RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Krantenwinkels moeten uitgroeien tot echte buurtwinkels”

icon
In bleed15 januari, 2014

Persverkoop met 9% gedaald in 2013

Het gaat niet goed met de Belgische krantenwinkels. Volgens de cijfers van LS Distribution Benelux, de groep achter onder meer persdistributeur AMP en de reisshops van Press Shop en Relay, werd in 2013 5% minder omzet gerealiseerd op de verkoop van persproducten. In verkoopcijfers haalde de daling zelfs 9%, gezien de stijgende prijzen van kranten en tijdschriften. Bijgevolg is ook het aantal zelfstandige krantenwinkels het voorbije jaar met 9% gedaald.

 

Om die negatieve evolutie een halt toe te roepen, is LS Distribution Benelux op zoek gegaan naar oorzaken en oplossingen voor de crisis in de sector. “De verkoop van papieren media zal volgens mij verder blijven dalen. De laatste twee jaar is die daling in een stroomversnelling geraakt, en die zal wel weer vertragen, maar het blijft een mature markt”, zegt topman Guillaume Beuscart.

 

“Dat gezegd zijnde, blijft het wel een markt – en nog zo geen kleintje ook. Ik ben ervan overtuigd dat dagbladhandelaars hun nut blijven hebben, als ze zich maar moderniseren en aanpassen aan de nieuwe realiteit”, vervolgt Beuscart.

 

Diversificatie van het assortiment

Beuscart ziet veel zelfstandigen in de sector stoppen en hoewel de media reeds berichtten van aanslepende conflicten tussen distributieagentschap AMP en de krantenverkopers, stelt Beuscart zich tot doel hen te helpen deze moeilijke periode te doorworstelen. “Wij hebben de zelfstandigen nodig en zij hebben een persdistributeur nodig die hen ondersteunt en meerwaarde biedt, zoals wij.”

 

De oplossing schuilt volgens LS Distribution Benelux in een uitbreiding van de taken van de traditionele krantenwinkels: “We geloven sterk in de opportuniteiten voor deze winkels als ruimere convenience- en buurtwinkels. Gemakswinkels zijn een groeiende branche, dus als ze hun aanbod uitbreiden is hierin voor hen zeker plaats.” Beuscart vervolgt: “Zo kunnen ze een foodassortiment toevoegen, maar ook de winkel als servicepunt is een belangrijke factor: het kan een afhaalpunt zijn voor online bestellingen, de plek waar je betaal- en geschenkkaarten koopt of waar je betalingen doet.”

 

Niet toevallig is LS Distribution Benelux ook in al deze sectoren zelf actief: Met dochter Alvadis is de groep immers actief in de sector van betaalkaarten – “alles van prepaid telecom-kaarten, iTunes betaalkaarten en ook heel wat geschenkkaarten” – en Kariboo, de nieuwe naam voor logistieke dienstverlener Mondial Relay, wil vanaf eind januari dan weer een concurrent voor Kiala gaan vormen. Ook met Western Union voert Beuscart een test uit in een aantal winkelpunten.

 

‘Training store’ en testconcept gelanceerd

“Een veertigtal testwinkels hebben we uitgerust volgens onze laatste inzichten qua IT-tools, assortiment, voorraadbeheer en presentatie. In die testwinkels zagen we tot 20% omzetstijging: voor wie zich dus wil aanpassen zijn er echt opportuniteiten. Wel zullen ze het gebruik van de oppervlakte – voor zo’n convenience-concept zijn grotere ruimtes aangewezen – en bijvoorbeeld ook de openingsuren mogelijk moeten herbekijken.”

 

Om te tonen hoe de handelaars zich voor de toekomst kunnen wapenen, kunnen ze in de nieuwe ‘training store’ van LS Distribution Benelux nieuwste snufjes bekijken en opleidingen volgen. “Het is een laboratoriumwinkel die ook een uitgebreide trainingstool vormt, een ontmoetings- en uitwisselingsplek wordt en een ‘denktank’ biedt.”

 

De eerste trainingen zullen plaatsvinden op 10 en 11 februari en zijn voor iedereen toegankelijk. “In groepjes van maximum 8 personen willen we beginnen met een gratis basisvorming van twee dagen. Volgens de vraag en noden van het netwerk zal het worden gevolgd door gespecialiseerde ‘ad hoc’-modules. Professionalisering en vorming is immers ontzettend belangrijk voor de toekomst van de sector”, besluit Guillaume Beuscart.

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN