RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Gold Buyers is de McDonald’s van de goudbusiness”

icon
In bleed1 maart, 2012

Vincent Van Acker, die Gold Buyers begeleidt bij de uitrol van hun netwerk in België, legt de formule uit: “Gold Buyers is een standaardconcept dat wereldwijd volledig uniform is. Je kunt het eigenlijk een beetje vergelijken met een McDonald’s voor de goudbusiness.

Van origine is Gold Buyers een Australisch bedrijf dat een zestal jaar geleden is opgericht. Algauw is het concept ook in de Verenigde Staten uitgerold en inmiddels is Gold Buyers een drietal jaar aanwezig in Europa. In België zijn de kiosken voor het eerst in december opgedoken, ondertussen zijn er al acht vestigingen (Kortrijk, Kapellen, Sint-Agatha-Berchem,  Anderlecht, Woluwe , Hornu, Luik en Mons).”

 

U bent geen onbekende in de Belgische retail. Hoe bent u bij Gold Buyers terecht gekomen?

V.V.A.: “Inderdaad, ik ben onder meer actief geweest bij kledingmerken Damart en Ulla Popken, en zelfs even in de directie van – toen nog – De Post. Het begin van mijn loopbaan was zelfs in de doe-het-zelfsector.

goldbuyers2Vanwaar deze wending? Toen ze mij in september contacteerden vanuit Nederland of ik eens een kijkje wilde komen nemen naar het Gold Buyers-concept, was ik eerlijk gezegd zelf wat wantrouwig. Maar na erheen te gaan en het grote succes van de kiosken met eigen ogen te zien, was mijn interesse gewekt.

De eenvoud van het model sprak me aan. Of een formule levensvatbaar is, hangt volgens mij af van verschillende factoren: de eerste is eenvoud (hou het simpel!), de tweede is de motivatie van je mensen op de werkvloer. Retail is niet voor bureauridders, voor mij is retail een zaak van mensen. En dat heeft Gold Buyers, met zijn Angelsaksische no-nonsensaanpak, heel goed begrepen.

Ik vreesde wel dat het in België misschien niet – of althans niet meteen – zou aanslaan, omdat de Belg toch meer gereserveerd is. Zeker als het over geldzaken of dergelijke gaat, is de Belgische consument vrij terughoudend. Maar die vrees bleek totaal ongegrond.”

 

Hebben de Belgen dan niet moeten wennen aan het concept?

V.V.A.: “Al in de eerste weken heeft Gold Buyers België alle records geklopt! Pas in december zijn we begonnen met de uitrol en begin januari hadden we al vijf punten. Normaal is er een inloopperiode van een aantal weken, waarin de consument zich vertrouwd maakt met het concept, maar hier ging het meteen als een trein.

We hebben in die eerste maand liefst één kiosk per week uitgerold. Nu is het tijd om eventjes te stabiliseren en te evalueren. Ze zijn alle vijf goed vertrokken; de eerste resultaten van de vestiging in shoppingcenter Basilix zijn zelfs fenomenaal. Ondertussen rollen we weer een reeks van vier uit  aan het tempo van één per week. Het doel is om eind 2012 toch een vrij volledige dekking te hebben.”

 

Jullie Belgische lancering ging nochtans niet gepaard met veel tamtam.

V.V.A.: “Op het gebied van marketing doen wij niks van klassieke above-the-line publiciteit. Gold Buyers heeft een zeer Angelsaksische mentaliteit op dat vlak: ze beschouwen dat als verloren geld. Nee, wij moeten het hebben van het directe contact. We zitten met onze kiosken bijvoorbeeld heel graag zeer dichtbij een supermarkt, omdat daar veel loyale traffic is.

We spreken de mensen aan, leggen het businessmodel uit en geven zelfs een zakje mee voor tijdens het shoppen. Op dezelfde manier verhogen we onze visibiliteit op subtiele wijze door balonnen te geven aan kinderen die erom vragen. Bovendien zijn de balonnen een uitgelezen eerste contactmoment tussen de moeder en de Gold Buyers-medewerkers.

Na een transactie geven we ook steeds drie vouchers mee. Die kunnen de klanten bijvoorbeeld geven aan een buur, vriendin of familielid. Dergelijke mond-aan-mondreclame is voor ons nog steeds de beste publiciteit.”

 

Wat gebeurt er met het aangekochte goud?

goldbuyers1V.V.A.: “Al het aangekochte goud wordt ’s avonds opgehaald. Het gaat allemaal naar de raffinaderij in Spanje, dat ook het verificatiecentrum is: alles wordt daar nog eens extra gecontroleerd op echtheid en waarde. Vervolgens wordt het goud in Zürich door onze klant opgekocht en hersmolten tot goudstaven.

Het totale wereldvolume goud wordt geschat op drie Olympische zwembaden vol. Wel, liefst de helft zou bij mensen thuis liggen. Ons argument om goudsieraden te verkopen is dan ook mede een ecologisch: het is beter om oud goud te hergebruiken en te smelten, dan nieuw goud te moeten opdelven.”

 

Is er geen reëel gevaar voor louche praktijken?

V.V.A.: “Als iemand zich aanbiedt, testen we het goud of het zilver op hun waarde volgens de dagprijs. Het goud wordt ter plaatse gewogen door één van de kioskmedewerkers, dus er is volledige transparantie. Testen doen wij helemaal gratis.

Naar veiligheid toe moeten de klanten zich ook steeds registreren: we noteren al hun gegevens en vragen identiteitsbewijs. We doen geen enkele transactie zonder legitimatiebewijs. Als een klant vier keer per maand langskomt, wordt dat bovendien automatisch gesignaleerd door ons systeem.

Maar toegegeven, het is wel een gevoelige sector. Daarom nodigen we de lokale politie uit telkens als we een kiosk openen. Dat beantwoordt eventuele vragen en werkt een goede relatie in de hand. Met de open kiosken beklemtonen we ook een imago van transparantie en vertrouwen.

Er is altijd beweging rond de kiosk: mensen zien wat er gebeurt, komen kijken, blijven even staan om zich te informeren, etc. Op zes jaar tijd in 600 kiosken over de hele wereld is zelfs nog nooit een overval gebeurd, omdat er voortdurend enorme passage en grote sociale controle is.”

 

Wie zijn de mensen die hun sieraden bij jullie verkopen?

V.V.A.: “Onze klanten zijn dames tussen de dertig en de zestig. Je kunt ze eigenlijk grosso modo in drie types onderverdelen. De eerste groep zijn vrouwen die het moeilijk hebben om de eindjes aan elkaar te knopen. In de huidige crisisomgeving zien we meer en meer dat men zich genoodzaakt ziet oude sieraden – soms erfstukken – van de hand te doen.

 

De tweede categorie zijn de zogezegde ‘luxedames’ die hun juwelen gewoon niet meer graag dragen. Ze vinden hun sieraden uit de mode, zijn ze beu en kopen zich liever eens wat nieuws. Veruit de grootste groep zijn echter koppels die uit elkaar gaan. Ze ontdoen zich van de juwelen om uiteenlopende redenen: financieel, emotioneel, enz.”

 

Vinden jullie vlot personeel om de kiosken te bemannen? Vier full-timers per stand is toch niet niks.

V.V.A.: “Ik zoek voortdurend goeie mensen. Ik wil gerust de VDAB, Actiris en de FOREM bedanken voor hun professionaliteit, want zij hebben echt goed geholpen, maar in sommige regio’s is het gewoon heel moeilijk om medewerkers te vinden. In Brussel en Wallonië ging het vlot, maar met name in Kortrijk was het ontzettend moeilijk om kandidaten te vinden.

goldbuyers3Nochtans doen we de vorming van onze medewerkers zelf. Elke medewerker heeft recht op 80 uur opleiding, en het goud testen zelf leer je al in een paar uur. We houden geen rekening met achtergrond, diploma’s, ervaring of zo meer. Wat van hoofdbelang is, is dat onze medewerkers vlot contacten leggen. Ze moeten een praatje kunnen slaan met de mensen, zonder dat het marktkramers worden natuurlijk.

Qua arbeidsorganisatie pakken we het eveneens heel Angelsaksisch en no-nonsense aan: de vier of vijf mensen per kiosk vormen één ploeg en die zijn allemaal gelijk, er is geen manager. We gaan ervanuit dat dat team zichzelf goed reguleert, zelfs om samen hun uren te regelen etc. Per vijf teams is dan wel een district manager bij wie ze terecht kunnen als ze er onderling echt zelf niet uit geraken.

Iedereen maakt trouwens kans om zelf ook district manager te worden. Voor elke medewerker zijn er doorgroeimogelijkheden nationaal én internationaal. Maar om verder op je vraag te antwoorden: de verdere uitgroei gaat heel snel gebeuren, dus is het organisatorisch altijd spannend om medewerkers te vinden.”

 

Hoe snel zie je de verdere uitrol gebeuren?

V.V.A.: “Dat hangt ervan af hoe snel we met partners in zee kunnen gaan, en dan bedoel ik vooral beheerders en eigenaars van winkelcentra. In België zijn er inderdaad minder overdekte winkelcentra dan in de ons omringende landen, maar ze zijn wel groter. In Nederland heb je in elke stad – hoe klein ook – wel een winkelcentrumpje, maar die zijn veel kleinschaliger.

Panden met een balie openen buiten een shoppingcentrum is voor Gold Buyers in ieder geval geen optie. We hebben de visibiliteit en de passage nodig. En ook voor de winkelcentra is het interessant om ons te hebben: uit studies blijkt dat 80% van het geld dat mensen bij ons krijgen meteen weer in het winkelcentrum wordt uitgeven.”

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN