RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Denis Pilet
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Erik Haegeman: “Wat ik de laatste acht maanden (her)ontdekt heb bij Brico”

icon
In bleed1 oktober, 2013

Gespecialiseerde winkels maken comeback in België

Dat Erik Haegeman niet op roze wolkjes terecht is gekomen bij zijn terugkeer bij Brico, noch wat de markt noch wat de keten zelf betreft, geeft hij zonder schroom toe. Hoewel er tot op heden geen volledige marktcijfers zijn van de Belgische doe-het-zelfsector (doordat er toch nog vrij veel zelfstandigen zijn) is het duidelijk dat in een stabiele markt waar het aantal vierkante meters georganiseerde winkelketens stijgt, de omzet per vierkante meter onder druk staat.

 

Brico zag daarbij het marktaandeel het afgelopen jaar dalen, al is die negatieve trend volgens Haegeman sinds mei wat gebroken. Voor de keten waar Haegeman ooit zijn carrière startte, vormen de ‘grote drie’ (Hubo, Mr Bricolage en Gamma) de voornaamste concurrentie, maar ook de webshops zijn een klein beetje van het marktaandeel aan het afnemen. Ook ziet de topman specifiek in België weer meer gespecialiseerde winkels de kop opsteken, met concepten als Colora of X²O die stevig ingebed zijn in het lokale weefsel.

 

Wat eveneens sterk meespeelt volgens de nieuwe topman, is het belang van het tuinsegment bij Brico en vooral Plan-it: “Het tuinassortiment is bij Brico goed voor dubbel zoveel omzetaandeel als bij onze collega’s. Toen het voorjaarsweer zo lang slecht bleef, zaten wij dus toch even met knikkende knieën.”

 

Brico City wint aan belang

Toch zijn er zeker ook lichtpunten, meent Erik Haegeman: ondanks alle druk hebben Brico, Plan-it en de nieuwe Brico City-winkels toch een kleine marktaandeelwinst weten te realiseren in het afgelopen jaar. Dat is met name te danken aan het succes en de expansie van de Plan-it-winkels (alleen de vestiging in Gent haalt wegens de wegenwerken niet de verhoopte resultaten) en aan het nieuwe City-concept, dat Brico ontwikkeld heeft voor binnenstedelijke locaties.

 

De City-winkels zullen de komende tijd volgens de topman aan belang winnen: “Er komen er zeker nog bij, en ze zullen uiteindelijk ook het volledige assortiment – en meer – ter beschikking hebben. Bovendien zullen ze fungeren als afhaalpunt voor online bestellingen voor de bewoners in de omgeving.”

 

Er wordt evenwel geen verdere expansie voorzien voor het outletconcept Briko Dépôt, zoals Maxeda er momenteel een heeft in Fontaine-l’Evêque. “Die winkel doet het heel goed, maar het is gewoon geen uitrolbaar concept. Een discountmodel kan gewoon niet als niemand hogere lonen betaalt dan jij. Brico is vandaag de retailer die zijn medewerkers het meeste betaalt, meer zelfs dan in de foodbranche”, aldus Haegeman.

 

Brico zet in op franchise voor expansie

Ook Brico zelf loopt in de huidige vorm tegen zijn expansiegrenzen aan. “Er zijn nog wel enkele witte vlekken – meer bepaald de kleinere steden en gemeentes – maar gezien onze structuur en de omzetten per vierkante meter die we moeten draaien om rendabel te zijn, lijkt het openen van nieuwe eigen winkels moeilijk. Wel zijn er mogelijkheden voor franchising. We moeten een nieuw format en nieuwe condities uit gaan werken om zo ook die kleinere steden met Brico’s te kunnen uitrusten”, vervolgt Haegeman.

 

Bovendien wordt het volgens hem “wellicht een goede zaak om Brico ‘big boxes’ uit te werken, die gebaseerd zijn op de Plan-it-assortimenten maar niet die kostenstructuur en marges hebben.”

 

‘Home improvement’ toch niet de oplossing

De bestaande winkels zal Maxeda ondertussen blijven moderniseren en steeds aantrekkelijker maken, zodat de ‘shopping  experience’ zo aangenaam mogelijk wordt. “De komende maanden gaan we werken aan conversie en klanttevredenheid. Het zijn termen die we allemaal heel hoog in het vaandel dragen, maar eigenlijk doen we er weinig mee. In 2014 gaan we die factoren echt meten en een actieplan opstellen. Geen enkele retailer heeft immers meer ‘switchende’ klanten dan Brico.”

 

Dat dat aantrekkelijk maken van winkels ook per se gepaard moet gaan met meer aandacht voor ‘home improvement’ en een groter decoratie-aanbod, gelooft Erik Haegeman evenwel niet. “Brico moet volgens mij vasthouden aan zijn DNA, en dat is meer ‘technisch’ zijn. Ten eerste omdat we in België al zoveel gespecialiseerde winkels hebben, ten tweede omdat een groter decoratieaanbod ten koste gaat van andere productcategorieën die een hogere omzet per vierkante meter halen, zoals verf of gereedschap. Ik geloof er dus niet zo in bij winkels die kleiner zijn dan 4.000 m².”

 

Processen en organisatie vereenvoudigd

Een andere strategiewijziging die Maxeda sinds de komst van Haegeman heeft doorgevoerd, is het vereenvoudigen van de organisatiestructuur. Zo wordt de productieketen verder geprofessionaliseerd, waarbij de logistieke capaciteiten van Brico ook ter beschikking worden gesteld van Praxis en Formido.

 

Het doel is om dankzij een betere vraagplanning op het niveau van de magazijnen de rotatie te verhogen. Vroeger stonden de inkoopteams soms ver van de stocks af, omdat die per formule werkten zonder zicht te hebben op de eigenlijke voorraden in het centrale magazijn.

 

Waar vroeger de klemtoon lag op centralisatie, zijn het nu weer de formules zelf die het voor het zeggen hebben. Als de formules met andere woorden niet akkoord zijn met iets, gaat het niet door. “We hebben duidelijk gesteld dat we de processen en de organisatie moeten vereenvoudigen. Maar dat blijkt een lastigere klus te zijn dan verwacht, omdat we met een toch zeer complexe structuur zitten. Een voorbeeld: Maxeda is qua omzet circa even groot als Intergamma in de Benelux. Terwijl daar echter 300 à 350 mensen op de centrale diensten voor beide landen werken, zijn dat er bij Maxeda 600.”

 

“Vast aantal meters voor Europese en Aziatische leveranciers”

Verder moeten eveneens de assortimenten structureler worden herzien, vindt Haegeman. “In Shanghai hebben we een inkoopkantoor waar een vijftigtal mensen voor ons werken. Vandaag wordt dat beschouwd als een leverancier en doen ze dus mee aan ‘range reviews’ en tenders samen met Europese leveranciers. Beter zou echter zijn naar een systeem te gaan waarbij we een vast aantal meters van het assortiment vastleggen voor onze Aziatische leveranciers en een vast aantal voor de Europese, om frustraties te vermijden.”

 

Ook een verdere consolidatie van het aantal leveranciers is volgens de topman nodig: “Brico heeft vandaag nog veel meer leveranciers dan Praxis of de concurrenten. Dat geeft complexiteit. Leidende factor zal daarbij wel het artikel zijn: we willen niet dat onze gamma’s verarmen. We hebben de logistieke capaciteiten om als het moet een leverancier vast te houden die slechts heel weinig sku-nummers aan ons levert.”

 

“De laatste twee jaar hebben we weliswaar vooral gestuurd op financieel gewin, minder op productontwikkeling of op de vraag welk competitief voordeel de assortimentskeuze ons eigenlijk oplevert. Daar moeten we een nieuw evenwicht in zoeken,” merkt Erik Haegeman nog op.

 

Tegen 2016 gepersonaliseerde klantenaanbiedingen

Tot slot is de topman ook druk bezig met het uitwerken van een multichannelstrategie voor de doe-het-zelfretailer. De Maxeda-multichannelstrategie, waarvoor Brico en Praxis samen de ‘backbone’ ontwikkelen, bestaat enerzijds uit webverkoop (een click&collect-service wordt eind dit jaar of begin volgend jaar uitgerold) en anderzijds uit een gepersonaliseerde klantenaanpak.

 

“Het internet maakt dat alles erg transparant wordt, en dan vooral de prijzen. We moeten allemaal nadenken hoe we nu de boodschap ‘value for money’ ook op het internet kunnen overbrengen. Zo zou het bijvoorbeeld een oplossing zijn als leveranciers bepaalde serienummers van een product niet aan online spelers aanbieden, maar alleen in de doe-het-zelfzaken verkopen. Naar zoiets moeten we, anders gaan de klassieke retailers competitief nadeel ondervinden.”

 

Minstens even belangrijk is volgens Haegeman de vraag hoe je in zo’n omgeving de getrouwheid moet maximaliseren en de aantrek kunt verhogen. Het antwoord? “Door op basis van doorgedreven datamanagement en analyse aan de klant gepersonaliseerde informatie en aanbiedingen te geven. Gaat het bijvoorbeeld in het weekend regenen en weet je dat je klant net een grasmachine heeft gekocht, kun je hem aanraden te bemesten. En je voegt er een promotie voor meststof bij.”

 

Hoe ver Brico daarmee staat? “Ons strategisch plan is in uitvoering. We zullen het wel stap voor stap doen, omdat de kapitaalvereisten groot zijn. Plan-it zal eerst gaan. De website zal in het tweede kwartaal van 2014 actief zijn, het hele verhaal moet tegen het laatste kwartaal van 2016 afgerond zijn.”

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN