RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

GfK Retail Reports nu ook voor Belgische markt

icon
In bleed27 maart, 2012

Groeien door kennis

In Nederland bestaan de Retail Reports ondertussen een half jaar en kennen ze al heel wat succes. Daarom is het nu tijd voor de Belgische versie, vertelt nieuwe Division Director Erik Lejeune, die begin dit jaar de overstap maakte van bij Free Record Shop. “De Retail Reports geven op een heel toegankelijke manier gratis informatie over de verschillende branches van de retailsector.”

Elk trimester zal GfK Retail & Technology vanaf nu per sector een overzicht bieden van de gegevens die het dat trimester heeft verzameld en geanalyseerd. Trends, groeicijfers, statistieken en dergelijke komen daarbij allemaal aan bod. En dat op een attractieve en interactieve manier: “We hebben het wat sexy proberen te maken door de rapporten telkens rond een filmpje op te bouwen. Daarin bespreken onze service consultants beknopt de highlights van hun onderzoeksresultaten.”

“De Retail Reports worden volledig intern gedaan. Het zijn dus ook onze eigen experten die voor de camera komen, zowel in het Nederlands als in het Frans. Ze zijn het gewoon om heel wat presentaties te geven, zowel aan industrie- als aan retailzijde. Voor de bedrijven doen ze alle mogelijke marktanalyses, of dat nu prijszetting, hitlijsten of gemiddelden zijn. Door die contacten weten ze heel goed wat er leeft in hun sector, en het is die kennis die we nu elk trimester willen delen met de online Reports,” legt Erik Lejeune uit.

 

Axioma’s ontkrachten

gfkretailreportsHet blijkt namelijk belangrijk om een aantal axioma’s te ontkrachten. “Je weet altijd wel wat je zelf verkoopt, maar daarom niet wat een ander doet. Al te vaak neemt men dingen voor waar aan, zonder het exact te weten. Neem nu de boekenmarkt: het idee fixe is dat boeken afgedaan hebben en dat ze worden vervangen door e-books. In België is de omzet van e-books echter nog beperkt, terwijl 7 op 10 Vlamingen vorig jaar een boek las,” illustreert Lejeune. Ook het feit dat de meerderheid van de lezers jongeren waren, gaat tegen de clichés in.

Hetzelfde geldt overigens voor de muziekindustrie: “Hoewel men al jaren de dood van de muziekindustrie aankondigt, is er nog nooit zo veel muziek legaal gedownload als vorig jaar. De muziekverkoop is dus niet aan het einde van zijn Latijn, het formaat verschuift gewoon. Maar dat zijn zaken die retailers natuurlijk moeten zien aankomen om er op in te kunnen spelen.”

 

Retailers vergeten de cijfers

Als voormalig retailer weet de topman van GfK in België echter zelf maar al te goed dat daar het schoentje knelt en dat het allemaal gemakkelijker gezegd dan gedaan is. “In de retail is men meer ‘last minute’: je moet steeds commercieel reactief zijn. Er is altijd wel iets wat je onmiddellijke aandacht opeist, waardoor het langetermijndenken even moet wijken. Bovendien laten retailers zich nog vaak leiden door hun ‘buikgevoel’.”

Dat is zonde, vindt Lejeune: “De cijfers zijn er, voor iedereen. Het is spijtig dat men in de retail niet altijd de tijd nemen om deze dieper te analyseren. Ze moeten bedachtzamer omgaan met de data. Promotieacties horen bijvoorbeeld gekoppeld te worden aan de eigen verkoopcijfers, maar ook aan die van concurrenten. Anders schiet je toch gewoon met losse flodders?”

Aan industriezijde is men daarentegen al veel langer diepgaand met de cijfers aan de slag. “Er is nog een grote discrepantie tussen de industrie en de retail. Bij de grote producenten worden nauwgezet data verzameld en is er dikwijls ook iemand specifiek belast met de taak om die gegevens op te volgen en te analyseren. We merken in de samenwerking dat men er zich vaker baseert op concrete cijfers en alles grondig wil meten.”

 

De wereld verandert

gfkretailreports2De nood aan toegankelijke en bruikbare marktinformatie is echter voor alle partijen hoog én die is hoogdringend, want de wereld verandert bijzonder snel volgens Lejeune. “Elke seconde worden in de wereld gemiddeld 3,6 iPhones gekocht. Dat betekent dat er wereldwijd minder kinderen geboren worden dan dat er iPhones worden gekocht.”

Volgens recent onderzoek zal iedereen binnen twee jaar zelfs gelijk waar en gelijk wanneer toegang tot het internet hebben. Het gaat hard, dus de omgeving nauwlettend in de gaten houden is volgens Lejeune de boodschap. “Kijk ook maar naar de evolutie van onlineverkoop in Nederland tegenover in België. In Nederland hadden ze de bui al veel eerder zien aankomen dan hier. Daardoor zijn wij nu nog bezig met een onlinestrategie uit te werken, terwijl mobiel al aan de deur klopt.”

“Des te beter dus dat de aandacht voor de markt en voor data toeneemt. GfK is er om bedrijven daarbij te ondersteunen en onze consultants staan steeds klaar om passend advies te geven. Naast de Retail Reports starten we ook een nieuw panel met diepgaand marktonderzoek rond Fashion. We zijn er immers van overtuigd dat wie in het veranderende consumptielandschap vooruit wil gaan, slechts kan weten door te meten,” besluit Erik Lejeune.

 

 

Het eerste Belgische GfK Retail Report is vanaf vandaag, 27 maart 2012, online te raadplegen via:
www.gfk-retailreports.be en www.gfk-retailreports.be/fr

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN