RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hubo neemt tuincentra Walter Van Gastel over

icon
In bleed26 juni, 2012

Bent u nu ook zinnens een tuin-imperium uit te bouwen? Sinds wanneer speelt deze gedachte eigenlijk?

E.V.O.: “Ik loop al een drietal jaar met het ideErwin Van Ostae, aangezien tuincentra best complementair zijn met wat wij doen. Ze komen deels overeen met de mannenwereld van de doe-het-zelf, maar zijn toch grotendeels een vrouwendomein. Er is dus enige overlapping, maar het is niet kannibaliserend: een perfecte match.

 

Bovendien is het een ideale piste als we nog willen groeien in België. Voor Hubo zie ik nog maximum potentieel voor 30 à 40 nieuwe winkels, daarna is het plafond wel bereikt. Als we marktverruiming willen, moeten we het zo doen.

 

Ik heb een kwantitatieve én kwalitatieve marktstudie laten uitvoeren, waaruit bleek dat AVEVE in ons land de enige grote retailer is in de tuinbranche. Het overige marktaandeel is verspreid over vele zelfstandigen. Er is een enorme versnippering in die markt en dat biedt bijzonder veel potentieel.”

 

Waarom viel uw oog op Van Gastel? Zal oprichter Walter Van Gastel met zijn ervaring ook zaken voor Hubo doen?

EWalter Van Gastel.V.O.: “Uit die marktstudie kwam Van Gastel als een zeer gekende onderneming met een goede reputatie, ondanks het beperkte formaat. Op dit moment zijn er immers nog maar zes winkels, binnenkort opent er een zevende in Ninove. Ik zie niettemin ruimte voor een vijftigtal vestigingen.

 

Hoe ik precies bij Walter Van Gastel terechtgekomen ben, is trouwens wel een leuke anekdote. We hebben elkaar leren kennen op de RetailDetail Night, waar Jorg Snoeck ons aan elkaar heeft voorgesteld. (lacht) Nadien hebben we contact gehouden en heeft Walter ook te kennen gegeven geïnteresseerd te zijn om te verkopen.

 

De kennis van Walter Van Gastel is fenomenaal op zijn expertisegebied, dus het zou zonde zijn om daar geen gebruik van te maken. Walter blijft aan boord als een belangrijke bron van kennis.”

 

Blijft de naam behouden? Of wordt Van Gastel helemaal een deel van Hubo?

E.V.O.: “Zoals ik al zei, hebben de tuincentra Van Gastel een sterke naam. We hebben eigenlijk een parel gekocht wat expertise en imago betreft. Ik zie dus geen reden om de naam te veranderen. Het blijven dan ook twee aparte commerciële organisaties, met gescheiden sales- en marketingafdelingen en elk hun eigenheid.

 

Wel gaan we vanzelfsprekend wat Hubo-toetsen toevoegen. Zo zal de back-office gestroomlijnd worden. Waar synergieën gerealiseerd kunnen worden, zullen we dat zeker doen.”

 

Hubo kennende, weet ik zeker dat nu al een expansieplan klaarligt voor de keten Walter Van Gastel.

E.V.O.: “Wel, een vijftigtal winkels zitten er al zeker in. We gaan ons ook openstellen voor franchising. Grote zelfstandigen kunnen zich zo aansluiten bij een sterk en dynamisch geheel. Zeker als we daar nu nog onze logistiek en naam aan toevoegen, zullen we met Van Gastel een heel sterk verhaal neerzetten. Wie zich geroepen voelt, mag zich al aanmelden.”

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN