RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Mexx-oprichter Adu Advaney: “Moderetailers moeten meer visie aan de dag leggen”

icon
In bleed30 mei, 2013

Vandaag staat hij aan het hoofd van de private investeerdersgroep Fashion Fund One, waar hij bekendstaat als een man met een mening. En precies dat is iets wat volgens hem meer retailers zouden moeten hebben, zoals Advaney ook op RetailDetails eerste Belgian Fashion Congress op 6 juni zal aantonen.


De toekomst van de mode zit in merken

Merken zijn de toekomst, daar is Adu Advaney van overtuigd. Zelfs nu de geïntegreerde retailers steeds meer de bovenhand halen op de traditionele merken en op de groothandelaars die ze verdeelden. “Het klopt dat er een zichtbare verschuiving is van groothandel naar eigen winkels. Maar dat betekent ook dat de retailers zelf merken worden. Het is erg belangrijk dat ze zich ook als een merk gaan profileren.”

Dat geldt zelfs voor de discounters, die tot nu toe weinig eigen profilering zochten. Al komt daar snel verandering in, zoals Primark wellicht als beste aantoont. Of ook Tesco, dat recent heeft laten weten met eigen modewinkels te starten voor zijn textiellijn F&F in landen waar het nog geen hypermarkten heeft.

“Mensen zijn niet geïnteresseerd in producten zonder identiteit. Ze willen een gedifferentieerd product met een verhaal dat ergens voor staat. In het geval van discounters of van andere winkelketens die private labels voeren, moet de retailer zelf het merk worden.”


De winkelstraten worden onherkenbaar

Het lijkt bijna een evidentie, maar toch komt daar meer bij kijken dan je op het eerste gezicht zou denken. Zo kan de afwerende houding van Primark ten opzichte van e-commerce bij Advaney op weinig begrip rekenen: “Ik denk echt niet dat niet online verkopen nog een optie is. Als je een merk bent, volledig ongeacht van in welk segment je je bevindt, moet je de klant volgen, waar hij ook gaat. Je moet je producten verkopen waar de consument ze wil kopen, niet waar jij dat wilt.”

Zo bestaat er voor Adu Advaney ook geen twijfel over dat op de mobiele trend zo snel mogelijk ingepikt moet worden. “In Groot-Brittannië, waar men een pak verder staat op het vlak van e-commerce dan in de Benelux, zijn er nu al heel wat bedrijven die een aanzienlijk deel van hun webverkoop via mobiele kanalen realiseren.”

“We gaan een periode van sterke innovatie tegemoet, niet in het minst in de offline retail.” Een toekomst voor de stenen winkel is er volgens de retailveteraan immers nog wel, maar niet zoals we hem nu kennen. “Het winkellandschap gaat sterk veranderen: de spelers die nu de winkelstraten bevolken, zoals kledingwinkels en platenwinkels, zullen plaats moeten ruimen voor geheel nieuwe soorten winkels. Denk maar aan 3D-printshops, alles wat te maken heeft met gezondheidszorg en technologie. Ik ben er 100% zeker van dat we binnenkort minder modewinkels in de winkelstraten zullen zien.”


Er is geen plaats meer voor iedereen

Als je vroeger een beetje goed was, kon je het heel ver schoppen en flink succes oogsten. Vandaag moet je al bijzonder goed zijn om érgens te geraken. De grootte van de taart is immers niet aan het evolueren; de markt is al bijna 15 jaar stabiel. Als online retailers dus meer en meer van die markt veroveren, gaat dat onvermijdelijk ten koste van offline. “Als het ene stijgt, moet het ander wel dalen”, ziet Advaney.

Vooral het middensegment krijgt het daardoor erg benauwd, volgens de Mexx-oprichter. “Er is een sterke polarisatie aan de gang. De spelers van het middensegment worden uit de markt geduwd door de luxemerken enerzijds en de opkomende discounters anderzijds. Niettemin zal er natuurlijk altijd een ‘midden’ zijn, dus het komt er op aan daar een duidelijke visie te ontwikkelen.”

Voorbeelden van middensegmentspelers die dat goed begrepen hebben, zijn volgens Adu Advaney Tommy Hilfiger, Superdry en G-Star, omdat zij zich toch weten te onderscheiden dankzij een helder imago. Onder de bedrijven die daarentegen flink in de knoop zitten, rekent de retailveteraan ketens als Esprit, Inwear, maar ook zijn eigenste Mexx.


De winkelier als curator

“Meer persoonlijkheid en meer differentiatie, daar komt het op neer. De markt werkt je vandaag tegen, dus moet je tegen de stroom in zwemmen. En daarvoor moet je bijzonder creatief zijn”, besluit de mode-investeerder.

Hetzelfde geldt overigens voor multimerkenwinkels. Ook deze geraken in de verdrukking door de toenemende populariteit van flagshipstores en eigen retailvestigingen. Toch is er nog een toekomst voor hen weggelegd, meent Advaney, tenminste als ze de rol van curator gaan opnemen: ze moeten zich gaan toeleggen op het creëren en selecteren van een toegespitst assortiment voor hun klant.

Zoals de curator van een museum moeten zij het beste uit het bestaande aanbod plukken, in lijn met hun eigen imago en doelgroep: “Er is geen reden waarom multibrandwinkels een terugval zouden moeten kennen, zolang ze zelf ook maar een merk en een concept zijn. Ze moeten meer zijn dan de merken die ze verkopen. Wederom is het een kwestie van branding en visie.”

 

 

Schrijf u hier in voor het eerste Belgian Fashion Congress, met als sprekers o.a. Adu Advaney (mede-oprichter Mexx en manager Fashion Fund One), Richard Macey (Kipling) en Marijn van Roij (Zalando). Let op: de plaatsen zijn beperkt tot maximum 120 deelnemers.

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN