RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Laat je niet vangen door de lokroep van de technologie”

icon
In bleed26 september, 2013

Van postorderbedrijfje naar megawinkelgigant

Stap voor stap gaan is evenwel de boodschap van IKEA. Multichannel is niet enkel een webshop openen, het is een kwestie van communicatie en het bereiken van klanten op alle mogelijke manieren. Daar is IKEA zelf misschien wel het beste bewijs van: al meer dan 10 jaar lang is de multinational online actief, maar een Belgische webwinkel is er tot op heden nog niet.

 

“In de jaren 1950 is IKEA gestart als postorderverkoper. Oprichter Ingvar Kamprad begreep echter dat mensen de producten toch graag zien alvorens te kopen en begon toen ook een showroom. Gaandeweg is het accent verschoven van de catalogusverkoop naar de winkels, en vandaag zijn onze woonwarenhuizen de kern van de business”, legt Anne-Clotilde Picot, deputy marketing manager bij IKEA, het ontstaan uit.

 

De fysieke winkels zullen dan ook altijd het belangrijkste blijven, al weerhoudt dat de interieurgigant er niet van om ook andere kanalen in te zetten. Zo kan de consument op de site niet alleen het volledige aanbod bekijken, hij kan ook de voorradigheid van elk product in elk woonwarenhuis checken.

 

“Voor ons is multichannel in de eerste plaats de verschillende kanalen inzetten om op alle mogelijke ‘touch points’ met de klant aanwezig te zijn. Het gaat daarbij niet zozeer om pure e-commerce als wel om tegemoetkomen aan de klant en hem helpen.”

 

Catalogus blijft vaste afspraak met de klant

De kanalen vullen elkaar daarbij aan: “Het heeft geen nut als elk kanaal hetzelfde doet. Neem bijvoorbeeld ook onze catalogus. Die ligt doorheen België op de salontafels en daar blader je in om inspiratie op te doen. Om concrete info of meer details te weten te komen, zijn er links naar de site of de app, waarin onder meer augmentedrealitytoepassingen zitten.”

 

Dat de papieren catalogus binnenkort overbodig wordt, gelooft Anne-Clotilde Picot overigens absoluut niet. “De IKEA-catalogus is en blijft een begrip, dat is uitgegroeid tot een vaste jaarlijkse afspraak met onze klanten. Via de catalogus komt IKEA letterlijk in elk huis binnen.”

 

De mobiele applicatie voor op tablet en smartphone is dan weer een nuttige aanvulling, aangezien de consument vandaag overal en altijd toegang tot informatie wil. Met de app kun je IKEA zelfs ‘on the go’ raadplegen. Picot raadt iedereen dan ook aan de mobiele ontwikkelingen goed in de gaten te houden: “Nu komt nog maar een klein aandeel van de bezoekers via de mobiele kanalen, maar dit kan heel belangrijk worden in de toekomst.”

 

“Experimenteren is belangrijk”

Een eigen webshop openen is voor de woonreus niettemin nog een brug verder. “We hebben al in heel wat landen een webshop en de resultaten zijn positief, maar zoiets vergt wel een ingrijpende denkoefening voor ons concept. We moeten online immers ook dezelfde belofte houden, en dat is die van lage prijzen. Tot nu toe deden we dat altijd onder het motto ‘wij doen een deel, de klant doet een deel en zo verdienen we er allebei aan’.”

 

Diensten die nu nog optioneel zijn, zoals het thuis laten leveren van bestellingen, zal met de komst van een webshop standaard worden. Dat vormt een niet te onderschatten uitdaging voor die belofte: “We experimenteren met verschillende mogelijkheden. En dat is goed, experimenteren is belangrijk.”

 

“Werk in etappes”

Het is ook de boodschap die Picot wil meegeven aan andere retailers die een multichannelstrategie willen uitbouwen: wees niet te beroerd om dingen uit te proberen. “Akkoord, een grote speler heeft grotere budgetten en dus meer ‘speelruimte’, maar als je de bal misslaat, staat er ook meer op het spel. Het kan niet onopgemerkt voorbijgaan. De ingesteldheid moet dus dezelfde zijn, voor klein en groot.”

 

Dé sleutel tot succes is volgens Anne-Clotilde Picot evenwel de dingen één per één aan te pakken. Alles ineens doen is onmogelijk, dus is het erg belangrijk om in weloverwogen etappes te werken. “Laat je niet vangen door de lokroep van de technologie. Het klinkt allemaal erg verleidelijk, maar je doet beter één iets goed, dan alles middelmatig. De klanten eisen een goede service.”

 

 

 

Op donderdag 10 oktober delen Filiep Blontrock (Fun), Philippe Depautex (Mediamarkt Saturn) en Anne-Clotilde Picot (IKEA) hun visie op crosschannelretailling op de tweede sessie van het Vlerick Retail Platform. Wil je erbij zijn? RetailDetail mag 4 gratis toegangskaarten verloten. Maak kans door voor 1 oktober 12u te mailen naar pauline.neerman@redactie.retaildetail.be.

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN