RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

‘Employer branding’ bij Brico en Bel&Bo: mensen maken het verschil

icon
In bleed16 november, 2012

Moeten retailers dan evenwel speciale campagnes acties doen naar potentiële werknemers toe, of steunen ze op het algemene bedrijfsimago? Hoe zorgen ze ervoor dat medewerkers het bedrijf een geweldige plaats vinden om te werken? Wat maakt dat ze er echte ambassadeurs van worden?

 

Op de laatste editie van het Vlerick Retail Platform van 2012 op 6 december geven CEO Michel Delfosse van de kledingketen Bel & Bo en HR-directeur Julien Chaubet van Brico hun visie. Hier krijgt u alvast al een voorsmaakje.


Welke waarden zijn belangrijk voor u als werkgever?

Delfosse: “We willen een jong, bruisend en modebewust imago hebben. Van onze mensen verwachten we daarom dat ze extravert zijn, dat ze dus makkelijk klanten aanspreken en dat ze positief zijn ingesteld. Voor iemand die moet verkopen, is dat belangrijk. Ze moeten ook goed in team kunnen werken.”

Chaubet: “We hechten veel belang aan het respectvol kunnen omgaan met iedereen, aan het continu verbeteren en innoveren en aan het bieden van service. We maken dit ook duidelijk kenbaar, onder meer via projecten rond diversiteit – waarvoor we vorig jaar trouwens nog een prijs gewonnen hebben bij Comeos -, rond zorg voor milieu, rond opleiding, rond integratie, etc. We besteden ook veel tijd aan de integratie en opleiding van onze nieuwe mensen, aan evaluatie en evolutie, en aan doorgroei. Onze mensen weten ook dat ze deel uitmaken van een grotere Benelux-organisatie.

Voor onze winkels trekken we medewerkers aan die dichtbij wonen, die DIY-professionals willen worden, graag klanten helpen en hen raad geven. Mensen met doorgroeipotentieel krijgen kansen aan om te evolueren naar leidinggevende jobs en naar gespecialiseerde hoofdkantoorjobs. Hiervoor werven we ook mensen aan die wat ervaring kunnen brengen.“


Hoe meet u of u die doelstelling bereikt?

Delfosse: “Sinds de verandering van onze naam en ons logo merken op de bijeenkomsten van ons winkelpersoneel een groot enthousiasme. Vroeger kreeg je er al eens kritiek en werd er wel eens gezaagd. Nu is dat niet het geval. Als het personeel al eens een minpuntje wil aanhalen, zegt men dat er hard moet worden gewerkt. We proberen dat op te vangen door extra werktijden toe te kennen.”

Chaubet: “Bij de sollicitanten testen we dat in de aanwervinggesprekken. We willen weten waarom ze bij ons willen komen werken, wat hen aanspreekt in ons bedrijf. Het is voor ons belangrijk te weten of de mensen begrepen hebben aan welke waarden we belang hechten.”


Krijgt u veel spontane sollicitaties?

Delfosse: “We krijgen inderdaad meer en meer spontane sollicitaties. Ze komen zowel van mensen die zonder job zitten als van mensen die willen veranderen, bijvoorbeeld omdat het op het werk wat minder gaat. Maar misschien komt het ook door onze website: die werd vernieuwd opdat we er ook onze vacatures op kunnen plaatsen.”

Chaubet: “We stimuleren ‘gecontroleerd’ spontane sollicitaties via onze websites, vooral dan voor functies op het hoofdkantoor. Voor lokale functies komen er ook vele spontane sollicitaties in onze winkels.
Vermits onze turnover vrij laag is, richten we ons veeleer doelgericht naar de arbeidsmarkt. Met een originele campagne in Gent hebben we dit voorjaar bijvoorbeeld vrij soepel 85 nieuwe medewerkers kunnen aantrekken voor onze nieuwe Brico Plan-It winkel aldaar.”


Voeren jullie speciale imagoacties naar potentiële werknemers toe?

Delfosse: “We doen geen specifieke imagoacties naar potentiële werknemers. Die verlopen immers via onze algemene publiciteit en ons kleurrijk logo.”

Chaubet: “Ook wij doen geen speciale acties voor sollicitanten. Wij bestaan reeds meer dan veertig jaar en hebben een goede notoriëteit via onze winkelformules Brico, Brico Plan-It en Brico-City. De mensen weten waarvoor we staan. Er is een duidelijk sterk verband tussen het imago dat we uitstralen in de markt en hoe we willen overkomen als werkgever. We willen het imago hebben professioneel te zijn, continu op zoek te zijn naar verbeteringen en te innoveren. Dit jaar hebben we zo 40% van het aanbod van onze winkels vernieuwd.”

 

 

Wilt u op 6 december zelf aanwezig zijn op het Vlerick Retail Platform? RetailDetail deelt 4 GRATIS toegangskaarten uit aan lezers. Mail voor vrijdag 16 november vóór 18u naar pauline.neerman@redactie.retaildetail.be en maak kans op een toegangskaart.

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN