RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Marc Peeters: ‘Veritas heeft een hevige storm getrotseerd’

icon
In bleed29 november, 2011

Iedereen heeft het over de grote turnaround die Veritas de afgelopen jaren heeft doorgemaakt.

M.P.:
“Zelf noem ik het liever geen turnaround, omdat dat de connotatie
oproept van sterke saneringen. Wel hebben we een coöperatie omgebouwd
tot een geïntegreerde retailorganisatie. En dat is natuurlijk een
ingrijpende klus.

Veritas BruggeVeritas is in 1892 ontstaan en
was tot eind 2001 gebaseerd op het business model van een coöperatie,
een samenwerkingsverband van zelfstandigen die onder eenzelfde naam
opereerde. Vanaf het eind van de jaren ‘80 begon er echter slijt op die
machine te komen. Het was de periode dat de Berlijnse muur viel, dat de
internationale textielretailketens hun opgang maakten en de
globalisering een feit werd. Kortom, het was de tijd van een aantal
maatschappelijke veranderingen waar Veritas niet tegen opgewassen bleek
met de bestaande structuur.

We hebben daarom de
organisatie veranderd naar een normale kapitaalstructuur. Dat bracht
heel wat met zich mee, omdat in een coöperatie het geheel de optelsom
van de onderdelen is. In tegenstelling tot dat ‘bottom-up’-model, heeft
een retailketen echter een centraal concept dat homogeen naar beneden
toe wordt geïmplementeerd.

Tot 2004 hebben we
daarom een zeer sterk intern systeem opgebouwd. Ook hebben we de hele
businessvisie vertaald naar dat nieuwe raamwerk. In wezen doen we nog
altijd hetzelfde als in 1892, maar dan in een 21e-eeuws kader.”

Daarna is een flinke expansiegolf begonnen. Een golf die nog niet ten einde is?

M.P.:
“Vervolgens zijn we inderdaad aan het winkelnetwerk beginnen bouwen. De
omzet in 2001 bedroeg ongeveer 35 miljoen euro, vandaag is dat bijna
100 miljoen. Ook hebben we op dit moment al 99 winkels! Jammer genoeg is
de kaap van de 100 nog net niet bereikt, maar zo hebben we alvast iets
om in 2012 naar uit te kijken natuurlijk.

Veritas BruggeAl is
daarmee zeker nog niet het plafond bereikt: in België en Luxemburg gaan
we sowieso verder expanderen. Recent hebben we een studie laten
uitvoeren waaruit bleek dat de BeLux gerust circa 150 winkels aankan.
Het gestadige groeitempo van 10 winkels per jaar willen we dus graag
aanhouden.

Niet alleen offline overigens: we
willen ook een online poot uitbouwen. Nu zijn we daar achter de schermen
mee bezig, zodat we halverwege 2013 zeer actief online kunnen
meespelen. Dat is het streefdoel. Het online kanaal bestaat immers
altijd uit twee delen: behalve voor verkoop is het ook onmisbaar voor
marketing en communicatie. Als we een performante communicatie willen,
moeten we onze visie ook daar uitdragen. Geen enkele retailer kan er nog
onderuit: als je offline verkoopt, moet je ook online actief zijn.”

Het internet is dus ook voor Veritas een belangrijke evolutie in de retail?

M.P.:
“Wie zich nog baseert op vierkante meters en die probeert vol te
stouwen met koopwaar, mag het vergeten. Offline retail blijft bestaan
als ze gedreven is door experience en beleving. Online kan men heel wat
doen beleven, maar het echte genot is toch nog steeds fysiek. Het doel
is dan echter niet meer je productassortiment in de winkels aan de klant
te slijten, wel een beleving en een verhaal te bieden dat tot aankoop
leidt.

De belangrijke uitdaging is bovendien
niet alleen performant te worden online, de uitdaging is ook
synergetisch performant te zijn overheen de verschillende kanalen. De
‘cross-channel’-integratie is cruciaal.”

Welke andere retailtrends ziet u opgang maken?

M.P.:
“Er zijn zoveel trends! Er heeft al een enorme evolutie plaatsgevonden
in de afgelopen tien jaar (we hebben een enorm ingrijpend decennium
achter de rug), maar ik ben ervan overtuigd dat de komende tien jaar nog
veel meer veranderingen en uitdagingen met zich mee zal brengen.

De
vorige tien jaar stonden in het teken van globalisering, uniformisering
en een sterke daling van de ‘zelfstandige winkelier’. De komende jaren
zullen sterk gedreven worden door het onlineverhaal. Offline
moet zijn positie opnieuw zoeken. De centrale vraag wordt: ‘Hoe kan ik
in een wereld van online offline inpassen?’ Tot nu toe was het nog
omgekeerd.

Geloof me, daar staan ons nog
gigantische avonturen te wachten. En het zal met vallen en opstaan gaan,
want niemand heeft hierover de waarheid in pacht. Het is werkelijk een
strijd van ‘survival of the fittest’.

Een
volgende trend, en daar kan Veritas zeer sterk op inspelen, is de
beperking van de meedogenloze platwals van de globalisering. De
consument gaat weer op zoek naar een persoonlijke stijl. De retailketens
zijn als een tsunami op de consument afgekomen, en daar komt men nu wat
van terug. Mode gaat tenslotte over jezelf! De
invloed van het internet speelt overigens ook hier mee: het heeft de
macht bij de consument gelegd. En de consument is per saldo nog altijd
een individu.

Op korte termijn ben ik wel
bezorgd over de impact van de financiële perikelen op de consumptie. Tot
nu toe is de consument gespaard gebleven, maar in 2012 zullen we met
z’n allen moeten afgeven. De welvaart van de voorbije tien jaar was
volledig fake, het was een virtuele welvaart. In die zin wordt 2012 dus
een zeer belangrijk jaar.”

Waarom verdient Veritas het om Retailer van het Jaar te worden?

Veritas atelierM.P.:
“Trouw aan de ondernemingscultuur en het DNA van Veritas zijn we
uiteraard zeer fier dat we genomineerd zijn, maar we zijn geen
podiummanagers. We bestaan al 120 jaar en als ik eerlijk ben (ook
tegenover mezelf), moet ik erkennen dat we een enorm traject hebben
afgelegd.

Het vergt moed om je waarden en
normen tot in de kern in vraag te stellen. Het is zwaar om een
veranderingsproces door te voeren tot in het diepst van jezelf: van een
familiebedrijf tot een marktgericht bedrijf, van een groep individuele
ondernemers tot een retailorganisatie.

Ik
vergelijk het met iemand die aan de kust gaat wandelen in een hevige
storm, maar zijn kraag zo hoog mogelijk rechtzet en doorgaat. Ook staat
men er misschien niet altijd bij stil, maar als je al 120 jaar bestaat,
betekent dat dat je al handel gedaan hebt in elke tijdsgeest. Daarom
hoop ik dat een bedrijf kan worden gelauwerd voor grootse prestaties,
zonder per se groot te hoeven zijn.”

 

 

Normal
0

21

false
false
false

NL-BE
X-NONE
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:Standaardtabel;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:"";
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:10.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:115%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri","sans-serif";
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:"Times New Roman";
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;
mso-fareast-language:EN-US;}

Verdient Veritas de
‘Retailer van het Jaar’-award? Bekijk ook de andere twee kandidaten, en breng
donderdag 1 december uw stem uit op RetailDetail Night.

 

{youtubejw}q75P2oZEMIA{/youtubejw}

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN