topman Boeckx.

Die bestendigheid tegen de crisis heeft deels ook te maken met het cliënteel van e5: “Onze doelgroep is de iets oudere klant. Het grootste deel van ons cliënteel zit in de leeftijdsgroep 45 à 60 jaar. Het gaat om een grote groep, die het doorgaans financieel ook iets minder lastig heeft. Vaak is het huis afbetaald en zijn de kinderen het huis uit.”

Cijfers zijn niettemin maar één kant van het verhaal. “Er gaat hier ook veel aandacht naar het menselijke aspect. Onze afdelingschefs zijn vaak twintig à dertig jaar in dienst. In de verkoop bedraagt de anciënniteit tien jaar. Dat is hoog voor een kledingretailomgeving. Velen komen op 18 jaar binnen en blijven hier hun hele carrière. Ik kan dat met fierheid zeggen”, aldus Boeckx, die zelf in 2009 gestart is bij e5 mode.

Of e5 dan niet het gevaar loopt samen met zijn doelgroep ouder te worden? “Absoluut. We werken vooral aan de loyauteit van onze klanten – we doen ontzetten veel via CRM: van 96% van onze verkopen worden de gegevens van de koper geregistreerd, dat is erg veel voor de kledingindustrie – maar tegelijk doen we ook heel wat inspanningen om nieuwe klanten aan te trekken.” Ronald Boeckx mikt daarbij op de 35-jarigen, “vaak het moment waarop vrouwen de overstap maken van de Flair naar de Libelle”.

De grote concurrentie zoekt het meestal jonger, ziet de topman. Zij mikken doorgaans op de 18-jarigen. “Die doelgroep is wat aantrekkelijker, maar tegelijk moeilijker. Jongeren leven in een zapcultuur. Wat ze vandaag hip vinden, is dat morgen niet meer. Het is heel gevaarlijk om zich te verslikken in hypes.”


Alliantiedenken biedt nog mogelijkheden

e5modeBoeckx ziet ook voordeel in het alliantiedenken. Zo werkt de keten niet alleen al een tijdje samen met Libelle, ook voor VTM ontwikkelde e5 een aanbod voor heren. Laatst werkte e5 nog samen met Brantano: “We bundelden onze aanbiedingen in een gezamenlijke folder. Elk bedrijf stuurde die naar de eigen klanten. Het liet ons toe om met quasi hetzelfde budget een dubbele doelgroep te bereiken.”

Folders blijven volgens de keten een belangrijk medium om het contact met de klant te onderhouden. “We geven 6 miljoen folders per jaar uit om hen te inspireren of om hen attent te maken op acties. De ervaring leert ons dat de klant minder naar de winkel komt als je de frequentie hiervan terugschroeft”, aldus nog Boeckx.


Webverkoop zorgt voor snellere vernieuwing gamma

Zoals traditioneel het geval is in de kledingsector wordt bij e5 tot nu toe gewerkt met twee seizoenen: winter en zomer. Daartoe gebeurt de productie in het Verre Oosten, met name in China en Bangladesh, met leveringstermijn van zo’n drie maanden. De doorsnee klant komt ook gemiddeld tweemaal per seizoen langs.

Echter, de moderetailer wil een versnelling hoger gaan schakelen: “Wij willen meer en meer evolueren naar een aanbod per maand”, aldus Boeckx. “Dat zou ons toelaten om logistiek makkelijker te werken. Dan zou niet alles tegelijk in de winkel moeten zijn.”

Voor zaken die sneller op de markt moeten zijn, wordt daarom nu al gerekend op ateliers in Litouwen, die binnen de drie weken kunnen leveren. Voorts voert het bedrijf testen uit met productie in Bulgarije en Tunesië.

De verschuiving is naar eigen zeggen ook mee ingegeven door de e-commerce: “Een klant komt online vaker kijken. Dat betekent dat we de website constant moeten aanpassen, anders haakt hij af.”

 

 

Dit artikel is eerder verschenen in het maartnummer 2014 van RetailDetail Magazine. Klik hier om u te abonneren en het RetailDetail Magazine thuis te ontvangen.

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN