RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Online privacy: hoe nog het vertrouwen van de consument winnen?

icon
In bleed23 september, 2013

AleaFairchild-photoBeantwoord de waaromvragen

“De uitdaging vandaag – zeker als we van een fysieke retailwereld naar een omnicommerceomgeving gaan – is dat mensen zich niet bewust zijn van wat ze allemaal vrijgeven. Ergens inchecken op Foursquare is bijvoorbeeld even goed als zeggen ‘ik ben niet thuis, breek maar in’”, aldus Alea Fairchild.

 

Toch wil dat niet zeggen dat alle informatie die online uitgewisseld wordt een gevaar vormt. Retailers vragen informatie om een reden: natuurlijk moet je je adres geven als je wil dat een bestelling thuis afgeleverd wordt, maar als een webshop bijvoorbeeld ook je geslacht en leeftijd vraagt, boezemt het veel meer vertrouwen in als die webshop ook uitlegt waarom. Is het om je als klant aangepaste aanbiedingen toe te sturen? “Als hij dat weet, voelt de consument zich daar op slag beter bij”, vervolgt Fairchild.

 

“Het is zoals in een relatie: openheid loont”

Het gaat immers allemaal om vertrouwen, zeker nu zoveel misbruiken onder de publieke aandacht komen. “Waarom ga je naar één bepaalde webshop en niet naar een ander? Doorgaans omdat je die ene meer vertrouwt. En dat is een kwestie van een relatie opbouwen met de klant. Hoe je die vertrouwensrelatie krijgt? Door eerlijk, open en transparant te zijn en te communiceren.”

 

“Dat is trouwens iets wat ik aan vrouwen doorgaans geen twee keer hoef uit te leggen, soms in tegenstelling tot aan mannen”, lacht Fairchild. “Maar eigenlijk is het heel simpel: behandel mensen zoals je zelf behandeld zou willen worden. Men zou zijn gezond verstand soms gewoon wat meer moeten aanspreken.”

 

Aan een reputatie kan je werken

Concreet kunnen webwinkeliers vertrouwen winnen door zich te laten certificeren door erkende organisaties, door hun privacybeleid en aankoopvoorwaarden duidelijk te communiceren en door gewoon over de hele lijn zo transparant mogelijk te zijn. “Als grote bedrijven iets mispeuteren, kun je er vanop aan dat het een publiek schandaal wordt. Bij kleinere spelers voelt de consument zich machtelozer.”

 

Wat de kleintjes dan kunnen doen? Duidelijk zeggen wie ze zijn en waar ze voor staan, meent dr. Fairchild. Ook de sociale media kunnen een goede hulp zijn: “Zet tweets of commentaar van klanten op de site, verstop je Facebook-link niet in een hoekje maar toon prominent hoeveel ‘likes’ je hebt. Of voorzie bovenaan een module waarmee mensen zich direct kunnen inloggen op hun sociale media. Aan een reputatie kun je werken. Je gaat toch ook niet eten in een restaurant waar je nog nooit van gehoord hebt?”

 

Het stopt bovendien niet bij de ‘checkout’. Op het moment van betaling verschijnt bijvoorbeeld bij nogal wat bedrijven een andere vennootschapsnaam dan die van de webshop. Als de klant op voorhand verwittigd is, voorkomt dat een paniekreactie. En ook na de aankoop zijn enkele opvolgingsmails een kleine moeite om ongerustheid bij de klant te voorkomen.

 

“De retailer moet de klant beschermen”

Veel bedrijven spenderen volgens Alea Fairchild echter nog onvoldoende tijd aan hun privacybeleid. “Privacy is wat je er zelf van maakt: elk bedrijf moet voor zichzelf bepalen hoe hij dat wil invullen en hoe ver hij erin wil gaan. Leer je medewerkers vervolgens wat privacy is en hoe zij er, in lijn met het bedrijfsbeleid, mee moeten omgaan.”

 

“Dat geldt ook voor de externe partners: deelt je logistieke dienstverlener wel dezelfde waarden? Want er kan van alles misgaan in de waardeketen, maar aan het eind van de rit krijgt de retailer altijd de schuld“, weet dr. Fairchild.

 

In haar presentatie op de eTrade Summit op 4 oktober 2013 gaat de HUB-docente dan ook verder in op hoe retailers moeten reageren als er iets fout loopt in de waardeketen en hoe de brokken te lijmen vallen. “Het is de verantwoordelijkheid van de retailer om zijn klant te beschermen. Dat klinkt misschien cru, maar zo beschermt hij uiteindelijk ook zijn business”, zegt ze daarover.

 

Gezond verstand is beste kompas

Ook waar het ‘big data’ voor de retailer zelf aangaat, is “gezond boerenverstand” volgens Alea Fairchild nog steeds het beste kompas. “Er is zo ontzettend veel informatie. De consument leren begrijpen is al zoeken naar een naald in een hooiberg, en nu gooien ze er nog eens hopen hooi bij.”

 

Je moet uit de massa informatie namelijk de juiste informatie weten te filteren. “Als ik op Amazon speelgoed koop voor mijn neefje van zeven, wat maken ze daar dan uit op? Big data is niks zonder ‘intelligence’.”

 

 

Klik hier voor meer informatie over eTrade Summit 2013, van 3 t.e.m. 5 oktober in Antwerpen.

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN