RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hema is in het voordeel in tijden van crisis

icon
In bleed29 november, 2011

In België is het oer-Hollandse Hema vandaag al stevig ingeburgerd.

C.K.: “Hema is natuurlijk al jaren aanwezig op de Belgische markt. De
eerste winkel was er eigenlijk al in 1984. Het was een winkel in
Turnhout, uitgebaat door een Nederlandse franchiseneemster die Hema dus
kende en het ook bij de Belgen wilde introduceren. De grote doorstart is
er echter gekomen met de overname van de winkelketen Sarma in 1997: daardoor hebben we ineens een groot aantal winkels kunnen neerzetten.

Hema winkelrekVanaf 2001/2002 hebben we een echt expansieplan op poten kunnen zetten.
In het begin groeiden we vrij langzaam, aan een tempo van een tweetal
winkels per jaar. Het was toen namelijk moeilijk goede panden te
verkrijgen, omdat niemand aan Hema dacht bij het ontwikkelen van nieuwe
vastgoedprojecten of wanneer nieuwe huurders werden gezocht. We hadden
nog geen naam in België, en dat heb je wel nodig op de
retailvastgoedmarkt.

Door te blijven groeien en te tonen dat het ons menens was, hebben we
evenwel steeds meer voet aan wal kunnen krijgen. Nu hebben we 86 winkels
en we zijn nog steeds bezig met expanderen. Midden december is de
laatste opening van dit boekjaar voorzien in Zottegem.”

Is het überhaupt nog rendabel om verder uit te breiden? Zottegem heeft tenslotte toch een heel klein verzorgingsgebied.

C.K.: “Hema wil altijd in alle belangrijkste winkelstraten aanwezig
zijn. Om dat mogelijk te maken hebben we verschillende formules,
aangepast aan de grootte van de woonkern. De kleinste formule heeft
slechts een oppervlakte nodig van 300m². Dergelijke winkels komen op
plaatsen als Lanaken, Tielt en Zottegem.

Voor de iets grotere, maar toch nog kleine, steden hebben we een formule
van 450m². In grote steden kan de oppervlakte dan weer van 650m² tot
zelfs 1800m² gaan, zoals het geval is in de Nieuwstraat in Brussel.

Naargelang de locatie pas je natuurlijk je omzetverwachtingen aan, maar
ook de kosten verschillen. In kleine steden zijn de huurprijzen lager,
wat dus toelaat ook daar een mooie rentabiliteit te hebben.”

Al een tijdje probeert Hema ook de rest van Europa te veroveren.

Hema wandelgangC.K.: “Vandaag is Hema aanwezig in vijf landen: Nederland, België,
Luxemburg (vier winkels), Duitsland en Frankrijk. In die laatste twee
landen moet Hema nog zijn plaatsje veroveren, maar het loopt alvast
vlot.

In Frankrijk loopt het momenteel zelfs formidabel. De eerste winkel
opende er een tweetal jaar geleden, vandaag zijn dat er al zeven. Ook daar was het evenwel zaak eerst naam te
creëren bij verhuurders en ontwikkelaars.

Ook in Duitsland heeft Hema dit jaar een paar nieuwe winkels geopend. De
groei is er iets minder dan in Frankrijk, maar na een wat moeilijkere
periode kunnen we nu ook daar mooie resultaten voorleggen.”

Welke vernieuwingen zijn er op eigen bodem geweest?

Hema impulsstraatC.K.: “In Nederland zijn er eerst en vooral formules bijgekomen. Zo
hebben we daar nu ‘high traffic’-winkels naast stations en andere drukke
knooppunten. Het zijn kleine winkels die de spulletjes verkopen die je
op dat moment nodig kunt hebben.

Qua omzet doen die winkels het zeer goed, dus we zullen zeker
onderzoeken of er eventueel plaats voor is op de Belgische markt. Al is
dat zeker nog niet voor de heel nabije toekomst.

Daarnaast hebben we een soort impulsstraat gemaakt in de winkels. We
zijn nadruk beginnen leggen op bepaalde artikelen – uit elke
productgroep – die aan heel scherpe prijzen en in een groot volume
worden aangeboden. Over die actieprijzen communiceren we ook extra
duidelijk.”

Hema is onlangs verkozen tot het meest onmisbare merk van Nederland. Hoe is de perceptie in België?

C.K.: “Iets minder dan twee jaar geleden hebben we de naambekendheid in
België gemeten. Daaruit bleek dat die naambekendheid hier zeer hoog is,
zelfs hoger dan verwacht. Hema wordt ook altijd als zeer onderscheidend
gezien en als een merk met een goede prijszetting. De Belgen herkennen
onmiddellijk ons design en appreciëren het ook.

Hema productenWel zien we dat de Belgische consument nog niet genoeg beseft dat Hema
ook voor hoge kwaliteit staat. In Nederland wordt Hema namelijk ook zeer
betrouwbaar geacht; het is niet het minst daarom dat men Hema het meest
onmisbare merk van Nederland vindt.

Het besef van het kwaliteitsniveau kan dus nog worden verbeterd. Dat
doen we door in onze communicatie nog meer het accent te leggen op het
kwalitatieve aspect. Ook in onze impulsstraat leggen we naast de
klemtoon op de prijs ook op wat het product nog meer te bieden heeft. We
wijzen op de meerwaarde, zoals bijvoorbeeld met onze coffeepads. We
maken duidelijk dat ze behalve goedkoop, ook maatschappelijk verantwoord
zijn en een keurmerk hebben.”

Hema heeft ondertussen ook in België een webshop, naar Nederlands voorbeeld.

C.K.: “Onlineverkoop is toch wel voor iedereen de toekomst. Hoewel
online retail in België vandaag nog kleiner is dan in Nederland, gaat
het kanaal héél snel groeien. De webshop is gewoon een verkoopkanaal
erbij.
Bovendien is het ook heel interessant om te oriënteren. Best veel
klanten bekijken eerst het aanbod op de webshop en kopen dan in de
winkels. Of ze bestellen online en komen het afhalen. Wij hebben ook
niet overal in België winkels, dus is het eveneens een manier om de
afstand te verkleinen naar de klant.”

Welke trends ziet u in het algemeen opgang maken in de retail?

Hema shopperC.K.: “Het valt vooral op dat niemand bepaald optimistisch is. Zeker
voor het begin van 2012 wordt gevreesd. Niemand kan om de negatieve
berichtgeving in de media heen: heel wat mensen vrezen echt voor hun
job, en anders zijn mensen sowieso wel van mening dat ze moeten
besparen. Zelfs wie persoonlijk nog geen gevolgen van de crisis heeft
gevoeld, denkt twee keer na vooraleer hij of zij geld uitgeeft.

Het wordt een heel moeilijk jaar voor iedereen in de retail, al hebben
wij wel een troef in handen met onze lage gemiddelde prijzen. De motor
van Hema is altijd ‘het leven van mensen leuker en gemakkelijker maken
voor weinig geld’ en dat geeft ons wel een competitief voordeel in
tijden als deze.”

Waarom verdient Hema België het de prijs voor Retailer van het Jaar in de wacht te slepen?

C.K.: “Als keten zijn we uniek: Hema biedt steeds leuk design aan een
scherpe prijs en met goede kwaliteit, en dat volledig onder eigen merk.
Zo’n breed assortiment vind je nergens anders in België. Ook zijn we nog steeds aan het expanderen, en als bedrijven blijven
groeien en mensen aanwerven, verdient dat volgens mij ook eens een
beloning.

Wat ook echt belangrijk voor ons is, is dat we klassenverschillen
gewoon irrelevant willen maken. Zeker in tijden van crisis als deze is
daar voor ons nog een grote rol in weggelegd.”

 

 

Normal
0

21

false
false
false

NL-BE
X-NONE
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standaardtabel;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:"Times New Roman";
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;
mso-fareast-language:EN-US;}

Verdient Hema de
‘Retailer of the Year’-award? Bekijk ook de andere twee kandidaten, en breng
donderdag 1 december uw stem uit op RetailDetail Night.

{youtubejw}q75P2oZEMIA{/youtubejw}

 

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN