RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Peter Hinssen: “Digitaal is de norm geworden”

icon
In bleed12 april, 2013

“Technologie en service gaan hand in hand”

Vooral mobiel is in die evolutie volgens Peter Hinssen een ontzettend belangrijke spil, waar heel veel innovaties en verdere technologische ontwikkelingen aan worden gekoppeld. Het is immers handiger, gebruiksvriendelijker en dichter bij de consument dan eender welke technologie eerder. “In de Verenigde Staten zeggen ze zelfs al dat de computer de volgende dinosaurus is: het is een relikwie van een vroeger tijdperk dat spoedig zal uitsterven”, aldus Hinssen.

 

Al wil dat niet zeggen dat het gedaan is met het analoge: de twee zijn volgens Peter Hinssen absoluut nodig: “Er is een duidelijke convergentie tussen de twee, maar de beleving op de winkelvloer kan en moet eerst nog zeer veel veranderen.” Zo noemt de consumenten- en technologie-expert het “gewoonweg een absurditeit” dat er in winkels bijvoorbeeld nog wordt gewerkt met ‘handheld’ scanners aan de kassa.

 

Ook andere lessen moeten retailers en producenten dringend trekken uit de digitalisering van de samenleving: “De online en de offline dienstverlening moeten elkaar overlappen. Zo dient de aftersalesdienst over evenveel informatie te beschikken over de klant en zijn aankopen als bij het bestellen en moet ook dat een persoonlijke klantenservice zijn. Service en technologie horen hand in hand te gaan.”

 

Een oorlog om informatie

Wat de klant vandaag eist, is perfecte servicekwaliteit. Die eis zal in de toekomst niet verzwakken, maar integendeel steeds sterker weerklinken. De consument heeft tegenwoordig immers toegang tot een enorme hoeveelheid aan informatie, wat hem ook wapent en macht geeft ten opzichte van de aanbieders.

 

“Door die veelheid aan informatie werken de marketingmodellen van vroeger ook niet meer. De klant filtert zelf wat op hem afkomt, dus voor de marketeer zal het niet meer gaan om producten te ‘vermarkten’. Het concept van de markt wordt trouwens op zich al achterhaald: markten worden netwerken waarin de consument centraal staat”, aldus Peter Hinssen.

 

De toekomst draait met andere woorden allemaal rond inzoomen op het individu. Er is volgens Hinssen een heuse oorlog om informatie aan de gang, zowel bij de retailers als bij de producenten: “inzicht en informatie worden de nieuwe munteenheid. Het is bijna de belangrijkste activa in een bedrijf tegenwoordig.”

 

Tesco als pionier

De consumentenanalist haalt het voorbeeld van Tesco aan: de Britse distributiereus weet al twintig jaar wat zijn klanten kopen, maar die informatie holde steeds achter de feiten aan. Ze wisten wat men had gekocht, niet wat men wil kopen of gaat kopen.

 

Met de komst van Tesco.com is dat daarentegen radicaal veranderd: de online poot van de supermarktgroep zorgt dat Tesco nu ook ziet wat mensen verwachten, willen en gaan kopen. De informatie die ze online verzamelen, zorgt volgens Hinssen niet alleen voor een veel betere ‘forecasting’, maar ook dat de retailer zich tot het individuele niveau kan richten.

 

Al geeft hij grif toe dat de situatie voor de FMCG-producent wel wat moeilijker ligt. De retailer zit namelijk altijd in “the moment of truth” van de consument – het moment waarop hij uiteindelijk koopt – terwijl de producent het toch steeds uit de tweede hand moet hebben. Niettemin zijn er volgens Hinssen ook voorbeelden van producenten die op eigen houtje een sterke fanbasis hebben weten op te bouwen.

 

Dat hebben ze onder meer kunnen doen aan de hand van getrouwheidsprogramma’s en krachtige B2C-marketing via sociale media. “In de Verenigde Staten, bijvoorbeeld, hebben sommige fabrikanten succesvol gebruik gemaakt van sociale media om de Spaanstalige gemeenschap aan te spreken, iets wat ze door middel van mainstream media nooit hadden kunnen bereiken.”

 

Wat volgt na Google Glass?

Welke technologische doorbraken we verder nog kunnen verwachten? Alles is mogelijk, observeert Hinssen: “25 jaar geleden klonk het absurd om met een telefoon over straat te lopen, nu zijn we al aan het uitkijken naar Google Glass. Het evolueert allemaal zo snel, dat we echt niet kunnen voorspellen wat ons nog allemaal te wachten staat.”

 

Om de vinger niettemin aan de pols te houden, kunnen we best richting Verenigde Staten kijken, met name naar “kloppend hart voor vernieuwing” Silicon Valley. “De schaal waarop in de Verenigde Staten geïnnoveerd wordt, is veel groter. Je voelt de bedrijvigheid en creativiteit er als het ware in de lucht hangen. Terwijl we hier in Brussel nog steeds over het al dan niet toelaten van 4G palaveren, is 4G daar bijvoorbeeld al oude koek,” besluit de technologiewatcher.

 

 

 

Peter Hinssen is key-note spreker op het Retaildetail Congres van 25 april in San Marco Village in Schelle. Het volledige programma vindt u hier, inschrijven kan via www.retaildetailcongres.be.

 

Een uitgebreide versie van dit artikel is eerder verschenen in het recentste nummer van Retaildetail Magazine.

Meer over... In bleed
Zie meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    In bleed20 april, 2017
    Het afscheidsinterview van Barbara Torfs bij Schoenen Torfs

    Barbara Torfs, de drijvende kracht achter de marketing en e-commerce bij Schoenen Torfs, geeft haar carrière een andere wending en verlaat daarom het familiebedrijf. “Ik mag dan af en toe de knuppel in het hoenderhok gegooid hebben, ik kreeg altijd het vertrouwen”, vertelt ze. De kennis en ervaring die Barbara Torfs gedurende...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Food7 november, 2025
    Tabaksverbod voor grote winkels vernietigd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN