RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Marc Peeters (Veritas) is Belgian Fashion Personality of the Year

icon
In bleed6 juni, 2014

Fashion Personality of the Year

Peeters was samen met CEO Katrien Maes van Talking French en algemeen directeur Ronald Boeckx van e5 mode genomineerd voor de Fashion Personality of the Year Award, die op 12 juni werd uitgereikt op het Belgian Fashion Congress van RetailDetail.

 

Jarenlang werkte Peeters voor Neckermann en later als CFO voor Thomas Cook West-Europa. Als Wim Desmet het gezicht van de toerismegroep was voor de buitenwereld, was Peeters datzelfde voor de interne organisatie. Hij zorgde ervoor dat strategisch en financieel alles volgens plan verliep.

 

In 2002 stapte Peeters evenwel over naar Veritas om er CEO te worden. Hij vervulde die functie tot begin dit jaar, toen hij de scepter doorgaf aan Ine Verhaert, die voordien commercieel directeur en aankoopdirecteur was. Zelf werd hij voorzitter van de raad van bestuur. Tegen 2020 wil Marc Peeters het verkoopcijfer van Veritas rond 200 miljoen euro zien schommelen.

 

Naar 200 winkels over vijf jaar

Daar stopt het bovendien nog niet, want voorzitter Marc Peeters wil het aantal winkels verder uitbreiden van de huidige 124 naar zowat 200. Peeters: “Het is vandaag een hype om te stellen dat de fysieke winkels hebben afgedaan. Wel, wij delen dat geloof niet. Wij blijven ervan overtuigd dat ze nog een toekomst hebben. De consument wil immers zien en voelen wat hij koopt en hij apprecieert het advies van het winkelpersoneel. Wel zal alles nu gebeuren in samenspel met online: we verkopen ook rechtstreeks via het web en in de winkels gaan we in het voorjaar van 2015 starten met digitale kiosken. We trekken dus volop de kaart van omnichannel.”

 

De naai- en modeketen telt momenteel 124 winkels, tegen het einde van het jaar komen er nog vier bij.“Onze ambitie is om over circa vijf jaar zowat 200 winkels te hebben”, aldus Peeters. “Voor België en Luxemburg hebben we recentelijk nog een studie laten doen, waaruit bleek dat er plaats was voor circa 140 verkooppunten. Dat betekent dat we de andere in het buitenland zullen openen.”

 

Buitenlandse expansie in straal van 350 km

De buitenlandse expansie ziet Peeters in eerste instantie in de buurlanden: Zuid-Nederland, het Duitse Noordrijnland-Westfalen en Noord- en Oost-Frankrijk worden als fysiek hinterland beschouwd, weliswaar met lokale accenten en verschillen. “We willen ons focussen op een straal van 350 km rond ons distributiecentrum in Tisselt (Willebroek)”, legt Marc Peeters uit.

 

De eerste buitenlandse testwinkels zijn voor 2105 voorzien. Ze zullen net als de Belgische in eigen beheer worden uitgebaat door Veritas. “Zeker in een eerste fase zal dat het geval zijn. Het is de beste manier om een inzicht te krijgen op wat er leeft op een bepaalde markt.” Of er nadien wordt overgeschakeld op een formule van franchising of masterfranchising om zo de groei te versnellen, is nog niet uitgemaakt. Op langere termijn wil Veritas ook buiten de straal van 350 km winkels openen.

 

Unieke positie op het schiereiland van de mode

De jongste jaren kende Veritas alvast een sterke groei: de omzet steeg van 35 miljoen euro in 2001 naar 113 miljoen euro in 2013. Zelfs een zware brand in het magazijn in Kontich begin 2013 kon de groei niet fundamenteel afremmen.

 

Het was een expansie die tot nog toe werd gedreven door hogere omzetten in de fysieke winkels. “We hebben een sterke positie opgebouwd”, zegt Peeters. “Veritas zit op het schiereiland van de mode. Onze roeping is de mode te individualiseren: klanten kunnen hun kleding zelf maken of ze kunnen die ook afwerken met gekochte accessoires. En hierin zijn we uniek; niet alleen in België, ook in het buitenland. Het is dus veel ruimer dan te zeggen dat we meersurfen op de hype van het zelf haken, naaien of breien. Ons model heeft een duidelijk maatschappelijk draagvlak. De missie van Veritas benoemen we als ‘How to be you in today’s fashion’.”

 

Zachte lancering voor webverkoop

Al neemt dat niet weg dat het bedrijf nu bewust instapt in het omnichannel-verhaal. “We hebben gekozen voor een zachte lancering”, zegt Peeters. “We wilden dat de technologie goed werkte en dat ook onze bedrijfsprocessen goed verlopen. En dat is gelukt. De omzet in de testfase was alvast veelbelovend.”

 

Tussen de lancering in november vorig jaar en eind mei werden de goederen die online werden gekocht bij de klant aan huis afgeleverd, maar sinds begin juni heeft hij of zij ook de keuze tussen een thuislevering of een levering via de fysieke winkels. De harde lancering van de webverkoop komt er in september 2014: dan zal via het web het hele gamma van Veritas, goed voor zo’n 25.000 referenties, worden aangeboden.

 

Zoektocht naar partner heeft nog eindje te gaan

De verdere groei in zowel binnen- als buitenland en in zowel fysieke winkels als online vergt heel wat middelen en competenties. Daarom startte Veritas vorig jaar een strategische oefening die moet leiden tot de instap van een nieuwe partner en zo ook een wijziging van de historische aandeelhoudersstructuur. Het kan daarbij zowel gaan om een financiële investeerder als om een industriële partij, die zowel strategisch als operationeel hulp kan bieden.

 

“De oefening is nog niet rond, we hebben nog een stuk van het traject te gaan. Er wordt nog overlegd met de aandeelhouders. De verwachting is dat we tegen het einde van het jaar of uiterlijk begin 2015 een beslissing hebben genomen”, aldus Peeters. Een beursgang om extra financiële middelen op te halen, behoort alvast niet tot de onderzochte pistes.

 

“Belangrijk voor ons is dat de partner bereid is om ons te helpen bij het ontplooien van de strategie die we zelf hebben uitgezet.” Veritas is momenteel immers nog in handen van zeven families, die sinds 1924 de aandeelhoudersstructuur uitmaken.

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN