RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Joeri De Waele (Fundoo): “sterke multichannelretail is beste wapen tegen Amazon”

icon
In bleed24 oktober, 2013

Grote spelers hebben de weg vrijgemaakt

Uit een studie van Insites en Comeos bleek het ook al: online shoppen is niet meer enkel voorbehouden voor een kleine groep innovators, maar wordt ook in België ‘mainstream’. De komst van enkele grote buitenlandse spelers is daarbij eerder een zegen dan een vloek, vindt Joeri De Waele, mede-eigenaar van Fundoo: zij hebben immers de Belgische consument vertrouwd gemaakt met e-commerce door hun investeringen in onder meer ‘above the line’-communicatie.

 

Ook de ‘switch’ naar crosschannel van bekende fysieke retailketens, zoals schoenenketen Torfs, komt volgens De Waele e-commerce in zijn geheel ten goede. “Ze geven vertrouwen in online. Vandaag is het al zover gekomen dat kledij als categorie online groter is dan reizen, iets wat tot voor kort ondenkbaar leek.”

 

Dat de behoefte aan e-commerce in België niettemin beperkt zal blijven door de reeds hoge winkeldichtheid in het land, gelooft de retailondernemer niet. “Er is ook hier ondertussen een steeds groter wordende groep van ‘digital natives’, die zich automatisch tot het internet wendt. Bovendien gaan tijd en gemak steeds meer doorwegen in de consumentenbehoefte, waardoor het internet nog aantrekkelijker wordt.”

 

Naar “Retail 4.0”

Fysieke winkels hoeven daarbij niet voor hun leven te vrezen, maar in de toekomst moeten ze volgens Joeri De Waele wel naar een ander model. Dat model noemen ze bij Fundoo “Retail 4.0”: “Het is een model waarin de klant veel meer centraal staat. Het fysieke kanaal is er overigens een belangrijk contactpunt in, als plek waar service kan geboden worden maar waar ook impulsaankopen gebeuren.”

 

Concreet vult Fundoo de winkel in als belevingscentrum, waar ook bijvoorbeeld een achttal kiosken staan met producten kunnen die niet in de showroom staan. “De functie van de winkelverkoper moet trouwens ook echt veranderen, dat merken we in de praktijk. De klant is vandaag dusdanig goed geïnformeerd dat de verkopers zelf experten moeten zijn.”

 

Offline groter winkelmandje

Werken met adviesverkopers komt ook echt de omzet ten goede, merken ze bij Fundoo. “Het offline winkelmandje is dubbel zo groot als online. Eenmaal de klant in de winkel is, kun je hem direct beïnvloeden: je kunt het winkelmandje vergroten door middel van cross-selling en zo meer.”

 

Sinds eind maart het getransformeerde winkelpunt van Fundoo is geopend, ziet de retailer dan ook dat consumenten vanuit het hele land naar de showroom in Nevele komen. Toch komt het merendeel van de omzet wel nog steeds van de webshops, moet De Waele toegeven.

 

“Retailers, wees Amazon voor!”

De concurrentie van online pure players als Bol.com en Coolblue is uiteraard aanwezig, maar De Waele meent dat door in te veel verschillende categorieën te stappen zij het riscico lopen om hun propositie te vervagen. “Met onze focus op vrijetijdsartikelen willen wij een duidelijke eigen identiteit behouden.”

 

Deze spelers vormen volgens hem dan ook niet de grootste bedreiging; online retailgigant Amazon is dat wel. “Als Amazon naar België komt, zou dat een ramp betekenen voor de volledige retail, online én offline.” De Waele doet dan ook een oproep aan de sector: “In landen waar al een sterke multichannelmarkt is, zie je dat Amazon minder marktaandeel kan innemen. Het interesseert hen daarom ook minder om dergelijke markten te betreden. Wees Amazon dus voor!”

 

Multichannel is daarbij volgens Fundoo de krachtigste formule, al zal er ook ruimte blijven voor kleine online nichespelers die een sterk verhaal hebben, zoals bijvoorbeeld makers van babykleertjes of verkopers van bioproducten.

 

Gewoon een webshop openen voor de massa is echter nog weinig interessant: “De markt wordt steeds concurrentieler en schaalvoordeel is erg belangrijk. Je moet ‘top of mind’ zijn: de top drie ‘takes it all’. Daarom zetten wij ook in op het uitbreiden van onze categorieën en op fysieke expansie.”

 

E-tail pas echt groot als de foodretailers mee gaan doen

Kleinere zelfstandigen die online willen gaan, geeft De Waele de raad om het vooral niet zelf te doen. “Het is veel interessanter de krachten te bundelen via platformen. Dat hoeft niet het platform van Amazon of Bol.com te zijn, er zijn ook meer lokale initiatieven.”

 

Want dat er nog groeimarge is online, weet de zaakvoerder zeker: “Het is nog maar het beginstadium. De grote golf zal pas komen wanneer de foodretailers ook online gaan meespelen. Als de consument de gewoonte en het vertrouwen krijgt om ook eten online te kopen, gaan we echt naar een digitale economie.”

 

 

 

Op donderdag 14 november delen Joeri De Waele (Fundoo) en Jan Huysmans (bol.com) hun visie op e-commerce op de vierde sessie van het Vlerick Retail Platform. Wil je erbij zijn? RetailDetail mag 4 gratis toegangskaarten verloten. Maak kans door voor 25 oktober 16u te mailen naar pauline.neerman@redactie.retaildetail.be.

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN