RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hubo binnen drie jaar 50% groter!

icon
In bleed28 oktober, 2010

Met winkeloppervlakten langs belangrijke invalswegen van 2.000 tot meer dan 8.000m², bereikt Hubo een gevarieerd publiek van particuliere doe-het-zelvers, waarin zowel de occasionele hobbyist als de ambitieuze en gedreven doe-het-zelver terug te vinden zijn.

 

De retailketen richt zich op de doe-het-zelf markt met een uitgebreid en hoog kwalitatief assortiment merkproducten. Het winkelaanbod telt immers zo’n 25.000 doe-het-zelf artikelen en aanverwanten voor in en rond het huis.

RetailDetail wist Erwin Van Osta, één van de 3 eigenaars van Hubo, te prikkelen met de uitspraken die collega Rudi Petit-Jean, algemeen directeur van Gamma België, een tijdje geleden meegaf tijdens een interview. Hij reageerde met plezier en een grote welbespraaktheid.

Erwin Van Osta is niet alleen CEO van Hubo, maar sinds 2006 ook voorzitter van de internationale aankoopgroepering Bricoalliance. Daarbuiten heeft Hubo zijn eerste stapjes in Frankrijk gezet en ook een meerderheidsparticipatie genomen in het Spaanse BricoKing, waar eveneens ambitieuze plannen voor op tafel liggen.

Duivel-doet-al Erwin Van Osta heeft daarover zoveel te vertellen, dat we u dit interview in twee delen zullen geven. Deze week brengen we dus deel 1. In dit eerste deel doet Erwin Van Osta zijn unieke formule tot succes uit de doeken. Een heuse sommatie doet dienst als allesomvattende toverformule.

∑ (Skills + Smart + Speed + SKU + Seduce) = Succes^n.
Naar aanleiding van een congres heb ik een formule geschreven over Hubo die eigenlijk alles zegt. De sommatie van de vijf S-en resulteert in succes tot de zoveelste macht. Dit zijn de kernwaarden die de Hubo-succesformule vormen.”

Skills.
“Skills zijn de mensen. Ik vind human capital met een sterk teamwork veruit de belangrijkste activa in het bedrijf. De medewerkers staan bij ons op de eerste plaats. Skills zijn dan ook een heel essentiële parameter van onze succesformule.

alt
Skills staan ook voor ondernemerschap. De geest van Hubo is er een van entrepreneurship en durf: Wij durven, maar steeds beredeneerd.
Ik vind initiatief ongelooflijk belangrijk. Dit verwachten wij van al onze medewerkers, zonder uitzondering. Bij ons moet je een beyonder zijn. Iemand die net dat beetje verder gaat. “To go beyond” met andere woorden.

Hubo biedt hierin effectief de mogelijkheid, zowel op het vlak van creativiteit als van ondernemerschap en durf. Iedereen moet meedenken en stappen durven zetten, aangemoedigd door een management dat daarin gelooft. Uiteraard niet als Einzelgänger maar als een hecht en efficiënt team.

Smart.
“De tweede S staat voor Smart. Hubo groepeert de mensen met de meeste ervaring in de sector. Ons team bestaat uit de medewerkers met een hoge anciënniteit. Ik hecht dan ook bijzonder veel belang aan continuïteit. Dat is voor mij onlosmakelijk verbonden met die factor Smart: Het gaat om ervaring, expertise en opgebouwde knowhow.

Continuïteit in de medewerkers is ook gunstig voor onze externe relaties. Zowel intern als extern willen we een stabiele organisatie zijn. Leveranciers weten waar we voor staan. Men spreekt in ons bedrijf jarenlang met dezelfde persoon: Uiteraard groeien medewerkers in onze organisatie maar het verloop is er quasi onbestaande.

Vermits er veel ervaring is, is er ook veel buikgevoel: onze medewerkers hebben voeling met de sector. Dat koppel ik weer aan die beyonder: het laat ons toe om steeds iets nieuws te proberen. Let wel:  we werken altijd analytisch onderbouwd. Wij zijn zéér cijfermatig.

Wij zoeken steeds een gezonde mix tussen facts & figures en ervaring. Buikgevoel moet er zijn, maar het is allesbehalve nattevingerwerk.”

Speed.
“Ik denk dat iedereen weet dat wij bijzonder kort op de bal spelen. Wij lijden aan het virus “Need for speed”. Al jaren is dit voor Hubo een belangrijke troef.

Hubo is eigenlijk een vlakke organisatie, dit in tegenstelling tot onze collega’s die vaak geplaagd worden door complexe structuren en rapporteringen.  Die lichte structuur geeft ons een enorme beslissingskracht en snelheid.”

SKU’s.
“altHet assortiment vormt de vierde succesfactor. Wij bieden de consument een heel ruime productkeuze. Hubo optimaliseert de beschikbare oppervlakte van de winkels. Wij denken niet enkel in vierkante meters , we denken zelfs in kubieke meters. We proberen meer referenties op een kleine oppervlakte bijeen te brengen en  gebruiken ook de hoogte om de beperkte ruimte te optimaliseren.

Een sterke prijs-kwaliteitverhouding is voor Hubo prioritair, waarbij we het evenwicht houden tussen het aanbod van merkproducten, private labels en no names.”

Seduce.
“Anders gezegd publiciteit. Hubo heeft een heel duidelijke visie in publiciteit: de no nonsense approach. In tegenstelling tot onze collega’s werken wij niet above the line. 

Ik moet Rudi Petit-Jean wel feliciteren met het radiomonopolie dat hij heeft, ik waag het voorlopig niet om hem hierop te challengen. Ik geloof niet dat de R.O.I. optimaal is. Het is leuk om een hoge naambekendheid te hebben, maar we kicken er iets minder op denk ik. We gaan veel meer voor de salesgerichte publiciteit.

Ik wil ons merk in de markt zetten door snel veel winkelpunten te openen. Kortom, door aanwezig te zijn bij de consument. Dat noem ik “ Branding by sales”.

Ons publiciteitsbeleid bestaat uit 2 pijlers. Eerst is er mass marketing. Het Hubo reclamebudget gaat vooral naar onze huis-aan-huisbladen, waarmee we heel scherp uit de hoek komen. Wij verspreiden op jaarbasis de meeste folders van onze sector met een frequentie van circa 35 maal per jaar.

 

Dat betekent ongeveer 3 miljoen folders per keer, verspreid over 117 winkels of om en bij de  25 000 folders per winkelpunt. Wij weten dat huis-aan-huisbladen werken: het geeft onmiddellijk resultaat en kassa aanslag.

Dalte tweede pijler is onze getrouwheidskaart. Met onze bonuskaart kunnen we gecibleerd werken en onze consumenten fideliseren. Dankzij het groot aantal bonuskaarten beschikken we over een gigantische database aan klantengegevens, waarmee we de distributie van de folders perfect monitoren. Deze “backbone” van de klantenkaart is voor ons zeker even belangrijk als de promotionele aanbiedingen die we bij de klant willen brengen.

Wij pakken publiciteit zoals u ziet beduidend anders aan. No nonsense, ook in onze reclame. Wat we besteden willen we terugzien in de verkoopcijfers. We gaan analytisch te werk: Meten is weten.

Doch zeg nooit nooit. Misschien gaan wij ooit ook wel above the line.”

Zult u de klantenkaart koppelen aan e-marketing?
“Ja, daar zijn we nu mee bezig via de website. Onze website wordt steeds verder ontwikkeld om er ook als digitale retailer te staan. We zullen in de toekomst meer en meer met e-marketing tools gaan werken.

Via ons professioneel kanaal Plafomat, testen we reeds sms-marketingtechnieken uit. Een zeer snelle en gecibleerde vorm van communicatie met onze klant.

Klanten “seduce” je natuurlijk ook met kortingen. Het is een trend in de DHZ waar Hubo zijn handen wat vanaf lijkt te houden. Hoe groter het merk, hoe minder korting je moet geven?
(lacht) “Dat hebben onze collega’s niet goed begrepen. Sinds 2009 hebben ze de frequentie van kortingsacties verdubbeld t.o.v. het jaar voordien. Zij geven dus meer kortingen, niettegenstaande hun naambekendheid groter is.

Wij proberen onze eigen koers te varen. Als je de GfK-cijfers bekijkt, geven ze ons geen ongelijk. Ik vrees dat de collega’s met die kortingen een beetje in een doodlopende straat geraken. Het is een point of no return.

Nationale kortingsacties halen we slechts enkele keren per jaar uit de kast. In winkels die het bijvoorbeeld wat moeilijker hebben, organiseren we een lokale actie. Nationaal houden we onze marge scherp in de gaten.”

De sommatie.
“Aaltls ik nu alle parameters in één pot gooi en daar een formule van maak, kom ik tot de factor van ons succes. Het is een combinatie van verschillende factoren. Eén zwaluw maakt de lente niet.

Onze toverformule (lacht) wordt ondersteund door mijn persoonlijk adagium: Age quod agis. Een Latijns spreekwoord dat letterlijk betekent: Als je iets doet, doe het goed. Vrij vertaald wordt dat “Just do it”. We gaan ervoor. Het is op dat soort ondernemerschap dat ons beleid stoelt. Met succes overigens.

Ik hoor de collega’s zeggen dat 2009 een topjaar was, zelfs dat het bijna een grand cru was. Maar ik begrijp niet zo goed wat wordt bedoeld met een grand cru. Als ik sommige jaarrekeningen analyseer, stel ik vast dat het de kleur van de bottom line moet zijn die verwijst naar de kleur van die grand cru. (lacht)

Ons winkelpark bestaat momenteel uit 117 vestigingen. Het target ligt nu op 150 winkels. Dit aantal zal ons een homogene nationale dekking geven.

Er liggen heel wat projecten op tafel. We zijn in blijde verwachting van de noodzakelijke vergunningen. In de praktijk zal het bereiken van onze doelstelling nog wel enkele jaren duren maar het is in feite niet te stoppen. We zullen er staan!

Onze winkels worden ondertussen steeds groter, waardoor ook ons assortiment uitbreidt en op die manier verkrijgen we steeds meer market share binnen de klantenzone van de winkel. Onze basket, de gemiddelde korf, groeit jaar op jaar. Beide evoluties dragen bij tot een hoger rendement.

altTel daar nog onze buitenlandse plannen bij. Ik overdrijf niet als ik zeg dat Hubo over drie jaar de helft groter zal zijn dan nu…”

 

 

Hoe die expansie mogelijk is en hoe Van Osta dat concreet aan boord wilt leggen, kunt u volgende week woensdag lezen. Volgende week krijgt u namelijk exclusief bij RetailDetail het vervolg.

Daarin doet Van Osta een boekje open over de sprong naar de e-commerce, over rivalen Gamma en Brico en over hun ambitieuze buitenlandse plannen met onder andere Brico King. Zelfs Karl Marx komt even om de hoek kijken.

Bovendien belooft Erwin Van Osta antwoord op de vraag die Gamma-topman Rudi Petit-Jean op de lippen brandt: Zou Hubo een prooi kunnen zijn voor de 2de formule van Intergamma, het zogenaamde Karwei?

Voor wat staat de doe-het-zelf sector trouwens vandaag en morgen? Wat met een assortimentsuitbreiding? Welke positie kunnen leveranciers in de toekomst nog bekleden?

Dat en nog veel meer vindt u terug in onze volgende nieuwsbrief en op RetailDetail.

 

Meer: Retaildetail sprak met Rudi Petit-Jean, AD Gamma België.

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN