RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hans Anders predikt de revolutie

icon
In bleed24 april, 2012

Dertig jaar later is deze BeNeFraLux-keten uitgegroeid tot een begrip, waarvan de basiswaarden nog steeds dezelfde zijn. Goed horen, goed zien én er goed uitzien, daar gaat het om bij Hans anders. Alex Stergialis, marketing manager voor België, en Hans Zoon, general manager voor België, leggen uit hoe dat precies in zijn werk gaat.

 

Sinds een jaar heeft Hans Anders nieuwe fondsen gevonden. Heeft dit invloed gehad op het beleid?

H.Z.: “Vanaf 2004 is Hans anders in handen geweest van het Nederlandse private equity fonds Gilde. Dat vertaalde zich in een uitgesproken Nederlands beleid. Voor Nederland resulteerde het in een duidelijke marktleiderspositie, maar de buitenlandse vestigingen verdwenen hierdoor een beetje op de achtergrond.

 

Hierin kwam echter resoluut verandering met het beleid van onze nieuwe CEO, Patrick Herman. Patrick is Belg, spreekt vloeiend meerdere talen en heeft een pak internationale ervaring. Sinds 2010 vaart het bedrijf dus weer een echte internationale koers. De voertaal in de raad van commissarissen is nu Engels, aangezien Alpha uit Frankrijk en Alpinvest uit Nederland de hoofdaandeelhouders zijn, maar ook het management een aanzienlijk aandelenpakket heeft.”

 

Hebben deze veranderingen invloed op jullie toekomstplannen?

H.Z.: “Investeringsfondsen hebben in principe een beperkte looptijd. Dit vermindert de investeringen op het eind. Met de nieuwe eigenaars waait er een nieuwe wind door het bedrijf, waardoor weer veel mogelijk is. Door de internationalisering werken we bijvoorbeeld in elk land met lokale mensen. Zij kennen de gebruiken en het koopgedrag van hun klanten, en dat werpt zijn vruchten af.

 

Naast de internationalisering streven we bovendien naar vereenvoudiging in de organisatie en ook op het gebied van onlineverkoop mogen we niet achterblijven. Verder gaan we in 2012 in België, naast de 93 bestaande winkels, nog een viertal – wat grotere – winkels openen.”

 

Wat zijn voor 2012 de evoluties en de verwachtingen voor Hans Anders België?

H.Z.: “We kijken de toekomst vol vertrouwen tegemoet, ondanks de recessie. De consument houdt zijn hand op de knip en stelt bepaalde uitgaven uit, zoals de aankoop van een bril. Onze prijspolitiek speelt echter in ons voordeel. Wij bespelen het onderste marktsegment, maar niet ten koste van de kwaliteit en de service. Een bril bij Hans Anders kost al snel de helft van een bril in een speciaalzaak.”

 

Toplocaties worden onbetaalbaar

Wat zijn de sterke en zwakke punten van Hans Anders?

A.S.: “De consument weet dat Hans anders een sterke prijzenpolitiek voert, maar is nog niet voldoende op de hoogte van onze andere troeven. We moeten onze klanten nog meer overtuigen van onze kwaliteit, onze degelijkheid, onze transparantie en eerlijkheid en onze goede service. Dit hebben we in het verleden niet genoeg gecommuniceerd. Focus blijft echter ons prijsbeleid; dat is ons DNA, daar mag niet aan geraakt worden!”

 

Positioneert Hans Anders zich in België anders als in Nederland?

A.S.: “In Nederland is Hans Anders marktleider en dan sla je natuurlijk een andere toon aan. Ondanks onze 93 winkels, heeft de merkbekendheid van Hans Anders in België nog een duw in de rug nodig. Dat wordt een belangrijk werkpunt. Een andere focus ligt op ons prijsbeleid: elke dag de juiste prijs, dat is onze boodschap.”

 

Verschilt de Belgische markt sterk van de Nederlandse?

H.Z.: “In Nederland is de vertaalslag van zelfstandigen naar ketens al achter de rug en is de democratisering van de prijs al gebeurd. België heeft vooral lokale opticiens die behoorlijke marges halen. In tegenstelling tot Nederland en Frankrijk zijn er over België geen cijfers beschikbaar. Voor Nederland vertegenwoordigt de markt één miljard euro, voor Frankrijk vijf miljard. In België blijft het daarentegen gissen, want er worden geen cijfers vrijgegeven.

 

Toch zal deze markt noodgedwongen transparanter moeten worden, want ketenvorming dringt zich op. Deze evolutie is duidelijk merkbaar in het buitenland en ook België zal volgen. Toplocaties worden voor zelfstandigen onbetaalbaar en dat heeft ontegensprekelijk invloed op hun marktaandeel.

 

Er is echter nog een mentaliteitsverschil waar we rekening mee moeten houden. In België stapt men makkelijk naar de oogarts om de ogen te laten meten. Nochtans kunnen onze deskundige medewerkers, die uitgerust zijn met de laatste technologie, ook gewoon in de winkel meten om de sterkte van de bril te bepalen.”

 

Kijken naar de wensen van de klant

Welke doelgroep willen jullie met Hans Anders in België bereiken?

A.S.: “Klanten die niet te veel kunnen betalen en slimme klanten die begrijpen dat ze niet te veel hoeven te betalen om goed te zien, te horen en eruit te zien. Volgens onze Belgische database is de gemiddelde klant 47 jaar en telt ons klantenbestand iets meer vrouwen dan mannen. In se is het natuurlijk zo dat iedereen die een bril of lenzen nodig heeft bij ons welkom is.”

 

Wat is het profiel van de gemiddelde Hans Anders-klant?

H.Z.: “Het gekke is dat het idee leeft dat we enkel klanten tellen in de laagste inkomens. Fout, zo blijkt. In ons klantenbestand zitten evengoed mensen die een hogere opleiding genoten hebben. Net zoals in een supermarkt hebben wij klanten van allerlei kunne.”

 

Onderzoek heeft uitgewezen dat Hans Anders-klanten hun winkel niet echt trouw zijn. Enig idee hoe dit komt?

H.Z.: “Dat lijkt me sterk. Onderzoek heeft net uitgewezen dat klanten makkelijk terugkomen eens ze Hans anders hebben leren kennen. We hebben veel herhaalaankopen. Dat we in een moeilijke branche zitten, dat ontken ik niet. Mensen die moeten brillen, hebben gemiddeld maar om de drie jaar een nieuwe bril nodig. Dat bemoeilijkt het opbouwen van de relatie met de klant. De personeelsfactor is daarom zeer belangrijk. Een klant herinnert zich namelijk wél vriendelijk personeel en een goede service.”

 

De brilmonturen van Hans Anders hebben een standaardprijs van 39 euro. Waarom zo goedkoop?

H.Z.: “Stel de vraag eens anders: waarom zijn andere monturen zo duur? Concurrerende optiekwinkels beweren dat goedkope monturen van slechte kwaliteit zouden zijn. Dat is natuurlijk onzin, want als je kwalitatief ondermaatse producten verkoopt, blijven je klanten na één keer kopen weg.

 

De klant van vandaag is mondig genoeg om terecht goede kwaliteit te eisen. Wij halen onze brilmonturen bij dezelfde fabrieken als alle andere brillenverkopers. Onze kwaliteit is dus even goed als die van onze concurrent.”

 

Sinds kort hanteren jullie een nieuw merkenbeleid. Naast de monturen van 39 euro bieden jullie ook merkenmonturen aan: Pierre Cardin, Nina Ricci, DKNY, Kenzo. Zit hier een strategie achter?

A.S.: “We missen potentiële klanten die bewust op zoek zijn naar een merkbril. Vandaar onze hernieuwde aanpak. Hoe zuidelijker je gaat, hoe meer vraag naar merkbrillen. Vooral bij de aankoop van een zonnebril speelt het merk vaak een rol. Een merkbril kost al gauw zo’n 50 euro meer, maar we zetten ze minstens 30 procent goedkoper in de markt.

 

Onze concurrenten vinden het niet fijn dat de leveranciers ook aan ons leveren, maar de markt verandert nu eenmaal. Het is een proces dat we in het verleden ook al hebben doorgemaakt.”

 

Waar koopt Hans anders haar monturen in? En met welke leveranciers werken jullie voor de glazen?

H.Z.: “Laat je vooral niks wijsmaken: de hele wereld werkt met dezelfde leveranciers. Een voorbeeld: een tijdje geleden was er grote wateroverlast in de fabriek van een leverancier. De fabriek moest noodgedwongen vier maanden dicht. Even heerste er paniek bij álle opticiens in verband met hun bestellingen.

 

We kopen in bij dezelfde leveranciers, maar verkopen onze brillen minstens 25 procent goedkoper. Wij hoeven gewoon niet zo nodig drie keer per jaar met vakantie…”

 

Uit studies blijkt dat de Belgische consument zijn unifocale bril binnen de week wenst.

H.Z.: “De glazen worden centraal geslepen in onze fabrieken. Voorlopig zitten we met een levertijd van acht werkdagen en dat kan inderdaad beter. Het is een kwestie van tijd vooraleer we het naar vijf werkdagen kunnen terugbrengen.”

 

 

Het volledige artikel kunt u lezen in de maarteditie van het RetailDetail Magazine.

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN