RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Jef en Frans Colruyt lopen estafette

icon
In bleed5 oktober, 2012

Terugkeer na sabbatjaar

Voor Frans Colruyt is het een terugkeer naar de retailwereld. Hij heeft er net een sabbatperiode opzitten sinds hij eind januari 2011 stopte als topman van Colruyt-dochter Spar. Voordien was hij onder meer arbeidsanalist, dienstchef stapelplaatsen, aankoper voeding en directeur van de technische diensten bij de Colruyt-organisatie.

 

“Ik heb me in de tussenperiode afgevraagd wat ik nog graag zou willen doen in het leven. Eerst had ik daarover heel veel vragen, maar die zijn tijdens het wandelen weggevallen. Toen heb ik aan Jef per sms laten weten dat ik weer in de retail actief wou zijn“, aldus Frans.

 

Voor Jef kwam de vraag niet ongelegen: “Het bedrijf is intussen veel groter geworden: het is te veel geworden om nog alleen te behappen. Bovendien heb ik mijn leeftijd: ik ben nu 54 en de teller gaat niet naar beneden. Mocht Frans zich niet hebben aangediend, was er wellicht iemand anders uit de organisatie gekozen.”

 

Taakverdeling

Jef Colruyt blijft CEO en voorzitter van de raad van bestuur van de groep, maar de operationele leiding over de retailactiviteiten geeft hij uit handen aan zijn neef. Daarnaast blijft hij ook de ondersteunende diensten zoals financiën, personeel, informatica en vastgoed aansturen. Voor het overige focust hij zich op de niet-retailactiviteiten van Colruyt, zoals de Dats24-tankstations of de energie- en drukkerijprojecten van het concern.

 

Frans Colruyt neemt dus de operationele leiding van de retailactiviteiten en wordt zo de eindverantwoordelijke voor de activiteiten van winkels onder het Colruyt-enseigne en de zustermerken Okay, Bio-Planet, Retail Partners (Spar Retail), Retail Frankrijk, Foodservice, DreamLand, DreamBaby en ColliShop.

 

Om de leiding over het bedrijf te verdelen, hebben de neven geformaliseerd overleg ingevoerd. Elke week zitten Frans en Jef samen. “We kijken dus met vier ogen naar hetzelfde probleem.” Gaat het om een retailprobleem, krijgt Frans de eindverantwoordelijkheid; gaat het om een ondersteunende dienst, dan ligt de sleutel bij Jef. Daarnaast hebben Frans en Jef elke maand overleg met hun directeurs en is er ook maandelijks een vergadering met alle directeurs.

 

Als een bulldozer te werk gaan

Een duo-leiding is mooi, maar wat als er een conflict tussen beiden is? Jef: “We werken al meer dan twintig jaar samen en ik denk niet dat we al grote meningsverschillen hebben gehad. We komen altijd tot hetzelfde doel op lange termijn. Soms is de aanpak om dat doel te bereiken iets anders, maar dat is niet erg. Als we er toch eens niet direct zouden uitkomen, dan doen we de deuren dicht en praten we tot we een akkoord hebben.”

 

“Frans heeft meer intuïtie dan ik”, meent Jef Colruyt. “Hij zal de zaken vanuit zijn gevoel aanpakken. Ik denk er eerst meer over na, neem dan een beslissing en ga als een bulldozer te werk.” Frans noemt Jef daarentegen “de visionair, die de trends op lange termijn uittekent. Ik zal sneller de gevaren zien.”

 

“We hebben de voorbije maanden heel wat werk geleverd. We zijn ons gaan afvragen wat de essentie van ons bedrijf was: we zijn teruggegaan naar de waarden van onze stichter en hebben ons afgevraagd of die vandaag nog geldig zijn. Na vele vergaderingen zijn we gekomen tot een missie van negen woorden: samen duurzaam meerwaarde creëren door waardengedreven vakmanschap in retail“, verklaart Jef.

 

“We zijn bezig met een heel strategisch denkproces. Denk bijvoorbeeld maar aan wat er gaat gebeuren als alle Chinezen vlees beginnen eten: dan zal de waarde van onze voedingsproducten maal twee of maal drie gaan. Hoe kunnen onze leveranciers daarop inspelen en wat kunnen we er zelf aan doen? Moeten we ons aanbod aanpassen? Of nog: een zeer groot deel van onze voeding gaat de vuilbak in, is dat normaal? Kunnen we als distributeur een rol spelen om dat omlaag te halen?”

 

Een winkelketen als Bio-Planet speelt alvast in op de trend naar meer gezonde voeding. Er zullen dan ook nieuwe verkooppunten onder dat enseigne worden geopend: in december volgt de eerste nieuwe vestiging langs de Boomsesteenweg in Wilrijk, gevolgd door een paar winkelopeningen in Wallonië. Op termijn ziet de familie Colruyt een netwerk van dertig tot veertig winkels zitten, heel wat meer dan de zeven die er op het einde van vorig boekjaar waren.

 

Constant in reorganisatie

Volgens Frans is “alles in beweging. Ik heb dan ook het gevoel dat we constant in een reorganisatie zitten. Dat betekent dat we heel goed moeten weten wie we zijn, waarvoor we staan en waar we naartoe willen. Het is een enorm energieverlies als mensen niet goed samenwerken.”

 

“We hebben trouwens een werkgroep opgezet die als taak heeft om de winkels vanaf scratch te herdenken. Een andere werkgroep bezig met mogelijke oplossingen voor winkels waar de winkelbeleving daalt omdat het er te druk is”, geeft hij aan.

 

Bij voorbaat veroordeeld

Tot slot wilden ze ook even ingaan op enkele recente thema’s uit de retailsector, zoals de prijsafspraken die de grote warenhuizen tot 2007 zouden hebben gemaakt over verzorgingsproducten. “Blijkbaar zijn we al veroordeeld. We wachten echter af wat de rechtspraak uiteindelijk zal opleveren. We staan recht in onze schoenen. Ik ben vandaag zeker dat alles 100% in orde is“, aldus Jef Colruyt.

 

Er konden zelfs bloemen af voor de concurrentie. “Gérard Lavigny is de eerste topman bij Carrefour die de Belgische markt begrijpt en weet hoe hij op een goede manier met de sociale dialoog moet omgaan”, besloot Frans Colruyt.

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN