RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Eddy 'Kannibaal' Merckx zet zijn tanden ook in de schoenenmarkt

icon
In bleed20 december, 2011

Je bent zelf verrast door het succes van de Eddy Merckx-schoenencollectie?

D.V.L.: “Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn carrière nog nooit eerder zo’n hype heb meegemaakt. Zelf ben ik altijd al fan geweest van Eddy Merckx en het is heel fijn om te zien dat de man ook op zoveel anderen een enorme indruk heeft nagelaten. Deze zomer zijn de bestellingen al geplaatst en sinds vorige week liggen de schoenen in de winkelrekken. Het enthousiasme was meteen overweldigend: de schoenen zullen verkocht worden in ruim 360 verkooppunten in België, waaronder echt de beste retailers van het land.

Na amper een week draaien de verdeelpunten ook heel goede verkoopcijfers. Het gaat zelfs zo ver dat we zeker 300 mails hebben gekregen van mensen die vroegen waar en wanneer de schoenen verkrijgbaar zouden zijn. Het slaat dus al aan voor het goed en wel begonnen is. Het doet me veel plezier, omdat het een project is dat mij ook persoonlijk zeer nauw aan het hart ligt. Het is een product dat je met heel veel gevoel en emotie verkoopt en ik ben onder de indruk dat die gevoelens zo goed als door alle Belgen gedeeld worden.”

De schoenenlijn is opgezet als een echte hommage aan de wielerheld.

Eddy Merckx

D.V.L.: “Eddy Merckx is zonder enige twijfel de grootste sportman die we in België ooit hebben gekend, en misschien zelfs ooit zullen kennen. Die hommage neemt de vorm aan van een collectie sneakers voor mannen die geïnspireerd op de wedstrijdoutfits en beelden uit de archieven van Merckx.

 

De schoenen verenigen elementen uit de fietssport met een elegant modegevoel: zo hebben we bijvoorbeeld het getal 525 (het aantal wedstrijden dat Merckx won, nvdr.) in het borduursel op de schoenen verwerkt en de kleuren van de stiksels zijn een verwijzing naar zijn Molteni-team. Ook in de kwaliteit wilden we de wielergod huldigen: aangezien Eddy Merckx de beste prestaties leverde, moeten ook de schoenen van de beste kwaliteit zijn. Het gaat dus echt om Eddy Merckx en om het retrogevoel, maar dan buiten de sport. Het is een lifestylecollectie, geen sportlijn.”

Vandaar dat de Eddy Merckx-sneakers ook niet in sportwinkels worden verkocht?

D.V.L.: “We hebben er inderdaad bewust voor gekozen om de schoenen niet in sportwinkels te verkopen, maar ze daarentegen in schoen- en lifestylewinkels te plaatsen. Als grote ketens hebben we daarom onder meer marktleiders als Avance en Torfs, maar ook bij kleinere retailers als Paris Londres en nog veel meer zal de collectie te vinden zijn.

 

In de winkels willen we ook echt het verhaal meegeven van de sneakers als hulde aan Eddy Merckx. Dat doen we met retro wielerbeelden in de winkelpresentatie en door in de etalages fietsen bij de schoenen te plaatsen.”

Die combinatie van retro en sport is ook in jullie andere merken terug te vinden.

D.V.L.: “Zeker bij Le Coq Sportif, één van de grootste schoenenmerken van het moment, is dat het geval. We zijn licentiehouders van het merk, waardoor we ook instaan voor de creatie en productie. Sinds 2004 zijn we er echt groot mee geworden en sindsdien is de retrosneaker nooit meer weggeweest uit het modebeeld.

 

Als Benelux-speler kunnen wij heel goed de vinger aan de pols houden van de lokale markt, vaak beter dan grote firma’s kunnen we echt inspelen op tendensen. In de Benelux is er een heuse ‘retro cycling’-trend: de interesse voor de wielersport en zijn geschiedenis is enorm. De mogelijkheden zijn daarom legio in die combinatie van retro, sport en lifestyle.”

Hoe komt het dat USG Brands zijn focus lijkt te verschuiven van het sport- naar het lifestylesegment?

eddymerckx_schoendoosD.V.L.: “Vroeger hadden we enkel het merk Umbro. Vervolgens zijn daar Le Coq Sportif en heel wat andere merken bijgekomen, zoals Helly Hansen, Tenson, Champion en meer. We merken echter dat de sportmarkt meer en meer in handen komt van enkele grote spelers; denk maar aan Decathlon. Die hebben veel algemene detailhandel kapotgemaakt. Enkel als retailers echt gespecialiseerd zijn, bijvoorbeeld in één sporttak, kunnen ze blijven bestaan.

 

We hadden die vlaag al van vrij ver zien aankomen, waardoor we onze markt zijn gaan verruimen. Zo hebben we gezien dat de sneakermarkt nog heel veel potentieel biedt. Desalniettemin hebben wij vandaag zelf ook nog enkele sportretailketens, zij het dan vooral in Nederland. Daar hebben we de enseignes Perry Sport, Aktiesport en de franchisegroep Time Out. In België hebben we met Primo nog een 25-tal winkels.”

Le Coq Sportif wordt dit jaar voor het eerst weer officiële sponsor van de Tour de France.

D.V.L.: “Een rechtstreekse verwijzing naar de jaren ’60 en naar de roots van het merk. Net zoals destijds prijkt Le Coq Sportif deze zomer op de bolletjestrui, de groene trui en de gele trui. Truien van Le Coq Sportif waar Eddy Merckx toen overigens zelf nog in gereden heeft. Het valt allemaal terug te brengen tot die gouden jaren voor de wielersport. In ieder geval bewijst het dat ‘retro cycling’ echt een reuzetrend is.”

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN