RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Eerste Belgische winkel van modelabel comma geopend

icon
In bleed4 mei, 2012

De opening van de eerste comma store is voor u ook een beetje een persoonlijke verwezenlijking, niet?

comma3K.M.: “Het is een idee dat ik twee jaar geleden heb geopperd, en zes maanden geleden heb ik groen licht gekregen van onze Duitse eigenaar Bernd Freier. De formule is al een paar jaar te vinden is in heel wat grootwarenhuizen en multimerkenwinkels, en was ik ervan overtuigd dat ook eigen winkels goed zouden werken in België.

 

Comma is namelijk een stijlvol, vrouwelijk en fashion-gericht merk. Op de Belgische modemarkt kun je het eigenlijk het best vergelijken met Massimo Dutti en Talking French. Het is modieus, besteedt veel aandacht aan kwalitatieve materialen en aantrekkelijke prints, en bevindt zich in een iets hoger prijssegment. Het leuke is dat comma ook heel herkenbaar is: het label is echt trouw aan zichzelf en heeft een vaste signatuur.”

 

Wie zijn de klanten van comma?

K.M.: “De formule richt zich in de eerste plaats op vrouwen tussen de 30 en de 45, al zien we ook jongere vrouwen binnenlopen in onze winkel. De felle kleurtjes en vrolijke motieven trekken iedereen aan, zodat we een mooie variatie in ons klantenbestand hebben.

 

Binnen comma hebben we bovendien drie collecties. Het merk comma is een collectie met veel business wear, maar met vrouwelijke touches. Ik beschrijf het graag als moderne dameskledij. De collectie ‘casual identity’ is dan weer – zoals de naam het zegt – een veeleer casual lijn. Het is dezelfde vrouw die naar haar werk een comfortabele broek en een leuk vestje wil dragen, maar nog steeds met die vrouwelijke en moderne elementen.

 

Tot slot is er ‘Designer’s choice by comma’, dat echt gefocust is op fashion en design, en een vrij uitgebreide lijn accessoires en schoenen biedt. Maandelijks komt overigens een volledig nieuwe collectie binnen.”

 

De verschillende lijnen zijn ook terug te vinden in het winkelconcept.

comma2K.M.: “In lijn met de filosofie van het merk is het concept van de winkel een sfeervolle boetiekachtige inrichting. Dat hebben we bereikt door onder meer warme kleuren, grote en mooie paskamers en een behaaglijke zetel in de winkel. Ook sfeervolle objecten, zoals bloemen en lampen, dragen bij tot het concept.

 

Zoals je zegt, is het onderscheid tussen de collecties inderdaad terug te vinden in de winkel. Zo is de wand voor comma wit, terwijl die van casual identity met hout is bekleed. Om het casual aspect te versterken vind je daar bovendien een tafel met lades waar we spulletjes in leggen, eerder dan strak meubilair.”

 

Een eerste winkel is natuurlijk nog maar een eerste stap. Hoe zal comma nu zijn bekendheid verhogen?

K.M.: “Comma heeft toch al een zekere bekendheid, doordat we het al jaren in de groothandel aanbieden. Er zijn heel wat shop-in-shops, zoals in warenhuizen van Galeria Inno en een aantal heel grote shops in multibrand-winkels.

 

Onder de huidige naam is comma al opgestart in 2002, terwijl de naam eigenlijk zelfs nog veel verder teruggaat. In de vroege jaren 1970 bestond comma als een modelijn die heel hoog gepositioneerd was. De groep s.Oliver heeft die merknaam gekocht en er een nieuwe invulling aan gegeven. Het klopt zeker wel dat comma, onder leiding van een nieuwe directie, de laatste jaren wel naar een hogere versnelling is geschakeld.

 

Natuurlijk zijn winkels nog steeds een heel effectieve manier om bekendheid te winnen. Om ruchtbaarheid te geven aan onze eerste winkel in België, hebben we alvast morgen een ludieke actie op touw gezet. Met een grote bakfiets, geheel in comma-stijl, gaan we fietshoesjes uitdelen op de Meir, waarbij ook drie fietsen worden verloot.”

 

Mogen we ons dan weldra aan een invasie van comma stores verwachten in de Belgische winkelstraten?

K.M.: “We zijn absoluut op zoek naar panden, ja. Na de zomer mag je je toch wel verwachten aan winkelopeningen. Traditiegetrouw openen we eigen winkels in de voornaamste steden, terwijl het mogelijk is dat we in kleinere steden met een franchisemodel zullen werken.

 

comma4Een voordeel is dat het concept geen grote winkels behoeft (rond de 100m²). Dat maakt dat er zeker even veel potentieel is als voor s.Oliver, dat ondertussen in de Benelux toch al een gevestigde waarde is. Voor kannibalisatie hoeven we bovendien niet te vrezen, want comma heeft zoals gezegd een heel duidelijke profilering. Je herkent een stuk van comma uit de duizend.

 

Nu hebben we weliswaar gebruik gemaakt van onze eigen s.Oliver-winkel, door ruimte voor de comma-winkel af te scheiden van de bestaande zaak, maar het is ook geen concept dat per se op de Meir hoeft. In een straat als de Huidevetterstraat had bijvoorbeeld ook perfect gekund.”

 

Is het geen barslecht moment om een nieuwe kledingketen te lanceren, zeker in het hogere prijssegment?

K.M.: “Vergeet niet dat de mensen in tijden van crisis ook teruggrijpen naar kwalitatieve en duurzame stukken. Als ze weten dat ze een degelijk stuk aanschaffen, zijn ze bereid daarvoor de juiste prijs te betalen.

 

De formule is weliswaar nog relatief klein – met een omzet van 120 miljoen euro in 2011 heeft het een aandeel van 10% in het bedrijf, maar het potentieel is ontzettend groot. Ook in Nederland zijn we volop bezig met expansie: we willen er eveneens winkels openen en in de Bijenkorf komt nu ook een shop. Die shop is erg betekenisvol, aangezien comma er in het luxewarenhuis vertoeft in het gezelschap van merken als Hermès.”

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN