RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

GS1 ECR biedt cursus Category Management

icon
In bleed8 augustus, 2011

 



“Onze maatschappij evolueert: de consument is steeds beter geïnformeerd en hierdoor veel kritischer. Een fenomeen dat door de technologische evoluties nog versterkt wordt. Merken en winkels worden beoordeeld, en dit oordeel wordt ogenblikkelijk gedeeld met het sociale netwerk. Fouten maken is met andere woorden bijzonder nefast,” aldus Lisa Van den Bossche, Junior ECR & Marketing Manager GS1 Belgilux.

Jan Somers, CEO GS1 Belgium & Luxembourg beaamt volmondig: “Sommige bedrijven zouden deze evolutie willen tegenhouden. Ze doen me denken aan het oude koppel dat 11 jaar geleden aan de kassa stond en geen wisselgeld in euro wou aanvaarden onder het mom van ‘wij doen niet mee met de euro’.

In het VK speelt Tesco bijvoorbeeld net op deze ontwikkeling in door gratis WiFi aan te bieden aan hun klanten tijdens het shoppen. Ze lijken te zeggen: ‘Scan onze producten, vergelijk onze prijzen maar met de concurrentie en indien je (on)tevreden bent, deel dit dan gerust met je sociale netwerk.’ Dat is totale transparantie.” 

Hoe wil GS1 bedrijven helpen in dat veranderende consumptielandschap?

Jan Somers: “GS1 Belgium & Luxembourg is lid van de wereldwijde GS1-organisatie (voorheen EAN) die de GS1-standaarden voor automatische identificatie (barcodes en RFID) ontwikkelt. We zorgen ook voor elektronische uitwisseling van standaardberichten en de gegevenssynchronisatie via een elektronische catalogus.

Typische toepassingen van de GS1-standaarden zijn productscanning aan de kassa, het traceren van voedingsmiddelen, radiofrequentie-identificatie in de logistiek, het linken van elektronische berichten, authenticatie van geneesmiddelen en ECR-samenwerkingsconcepten tussen fabrikanten en distributeurs.”

 

Wat is het nut van die standaarden?

Jan Somers: “Het nut van standaarden laat zich best uitleggen door te zien wat er gebeurt bij de afwezigheid ervan: inefficiënties, onverenigbare processen en hoge kosten om elke klant op zijn specifieke wenken te bedienen. Standaarden vormen de basis voor correcte en verstaanbare uitwisselingen tussen bedrijven, wat helpt om de kosten te drukken voor bedrijven én de consument.

Naast standaarden biedt GS1 oplossingen aan die zowel bedrijf als consument (of patiënt) een meerwaarde bieden. Sinds 2007 is GS1 Belgium & Luxembourg bovendien gefusioneerd met ECR Belgium.”

 

Hoe komen deze standaarden en oplossingen tot stand?

Lisa Van den Bossche: “ECR staat voor ‘Efficient Consumer Response’. De missie is niet meer en niet minder dan het helpen van bedrijven om beter samen te werken, om de consument beter, sneller en tegen een lagere kost te bedienen. ECR doet dit met een pakket van innoverende concepten en richtlijnen en maakt hierbij gebruik van de GS1-standaarden en ondersteunende diensten en projecten. Prioritair is dat bedrijven meerwaarde halen uit samenwerking in de keten.

GS1 levert op zijn beurt het platform voor standaardontwikkeling en overleg tussen fabrikanten en distributeurs, hospitalen, transporteurs, douanes, software ontwikkelaars, autoriteiten, etc. Overleg is hier het sleutelwoord.”

 

Samen willen GS1 en ECR dus ook ketenoverleg bevorderen.

Jan Somers: “Om de uitdagingen van de nieuwe consumptiemaatschappij te doorstaan heb je naast betrouwbare data (GS1 heeft van datakwaliteit haar prioriteit nummer 1 gemaakt!) ook een goede samenwerking met je handelspartners nodig. Het gaat immers over het aanbieden van het juiste product, op de juiste plaats, met de juiste presentatie, aan de juiste prijs en ondersteund door de juiste promotie.

Dat mag simpel lijken, het is het niet. Hoeveel mensen krijgen bijvoorbeeld kortingsbonnen voor producten die helemaal niet in hun aankoopprofiel passen en die hen dus eerder irriteren dan overtuigen? Plaats daar de hoeveelheid data tegenover die wordt verzameld via getrouwheidskaarten!”

 

Welke rol kan Category Management daarbij spelen?

Luc Desmedt, Managing Director LD & Co: “Category Management is een functie die 20 jaar geleden op weinig of geen businesskaartjes prijkte. Dankzij de ECR Europe Blue Books rond category management, ontwikkeld in samenwerking met internationale topbedrijven, kwam daar verandering in.

Vandaag wordt in de meeste bedrijven op één of andere manier aan categoriemanagement gedaan, maar vaak verschilt de concrete naamgeving van bedrijf tot bedrijf: category management, trade marketing, shopper marketing, customer development, enz. De essentie zou echter steeds dezelfde vraag moeten zijn: hoe kunnen we als fabrikant en retailer samenwerken om op de winkelvloer het verschil te maken, rekening houdend met de belangen van fabrikant, retailer en shopper?

En gezien het toenemend professionalisme van zowel fabrikanten als retailers, alsook de reeds vermelde consumententrends, is de nood aan doeltreffend category management actueler dan ooit. Dit vraagt om de juiste aanpak. Maar vooral om mensen met de juiste kennis en vaardigheden.”

 

Wat kunnen deelnemers van de opleiding verwachten?

Lisa Van den Bossche: “Speciaal voor aanstormend category managementtalent, organiseert GS1 Belgilux op 20 september 2011 voor de derde maal de opleiding “Category Management voor beginners”. De opleiding wordt gekenmerkt door een pragmatische aanpak, bestaande uit een combinatie van interactieve presentaties en praktische workshops. Wij streven hierbij als VZW naar een optimale prijs-kwaliteitverhouding.

De opleiding wordt gegeven door Luc Desmedt, managing director van LD&Co. Hij werkte voordien 15 jaar bij P&G in verschillende marketing & sales functies en bij Retail Insights.”

 

Klik hier voor het programma en de online registratie

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN